Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Bruksbilarna vi nästan glömt

413 inlägg • Sida 1 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Göran Ekman

16:12:37, 06-10-2021

Såg något lite udda på gårdsplan idag. Måste bara dela den första modell av Mazda 626 en 79a.
Bild
På den tiden designade man plåt fälgar

Bild
Riktigt var sportigheten satt vet jag inte den fanns som tvådörrars kupé också
Bild
Bild
Tänkte först kasta in den i någon av SKs trådar, men det här känns bättre.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

22 personer gillar det här inlägget.



RD350

17:49:17, 06-10-2021

Måste varit förvarad inomhus med låg luftfuktighet.......Brukade bli "uppätna" ganska fort.

David, Luleå

19:24:15, 06-10-2021

Bild
Originalets URL: https://bilweb-auctions-images.s3-eu-west-1.amazonaws.com/1800x1200/object/mazda-929-ht-coup%C3%A9-11795-15562708111.jpeg


En kompis hade en sådan här i slutet av 90-talet. Orsakade lite uppståndelse på besiktningen då de efter mycket funderande konstaterade att den ena av balkarna var så helt förintande av rost att det bara fanns en på ena sidan.

På 80-talet minns jag dem som rätt snygga. Även om det var de 4-dörrade som var vanligare

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

20:39:46, 06-10-2021

Mazda 929, fanns med wankelmotor RX4. Pappa bytte bort en Opel Rekord mot en Mazda 818 kombi köpte den i brunt så att inte rosten skulle synas, och rostade gjorde den. På den tiden skulle en bil finnas som sedan,kombi och kupé.
70-80tals japaner riktigt udda bilar idag. Då rostade en bil bort på 10år.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.

magnusk750

10:42:21, 07-10-2021

Har funderat på det där med 70-talare och rost. Om man bortser från några riktiga lågvattenmärken som Alfasud med skumfyllda balkar, var det verkligen så att 70-talare rostade snabbare än bilar hade gjort tidigare, eller var det snarare så att motorerna höll längre men karosserna rostade i ungefär samma takt? På 50-talet fick man guldklocka för en VW som gått 10 000 mil utan motorrenovering, framåt 70-tal så förväntade man sig åtminstone 20 000 problemfria mil för mekaniken.

Btw, fanns det inte en generation 626 före den på första bilden i tråden? Mycket krom, formspråk ungefär likt den grön kupén. Har för mig att det var en söt tjej i klassen vars föräldrar hade en sån...

marve

11:10:33, 07-10-2021

Mazda 818 kom tidigare. Tror att det var den som RX3 byggdes på.
Fanns en modell som hette 1200 eller 1300, det var den första Mazdan jag såg på nära håll i Sverige.
Senast redigerad av marve 11:16:30, 07-10-2021, redigerad totalt 2 gånger.

Murre o2

11:12:46, 07-10-2021

70 talarna rostade värre än årsmodeller tidigare, av miljö skäl gick fabrikerna över till miljövänligare färg. Det gav som vanligt vid sådana byten problem! Som tog några år att lösa...Så bättre arbetes miljö i lackerings delen och mindre utsläpp till naturen men rosten fick fin grogrund.

marve

11:22:48, 07-10-2021

Köpkraften bland arbetarna uppfattade jag blev högre i mitten 70-talet så bilfabriker pumpade ut bilar i större takt med kvalitetsbrister som följd. Volvos nya 240 modeller 75-76 höll på att knäcka Volvo bla på grund av rostskyddet, motorerna var det inte stora problem med.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

11:43:46, 07-10-2021

Det pratades också om att priskonkurrens från japanerna gjorde att europeiska biltillverkare var tvungna att göra allt för att prispressa produktionen under 70-talet.
En orsak till att japanska bilar rostade snabbt var att de levererades från fabrik utan hålrumsrostskydd, och efter sjötransport till Europa hade det redan börjat rosta i plåtfalsar och liknande ställen, innan rostskyddsbehandlingen gjordes hos importören. De där rostskyddsbehandlingarna i importhamn kunde nog också bli rätt slarvigt gjorda ibland.
Ett annat rostproblem var bilar med PVC-plast som underredsmassa (s k bodymassa) från fabrik. Om man sprutade på olje- eller vaxbaserade rostskyddsmedel utanpå sådan underredsmassa, drog oljan åt sig mjukgörarna, plasten blev hård och spröd och flagnade av så kunde det rosta fritt under den.

Att motorerna har börjat hålla bättre med tiden får man nog säga beror på dels lägre svavelhalt i bränslena och dels bättre smörjoljor.

5 personer gillar det här inlägget.

Murre o2

12:01:57, 07-10-2021

Jag jobbade ju i inport hamn (Wallhamn) där vi rost skydds behandlade de nya Toyota som kom in -73-74. Och det var en noggrann behandling vi gav dem! Jag hoppade ju bara in lite extra på rostkydds biten när ordinarie inte hann med men jag fick gå en kurs hos Dinitrol innan jag fick lov att börja behandla bilar. https://www.wallhamn.com

3 personer gillar det här inlägget.

Göran Ekman

13:18:15, 07-10-2021

Mazda 1300 var en småbil som ersattes av 818. Den kallades RX3 när det satt wankelmotorer i den. Storebror var 929 den kallades då RX4. 818 och 929 var lite som små amerikanare när det gäller designen.
Min corolla ke20 1200 med en 53 hästars stötstångsmotor var lite simplare än pappas 818 den satt det en 66 hästars motor med överliggande kamaxel. Stela bakaxlar upphängda i längsgående bladfjädring. Min far som var lite hobby pilot. Konstaterade att det var lite flygplans känsla när man startade fullgas.
Bättrings målade rätt mycket på 818 den kan inte ha varit mer än tre år då.
Å andra sidan Volvo var inte bättre, första minnet jag har av min svärfar sommaren -80 då stod han och spacklade igen rosthålen på framskärmarna på sin 242a -75a.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

Ivar Risslén

13:27:04, 07-10-2021

Sämre luftmiljö med mer sot i luften och sedan så ökade nog saltet efter vägarna under den tiden.

Första bilen jag hade var en PV-58 den var rejält gammal då jag köpte den 1974. Bilen jag har nu har hunnit bli 13 år gammal och man kan nog säga att det nästan är nyskick på den fast den har gått närmare 35000 mil.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

13:36:19, 07-10-2021

Apropå rost så hörde jag omkring år 1990 en uppgift från Sundsvalls kommun att de då i genomsnitt bara spred 5 % så mycket vägsalt per vinter som de hade gjort i början av 70-talet.

Robert T

17:09:53, 11-10-2021

torbjorn_forsman skrev:Apropå rost så hörde jag omkring år 1990 en uppgift från Sundsvalls kommun att de då i genomsnitt bara spred 5 % så mycket vägsalt per vinter som de hade gjort i början av 70-talet.


Inte alls förvånande. Tittar man på hur det fungerar i USA så är det häpnadsväckande vad dom vräker ut salt. Nya bilar tar slut på 6-8 år, alltså totalt sopslut, värre än vi svenskar kan tänka oss.

David, Luleå

20:54:08, 11-10-2021

Hann inte fota, men var i Piteå i helgen och en Mitsubishi Colt körde förbi parkeringen jag var på.

De ser man inte ofta längre. Tror de hade hög och lågväxel.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.