Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

CE märkning, maskindirektiv m.m.

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Loke

19:21:59, 19-05-2011

tracker skrev:Men jag CE märker den själv, var står det att originalhandlingen måste finnas med ?


Vadå CE-märka den själv? Är det det här svaret du är ute efter.
http://www.av.se/teman/marknadskontroll ... skott.aspx

http://www.av.se/teman/marknadskontroll/faq/

Eller så söker du på "ce-märka maskin" på Google, finns mycket
att läsa om.


Loke



Tobias_021

16:36:40, 14-06-2011

Det är ju ett himla snack om CE-märkning. Nu senast läste jag i SweconNytt att försäkringsbolagen inte vill försäkra icke CEmärkta maskiner.

Till detta snack har jag ett par korta frågor:

1:
Om jag köper en grävmaskin utan CE, får jag använda den till att gräva husgrunder och annat hos betalande kund?

2: CEmärkning är väl även något relativt nytt vad händer om man köper en Volvo BM 6300, eller en Huddig av lite äldre slag, tex 740, 960 utan denna märkning?

Egentligen kanske man ska kalla det för certifiering, men alla här hänger väl med i mina banor.

Det jag undrar är alltså om en äldre maskin i praktiken blir totalt värdelös och inte duger till annat än att låta ungarna leka med i en jättestor sandlåda, trots att maskinen kanske är pedant skött sedan den var ny.

Om det förhåller sig på detta viset kan jag lika gärna lägga ner mina egna planer på en gång och lägga in sparkapitalet till en pensionsfond eller något istället. Kommer aldrig kunna lägga 2 millar och köpa det senaste för mina önskemål om antal grävjobb och tid till dem.
/Tobias

Agne Holmqvist

16:44:55, 14-06-2011

Utan att vara expert på CE, men en maskin byggd innan kravet fanns behöver inte heller uppfylla det!
Så du kan köpa en äldra maskin utan CE-märkning och använda denna.

Finns diskuterat i en annan tråd om jag inte minns helt fel.
Tror det var denna: CE-märkning...

/Agne

Tobias_021

17:41:03, 14-06-2011

Jag kollade lite nu och hittade någon tråd där årtalet 1996 nämndes så det kanske är okej trots allt.
Men jag blev riktigt orolig när jag läste det i tidningen. Dels att FB inte vill försäkra och dels att Swecon inte tar in grejerna för reparation.
Jag tänker som så att ska jag jobba mot kund så ska maskinen vara försäkrad, vem vill annars anlita mig?

Fler personer som är insatta i ämnet får gärna fylla i lite allmänt om äldre maskiner så att jag kan få tillbaka hela humöret igen.
/Tobias

baklastare642

18:35:09, 14-06-2011

Ingen slump att den artikeln finns i sweconblaskan...

Volvo kunde hur lätt som helst ge nödvändiga intyg på importerade maskiner från exv usa om dom ville. Men dom vill inte för då blir swecon sur...
Volvo vet exakt vad varje maskin hade för utrustning när de lämnade fabriken, och ingen kan inbilla mig att exv hytten skulle vara klenare på usa maskiner.

Swecon talar givetvis i egen sak. Inte ett !"#¤%& ord om att maskiner tillverkade före ce märkning, dvs runt 95 och äldre berörs inte av ce märkning.

Iof så vet jag inte om försäkringbolag o dyl börjar j-vlas med äldre importerade maskiner, men å andra sidan, de vet inte om den är importerad eller inte.

Det som kan vara intressant är om en maskin från 95 och äldre, importerad från exv usa får problem i tullen.

De har visst blivit ett h-vete att importera båtar från usa utan ce märke.

AlexK

19:20:39, 14-06-2011

Det är väll att maskinen kan ha blivit modifieread på ett sånt sätt att maskinen inte längre uppfyller maskindirektivkraven och där med så vill inte Swecon gå i god för detta. Ger verkligen Volvo själva ut intyg om det är import från USA? Låter konstigt tycker jag.

Men åh andra sidan som du säger så borde ju inte en maskin vara annorlunda bara för den är gjord i USA, någon standard borde ju volvo ha för hur de tillverkar dem. Men kanske vanligare att man modifierar och speciellt om inte typ Maskindirektiv finns för hur säkerhet och sådant ska vara :???:

Sen finns det ju inget som säger att en svensk maskin är modifierad och där med inte uppfyller kraven som var i orginal skick men antar att de anser att den risken är avsevärt mindre på en svensk maskin?

