Har du tur så kan det ha blivit en luftficka mellan slang och däck. När den läcker ut så verkar det som om man har punktering men när man pumpar upp trycket igen så håller det sig. Lite lömskt
Det hände mycket i helgen! I lördags var jag på veteranmarknad i Höör och hittade en massa bra småsaker, och mot slutet något stort! Jag har varit lite på jakt efter en veteranmoped (för såklart vill jag ha en sådan med) men hade gärna velat ha någon lite häftig tysk moped. Helst en DKW, udda Zündapp eller något liknande, men problemet är att dessa ofta är dyra och/eller inte precis i grannbyn.
Men på marknaden hittade jag en Puch MS50 från 1955 till vettigt pris, och Österrike är ju tyskt nog Lite kul också med Puch-Steyr kopplingen eftersom jag haft någon sådan traktor. Det saknades lite småsaker som tändningsdelar, stöd och luftintag, men min kompis hade nog en reservdelsmotor och annars borde det inte vara så svårt att få tag i ändå. Så jag köpte den! Fick den till och med hemkörd för ett par hundra, lyxigt då jag var på väg åt annat håll utan vare sig bil eller släp. Jag vet att sitsen inte är original, några delar är målade silver istället för original krom och färgen inte rätt för årsmodell, men jag bryr mig verkligen inte om att den ändrats lite under sina 69 år vid liv
Väl hemma ville mamma ta någon bild, som tur är har jag alltid fått mycket stöd av henne i mitt maskinintresse. Hon är inte så insatt själv, men tycker ändå alltid att det är spännande när jag köpt något nytt med fina former som hon kan fota, till exempel tanklocket på Puchen När jag skaffat lite delar och monterat på tramporna kan man hoppas att motorn är så frisk som den känns, sedan kan jag köra lite småturer - och även låna ut den till mamma haha.
Sen har jag ett problem; förra året när jag var ute med min Midwest Utilitor slutade den fungera då pickup-kolet i tändmagneten gått sönder, så vi tog ett kol från en annan stationärmotor som jag hade med. Dock har jag inte kunnat köra min stationära Deutzmotor eftersom den saknar kol, och jag har inte hittat nya att köpa. Dock borde det väl gå att svarva till en ände om man hittar en grafitstav på 4mm? Isåfall borde det gå att hitta, kanske någon hårdare blyertsvariant för att rita eller dylikt. Tankar?
Sen fick BM21 lite fokus. Jag svarvade till en bussning då styraxelns övre lagring saknats och därmed kunnat böjas en centimeter i sidled.
Gjorde till och med fettspår och modifierade en nippel så den fick plats, detta håller dessutom bussningen på plats. Så nu är det inget glapp och styrningen går lika lätt, roligt med lite finjobb att tillverka
På axeln snyggade jag till gängorna med en gängfil och hittade en fin stor mutter som jag gjorde gängorna lite djupare i, sedan passade den perfekt.
Jag satte upp ratten till en T55 som jag köpt och svarvade en ny kona för att bli av med lite splines och få rätt vinkel, sedan tog jag ner centrumhöjden lite genom att svarva ratten bakvänt mellan centrum. Blev finfint
Sedan filade jag upp ett kilspår och efter ett par försök satt allt helt perfekt, nu är nya ratten stabilare än någonsin! Dock var det lite jobbigt stor centrummutter och jag kände inte för att åka iväg och köpa en hylsa att svarva ner, så jag gjorde en egen provisorisk hylsa med ett par plattjärnsbitar fastklämda på en likadan mutter. Det spände hårt nog så jag gör nog en liten skyddsplåt i centrum och kallar mig nöjd med styrningen
Sist på dagen tog jag upp vev-hålet i fronten några millimeter och snyggade till svetsarna i veven som förra ägaren gjort, så nu passar den. Fick borra och gänga om något hål i traktorn men nu är fronten även monterad.
Så efter allt detta jobb är traktorn tillbaks till att se ut precis som när jag fick hem den, fast med aningen mindre risk att hjul, front och ratt ramlar av Jag började även kolla hur jag kan laga luftfiltret bra nog att det inte kan komma in några större saker i motorn, så när den är lagad och monterad blir det dags att tvätta samt provköra BM21 lite!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Kolen till tändmagneterna, är det på "brytarsidan" eller högspänningssidan de är inkopplade? Om de är på högspänningssidan, så det inte gör något om kolet är ganska hårt och har hög resistans, så skulle jag föreslå att du kollar om det går att få dit centrumkolet från ett fördelarlock från någon 70-80-talsbil. Om inte det går, kanske man kan ta ett långt kol från t ex en dammsugarmotor och se om det går att svarva ner till runt tvärsnitt utan att det bara blir flisor av det.
