Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Arbetsmiljöverket försöker styra över hur vägar ska va beskaffade! har dom befogenhet?

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Göran Ekman

18:32:05, 04-12-2022

När det gäller slamtömningen fick vi krav på oss att det skulle vara lättvikts lock kan det vara max15kg. Annars skulle vi bli debiterade för bomkörning. Det plast lock som vi monterade är låst med två skruvar. Chaffören som tömde våran brunn var inte imponerad alls av kravet på lättviktslock. Leta på rätt verktyg för att öppna brunnslocket var mycket omständigare än att ta spettet med en krok och lägga det tunga betonglocket åt sidan.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan



johan.eriksson

20:17:25, 04-12-2022

Göran Ekman skrev:När det gäller slamtömningen fick vi krav på oss att det skulle vara lättvikts lock kan det vara max15kg. Annars skulle vi bli debiterade för bomkörning. Det plast lock som vi monterade är låst med två skruvar. Chaffören som tömde våran brunn var inte imponerad alls av kravet på lättviktslock. Leta på rätt verktyg för att öppna brunnslocket var mycket omständigare än att ta spettet med en krok och lägga det tunga betonglocket åt sidan.
Göran i Norråmyra


Här står det tydligt att lättviktslocket ska gå att öppna utan verktyg, så då får man låsa upp det själv med en 13mm nyckel kvällen innan de kommer.

Mikkel

12:09:04, 05-12-2022

Här låses med buntband.
Allt är omöjligt, bara man vill !

Göran Ekman

13:59:59, 05-12-2022

Det som specades här var vikten. Vi får bara reda på vilken månad tömningen ska ske. Av någon anledning blir den ofta förskjuten.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

Ptr

19:13:18, 05-12-2022

De bråkade om någon väg häromkring med vad gällde sopbilen. Där var bidragsväg och fanns något protokoll på att det uppfyllde kraven för timmrbil, sen vart det tyst om det. Var ett antal år sen.
Tänker att där finns kravlistor på hur vägarnas standard ska vara till olika ändamål - händer att byrokrater läst på fel rad eller något.

2 personer gillar det här inlägget.

goranp1

20:49:07, 05-12-2022

Vägar (även vägföreningar) med kommunala 0ch statliga bidrag besiktigas vart femte år .

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

10:52:27, 06-12-2022

Enlig Trafikverket har det inte utgått statliga medel för kommunala och privata vägar "på åratal"; varför Väglagen §8 "inte längre gäller".
§8 är dem som måste styra tillsynen av dessa vägar, väl?

Sedan anser Trafikverket att §6 inte gäller då §8 inte gäller... så är det inte... men vem är det som kan ta Trafikverket i örat om detta månne?!... för svenska myndigheter lever nu efter devisen: "ja ja, så står det i lagen, men -VI- gör så här!"
Tror inte det argumentet håller i den andra riktningen, men det vore riktigt kul att testa!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.

PerJohansson

11:49:21, 06-12-2022

Svaret på grundfrågan är nej, de kan inte styra vägens beskaffenhet. De kan däremot ställa krav på arbetsmiljö och säkerhet inom olika arbeten.

Sen tolkar den som ska utföra arbetet gällande föreskrifter och väljer hur den vill utföra arbetet.
Händer det en olycka så är det upp till myndigheterna (inklusive domstolarna) att avgöra om tolkningen var rätt eller fel.

Är vägen farbar med liknande eller större fordon och i någorlunda skick så har det förmodligen ingenting med myndigheternas krav att göra. Min gissning är att den privata aktören som vunnit upphandlingen har lagt ett så lågt bud att de tvingas ta till såna här åtgärder för att få ner körtid och sträcka. En väldigt enkel lösning om anbudet innehåller villkor om vägens beskaffenhet.

4 personer gillar det här inlägget.

busholle

18:38:36, 07-12-2022

dc_lindberg skrev:Enlig Trafikverket har det inte utgått statliga medel för kommunala och privata vägar "på åratal"; varför Väglagen §8 "inte längre gäller".
§8 är dem som måste styra tillsynen av dessa vägar, väl?