PS. Jag tänkter bara högt och spånar lite, jag säger inte hur det är för det vet jag inte, var inget som diskuterades på den CE-märkningskursen jag gick. :sad: Kommer knappt i håg nått heller för den delen :skriva:
Senast redigerad av AlexK 19:23:38, 14-06-2011, redigerad totalt 1 gång.

nixs

19:24:57, 14-06-2011

Hur kul skulle det vara att arbeta med eller på en maskin som saknar CE och man inte får ut ett skit på försäkringar eller annat? Nej, det passar jag till.

Robban_C

22:47:30, 14-06-2011

AlexK skrev:... Sen finns det ju inget som säger att en svensk maskin är modifierad och där med inte uppfyller kraven som var i orginal skick men antar att de anser att den risken är avsevärt mindre på en svensk maskin? ...

Modifieringar hör inte hit eftersom dom görs i efterhand. Detta handlar om att maskinen ska uppfylla alla regler och direktiv när den är ny. Tillverkarna behöver givetvis inte ta ansvar för modifieringar som en användare/ägare senare gör.
Har slutat på forumet!

Tommyax

09:36:24, 15-06-2011

baklastare642 skrev:Ingen slump att den artikeln finns i sweconblaskan...

Volvo kunde hur lätt som helst ge nödvändiga intyg på importerade maskiner från exv usa om dom ville. Men dom vill inte för då blir swecon sur...Volvo vet exakt vad varje maskin hade för utrustning när de lämnade fabriken, och ingen kan inbilla mig att exv hytten skulle vara klenare på usa maskiner.

Swecon talar givetvis i egen sak. Inte ett !"#¤%& ord om att maskiner tillverkade före ce märkning, dvs runt 95 och äldre berörs inte av ce märkning.

Iof så vet jag inte om försäkringbolag o dyl börjar j-vlas med äldre importerade maskiner, men å andra sidan, de vet inte om den är importerad eller inte.

Det som kan vara intressant är om en maskin från 95 och äldre, importerad från exv usa får problem i tullen.

De har visst blivit ett h-vete att importera båtar från usa utan ce märke.


Du menar att Swecon styr över Volvo, :slag:
Volvo skriver inte ut intyg på USA-maskinerna just därför att de inte uppfyller CE-märkningen. De är tillverkade för en annan marknad med andra krav. :cool2:

Naturligtvis krävs inte CE-märkning på maskiner tillverkade före CE-märkningen kom till.

/Tommy.
Senast redigerad av Tommyax 09:37:20, 15-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.

AlexK

21:47:25, 15-06-2011

Robban_C skrev:
AlexK skrev:... Sen finns det ju inget som säger att en svensk maskin är modifierad och där med inte uppfyller kraven som var i orginal skick men antar att de anser att den risken är avsevärt mindre på en svensk maskin? ...

Modifieringar hör inte hit eftersom dom görs i efterhand. Detta handlar om att maskinen ska uppfylla alla regler och direktiv när den är ny. Tillverkarna behöver givetvis inte ta ansvar för modifieringar som en användare/ägare senare gör.


Nej självklart så är inte tillverkaren ansvarig för evetuella ändringar som kan äventyra säkerheten, de ansvarar ju bara för skicket när den lämnar fabriken senare åtgärder som kan äventyra säkerheten är ju ägarens ansvar. Om det har någon praktisk betydelse ur CE märkningen på maskinen är ju en annan fråga, men det kan ju få påföljder för ägaren/brukaren om en arbetsplatsolycka inträffar eller liknande.

Min kommentar som du citterade är lite flummigt och jag vet inte själv hur jag fick ihop den meningen, men något i stil att Volvo inte kan producera ett intyg att maskin X med serienummer ####### uppfyller kraven, de kan ju kanske skriva sig fria att intyget bara gäller i det skick som var när den lämnade fabriken men tror det kan vara knepigt att göra en sådan "friskrivning", i vilket fall som helst så kan det ju helt enkelt bara vara enklare att helt neka sådana dokumment om maskinen är importerad från icke eorupeiskt land.

Hoppas det blev klarare vad jag menade.

PS. Missade visst inlägget ovan som förklarade en hel del
Senast redigerad av AlexK 21:49:18, 15-06-2011, redigerad totalt 1 gång.

Tobias_021

21:54:36, 15-06-2011

Okej, nu känner jag mig lugn med mina planer. Åtminstone när det gäller en äldre maskin. Tack för svaren.
/Tobias

Holger

14:18:28, 12-02-2013

Nu har vi en representant från Svensk Maskinprovning med i forumet, så passa på att ställa frågor:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=62771