Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Säkerhetsbälte ja !

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Jars

13:48:31, 06-10-2010

Han bör komma ihåg det säkraste efter detta :!:
http://video.se.msn.com/watch/video/anv ... /1jjr8lhnq



LeifAndersson

14:08:18, 06-10-2010

Fy f*n, snacka om att bli förvånad när man bara flyger ur hytten !!

Loke

19:36:10, 06-10-2010

Men hur kunde hela den stora karln komma ut ur den gluggen
så snabbt, tror att han skulle haft fullt upp om han fått för sig
att klättra ut själv.

Förr kunde jag inte tänka mig att använda bilbälte i lastbilen men
nu känner man sig "oklädd" om man inte drar på sig fegsnöret.
Men ibland funderar man när man ser bilder av olika olyckor om
man verkligen ska använda bältet, att sitta fast i stolen på en
frambyggd lastbil om man möter en långtradare på fel sida känns
inget vidare när man tänka på scenariot, det har ju hänt att
chaufförer klarat sig genom att kasta sig över till passagerarsidan
men sitter man fast i bältet är nog denna möjlighet helkörd. Har
även jobbat med en snubbe som klarade sig helskinnad genom att
slänga sig ut genom förardörren då lastbilen drog iväg utöver ett
stup på grund av halka, han sa att han aldrig hade klarat sig om han
haft bältet på då allt hände på bråkdelen av sekunder


Loke
Senast redigerad av Loke 19:38:00, 06-10-2010, redigerad totalt 1 gång.

LeifAndersson

19:46:35, 06-10-2010

Jo så är det ju, men det är frågan om inte det är många fler som överlever pga. att de har bältet på.
Senast redigerad av LeifAndersson 19:54:11, 06-10-2010, redigerad totalt 2 gånger.

rallejohansson

20:03:03, 06-10-2010

Undrar :- Är det medpassageraren och inte chauffören som flyger ut ?

Holger

20:07:50, 06-10-2010

rallejohansson skrev:Undrar :- Är det medpassageraren och inte chauffören som flyger ut ?

Det beror på VAR det hela utspelar sig.
I England vore det föraren. I Sverige vore det passageraren.

Jars

20:49:12, 06-10-2010

Om ni kollar noga så ser man att han satt på fordonet högra sätet
o flyger ut som en ballong ! Och på vägen ut slår han huvudet i den vänstra övre dörrkarmen. !

Loke

20:56:57, 06-10-2010

LeifAndersson skrev:Jo så är det ju, men det är frågan om inte det är många fler som överlever pga. att de har bältet på.


Skulle tro att bältet räddar fler liv, ofta håller det ju föraren på
plats om man välter med lastbilen i alla fall.


Loke

JohnE

21:33:21, 06-10-2010

Jag började använda bältet när jag "hittade" ett omärkt farthinder med snöbladet. :uupps:
John Edvardsson, Västerås

Henric Johansson

00:46:43, 07-10-2010

Hejs alla
Har hört många historier om människor som överlevt pga att de inte hade bälte på sig. MEN efter tolv år som brandman har jag ALDRIG sett en sådan olycka själv.
Bältet räddar liv, framförallt vid krockar i relativt låga hastigheter (under 40 km/tim ). Vid högre hastigheter så gäller att ha tur + en stor bil, dvs bra krockzoner. Självklart är en modern bil bättre än en äldre.
Själv använder jag alltid bältet , oavsett om jag kör brandbil eller personbil.
Dock saknar Viktorn bälte och jag tänker nog inte montera nåt heller :razz:

Hälsn HJ
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

dogen

17:13:40, 07-10-2010

Henric Johansson skrev:Hejs alla
Har hört många historier om människor som överlevt pga att de inte hade bälte på sig. MEN efter tolv år som brandman har jag ALDRIG sett en sådan olycka själv.
Bältet räddar liv, framförallt vid krockar i relativt låga hastigheter (under 40 km/tim ). Vid högre hastigheter så gäller att ha tur + en stor bil, dvs bra krockzoner. Självklart är en modern bil bättre än en äldre.
Själv använder jag alltid bältet , oavsett om jag kör brandbil eller personbil.
Dock saknar Viktorn bälte och jag tänker nog inte montera nåt heller :razz:

Hälsn HJ


Tack! Bra att någon med erfarenheter delar med sig! Jag har också hört historier där man klarat sig för att de inte använde bälte. Dessa kommer man ihåg. Alla tusentals som varje år dör därför att de inte hade bälte, lägger man inte på minnet. Har man inte bälte och krockar så säger det sig självt att det kan bli problem. Har man sett en människa som krockat och haft bilbälte så ser man att det är våldsamma krafter som uppstår när det tar tvär stopp, även i låga hastigheter (det ser ju ut som att de har ett bälte intatuerat på kroppen). Att det finns speciella situationer där ett bilbälte gjort skada är inget konstigt, men dessa fall är nog enormt lätträknade i jämförelse. Att en fallskärmshoppare trasslar in sig i fallskärmen (nu hittar jag på ett exempel utan erfarenhet av sådant) och dör skulle inte övertyga mig om att det är bättre att hoppa ut ifrån ett flygplan utan fallskärm :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!

Fredrik_

21:58:18, 07-10-2010

På just den här filmen ser det ut som det skulle kunna vara på en lastgård/terminal.
Så just här kanske föraren håller på att komma i läge för att backa in mot en port.
Kanske därför bältet inte är på. (Och inte heller 'måste')

Men helt klart har man nog större glädje av att ha det på, än att kunna flytta sig snabbt.
Vid risk för frontalkrock är det nog bättre att vrida på ratten än att hoppa ur!
Kan inte länka just nu, men statistiken var redan innan lagen, med de gamla bilarna, till bältets fördel!

_jonsson_

01:58:39, 10-10-2010

Slänger in ett annat klipp när vi ändå är inne på temat.
Man får sej allt en tankeställare efter att man sett den, så kör lungt alla maskinister.
Obs! Varning för starka scener.
http://www.garaget.org/video/iug3k912z1wd