Sedan anser Trafikverket att §6 inte gäller då §8 inte gäller... så är det inte... men vem är det som kan ta Trafikverket i örat om detta månne?!... för svenska myndigheter lever nu efter devisen: "ja ja, så står det i lagen, men -VI- gör så här!"
Tror inte det argumentet håller i den andra riktningen, men det vore riktigt kul att testa!


Trafikverket har inte ett skit med kommunala och privata vägar att göra. Däremot enskilda med stadsbidrag besiktar de regelbundet.

3 personer gillar det här inlägget.

busholle

18:54:08, 07-12-2022

PerJohansson skrev:Svaret på grundfrågan är nej, de kan inte styra vägens beskaffenhet. De kan däremot ställa krav på arbetsmiljö och säkerhet inom olika arbeten.

Sen tolkar den som ska utföra arbetet gällande föreskrifter och väljer hur den vill utföra arbetet.
Händer det en olycka så är det upp till myndigheterna (inklusive domstolarna) att avgöra om tolkningen var rätt eller fel.

Är vägen farbar med liknande eller större fordon och i någorlunda skick så har det förmodligen ingenting med myndigheternas krav att göra. Min gissning är att den privata aktören som vunnit upphandlingen har lagt ett så lågt bud att de tvingas ta till såna här åtgärder för att få ner körtid och sträcka. En väldigt enkel lösning om anbudet innehåller villkor om vägens beskaffenhet.



Precis såhär är det. Denna typen av upphandlingar är ett race mot botten och den som kan plocka bort mest körning med hänvisning till kontraktsvillkor vinner i längden.

Kraven har succesivt skärpts och tillkommit på grund av olyckor och tillbud, i tätorterna har de inte sällan förbud mot backning utan ledning och backledare är också en ifrågasatt roll då även de varit nära att backas över. På något ställe läste jag om bilar som backades med radiostyrning för att föraren skulle ha koll på bakomvarande område utan att riskera att bli överbackad.

Varje gång det byter entreprenör så blir det nytt snack om tunnornas placering och avståndet till trekammarbrunnen. Jag har jobbat på en firma som hade både slam och sophämtning och jag har hört om hur snacket gått, skillnaden på 16 eller 18 trekammarbrunnar om dagen gör hela skillnaden mellan att kontraktet går ihop sig eller katastrof. Är det 21m slang på var ställe så löser du inte 18 brunnar så för varje debitering av extra slang så förbättrar du chansen att få ihop kontraktet.

3 personer gillar det här inlägget.

dc_lindberg

20:56:09, 07-12-2022

Busholle... det är bra att kontroller fakta innan man uttalar sig...

Väglagen §6 gäller - och om du nu är ansvarig för en privat (enskild) väg, som hålles tillgänglig för -allmänheten- ... så är det bra om du läser på så du vet vad det var som träffade dig...
När det gäller väg på min privata -tomt-mark, ja -då- har Trafikverket intet att säga till om, men över ägor där vägen är öppen för allmänheten gäller Väglagen §6.

I den händelse du skulle få för dig att vilja protestera mot detta inlägg... Att väglagen -gäller- och gäller på detta sättet har jag självklart kontrollerat med Transportstyrelsens chefsjurist efter det att Trafikverket påstod att lagen inte gäller vilket Näringsdepartementet och Riksdagen ock kontrollerat att lagen visst gör!... Trafikverket fick bassning!

Det är bra att ta reda på vad som gäller - det blir då färre obehagliga överraskningar :-)
Här kan du läsa på:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1971-948
6 § Trafikverket handhar väghållningen för statens räkning och har tillsyn över kommunernas väghållning.
Väghållningsmyndighet är, då staten är väghållare, den till Trafikverket hörande regionala förvaltning som regeringen bestämmer och, då en kommun är väghållare, den kommunala nämnd som kommunfullmäktige utser därtill. Lag (2010:92).


Det är den här paragrafen som i praktiken liksom inte "fungerar" längre då inga sådan bidrag utgår:
8 § Underlåter en kommun att bygga väg, för vars byggande utgått statsbidrag, eller eftersätter en kommun skyldighet i fråga om vägs drift, kan Trafikverket förelägga kommunen att inom viss tid vidta rättelse. Om föreläggandet inte följs, får verket låta utföra nödvändiga åtgärder på kommunens bekostnad.
Lag (2010:92).

Så var det med det!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)