Detta kolet är det som sitter mellan släpringen och tändkabeln, alltså "högspänning" antar jag. Centrumkol till fördelarlock är kanske inte helt dumt, vi får väll se om något kan ha passande mått!
Som utlovat kommer lite mer spännande fix från i helgen! Eftersom det hunnits med mycket blir det två inlägg, först ett med BM21
Utöver att luftrenaren behövde lagas i toppen tänkte jag även byta olja nere i den, men tänka sig där fanns bara jord! Fick även svetsa igen något litet hål som börjat bildas, så nu är det täppt och redo att rena luft.
Men för att vara så stor så är traktorn väldigt trång, herregud vad inget ska få plats. Jag fick lossa insugsröret, tanken och lite annat bara för att få in luftrenaren där den ska vara Det dummaste är att tankens sidor fortsätter ett par decimeter framför själva tanken, hade de gjort denna yta öppningsbar som resten av huven så vore det mycket lättare att komma åt hela motorn. Men förutom att det tar lite tid så går det.
Jag testade även att montera den fina BM21 huven jag köpte i höstas, men den passade inte riktigt stilen jag ska nog försöka få tag på en annan som är mer lagom patinerad, och så länge kör jag utan höger huvhalva. Hade eventuellt räckt med en patinerad BM20 halva eftersom det bara är vänstersidan som skiljer sig.
Sen efter återmontering av allt fixat så startade vi upp den och körde en timmes runda. Utöver BM21 fick BM20 också med, en fin kombination av svårkörda traktorer BM20ans gasstag går nämligen inte att få ner, och 21ans gasstag var för kort så gashandtaget tar i ratten innan motorn närmar sig maxvarv. Ja ja, lätt att fixa.
Jag filmade lite snabbt när vi var ute, även pappas Victor fick vara med. Min 21a går lite hårt men det är nog spridarna som ska justeras eftersom de kan öppnas/stängas på BM21an, men detta var inte inkopplat på min.
Sen när vi kom tillbaks var det dags för en efterlängtad tvätt! BM21 var visst fortfarande grönare än jag trodde, väldigt fin patina tycker jag
Sen tog jag och fixade lite glapp i gasstaget och förlängde detta eftersom de inte har något sätt att justeras. Nu borde motorn kunna ge maxvarv och därmed även maxhastighet. De ska ju vara aningen snabbare än BM20, vilket är väldigt viktigt för mig
Jag hade också av ena spridarens justering eftersom den gick trögt, men efter lite uppsmörjning gick den fint. Nästa gång jag startar upp traktorn ska jag testa justera spridarbilden lite med vreden och koppla in spaken som ska styra detta, men tills dess får jag bara hoppas att detta får den att gå lite mjukare och starkare! Synd att det tar en kvart att starta och testa, men det är ju i och för sig en del av varför det är så häftigt med tändkuletraktorer
Jag har även funderat lite på hur man kan få tryckluftsstart igen billigt, eftersom man inte alltid har en kompressor tillgänglig om traktorn skulle råka stanna. Original tryckluftstank är på ca 35 liter men måste dessutom tåla runt 30 bar vilket är väldigt jobbigt att hitta - och med sådana tryck tänker jag inte alls testa min gravrostiga bomb. Det finns en som tillverkar nya, men jag har för mig att de kostar drygt 6-7000kr och det passar inte riktigt i budgeten här. Lösningen blev att jag köpte en begagnad koldioxid gasflaska på ca 15 liter för en tiondel av kostnaden. Dessa används för svetsning men även i livsmedelsproduktion, vilket gör att de är lättare att hitta i lite större storlekar än andra gasflaskor som ofta bara går att hyra. Jag måste bara fixa någon rörkoppling för att testa detta, men tuben är gjord för 60+bar så lite luft ska nog inte vara något problem. Vore lyxigt att kunna köra brännarna och veva igång maskin om man skulle stanna någonstans
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Bortsett från BM21 har även flera andra maskiner fått lite fokus i helgen!
Först dock så lyckades jag fota när saaben slog om till 40000km på mätaren - då det är andra varvet har den nu gått 14000 mil totalt. Den har nog många småresor kvar att ge
Sen tog jag loss startmotorn på min Porsche. Surt när ens mest pålitliga traktor med genomgången motor, nya lager och ny startmotor bara blixtrar om sladdarna när man vill ha första starten på våren Jag var rädd för större haveri, men det visade sig att solenoidens kolv bara rostat fast. Detta problem är ju inte så ovanligt på maskiner som stått i en lada en massa år, men på en 10 månader gammal startmotor tycker jag det är lite budget. Jag stålborstade bort rosten och lade i lite fett så allt skulle röra sig fint innan jag återmonterade den, och nu startar traktorn återigen på första varvet.
Sen lyckades jag göra ett bra fynd i en konstbutik i Lund, deras grafitpenna av högst hårdhetsgrad var visst ren grafit så jag köpte den för hela 30kr och den leder ström hur bra som helst!
Sen svarvade jag ner pennan till lagom stora pickup-kol. Midwesten startade direkt och går fint nu, så det var en enkel lagning! Jag gjorde några extra kol ifall dessa skulle slitas för snabbt, men även om det är en penna så färgar den inte av sig mot mässing när man testar för hand.
Sen tänkte vi att det gått bra nog med många projekt på sistone, så det kunde vara dags att kolla på ett nytt. Min T43 Hesselman jag köpte för ett drygt halvår sedan och har endast fått en tvätt och lite tätning av bränsletank, men nästa steg var att se om den går att starta Startproceduren är dock lite spännande på de här, som synes från instruktionsboken Till vår förvåning räckte dock ett par insprut bensin och några varv på startmotorn, sen gick den att slå över på diesel utan problem! Tomgången blev dock för låg efter en minut och maskinen stannade, sen ville den inte starta igen
Som tur är har dock instruktionsboken mååånga sidor felsökning för Trasselman Ett av de vanligaste felen är att tändstiften blir blöta av för mycket bränsle, eller att det kommer in bränsle i oljan. Jag bytte därför motorolja vilket verkligen behövdes, dubbelt så mycket som det skulle vara Detta kan enligt boken hända om man pumpar i för mycket bensin, att motortemperaturen inte är mellan 80-90 grader C, att motorn går på tomgång (det klarar den inte någon längre stund), att något tändstift misständer, eller en rad andra anledningar. De brukar säga att Hesselman går bäst under hård belastning, men jag tror nästan att Hesselman bara går under hård belastning
Att plocka ut tändstift är dock inte så lätt. Dessa sitter nämligen - som allt annat på traktorn - hemskt åtkomligt in bakom plåtar och till och med stötstängerna! Tändstiften går faktiskt inte ens att se när de är monterade, så utan tändkablar hade många nog fått leta en stund efter dem. Som tur var råkar jag ha en liten samling olika specialhylsor för att plocka ut jobbiga tändstift, där en hylsa passade perfekt för detta Lite rengöring av dem samt justering av gnistgap och filande på brytarna, sen var gnistan ganska bra!
Sen efter en stund lyckades vi bogsera igång Hesselman igen och även provköra lite! Den går väl nästan okej utan belastning, men så fort man lägger i växel så dör den på två av fyra cylindrar och låter som en dyr BM Victor
Jag lyckades dock provköra den lite iallafall och kunde nyfiket ta reda på dess maxfart. Hesselman ska ha en maxfart av 18km/h men det var ganska många som levererades med lägre utväxling för att bättre passa vissa användningsområden, så ganska många har maxfart runt 14-16km/h. Min lyckades jag dock dra upp i 21km/h så jag är överlycklig, då är den snabb nog att köra någon traktorrunda med - om man lyckas
Efter snabb provkörning konstaterade vi att spridare 2 & 3 läckte både diesel och kompression, så det är nog anledningen till att den bara gick på 1an & 4an under belastning. Detta får vi kolla på någon dag framöver nu när allt annat känns bra
Men sist på dagen fick vi lasta släpet för att åka till den danska utställningen Timewinder nu i helgen! Midwest Utilitor och Lilla lilltraktorn får åka med då de är lätta att flytta samt både enkla och roliga nog att ställa ut. Om någon är intresserad är evenemanget en dryg timme från Helsingörsfärjan och varar från lördag 18/5 till måndag 20/5, många har skrivit att det krävs två dagar bara för att se allt så jag ser fram emot en helhelg Sen ska jag på en veckas semester mot annat håll, men om några veckor hoppas jag komma med mer maskinuppdateringar
P.S, såklart spände jag släpen med en massa spännband efter jag tog bilden, håll vägarna säkra.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd