Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumThe Hymac ClubHymac History

Hymac?

40 inlägg • Sida 1 av 3
Discuss Hymac history here.
Diskutera Hymac-historik här. Obs! Forumet är på engelska!

Edner

20:28:29, 06-12-2015

Can somebody please help me identifying what I just bought :grin:

https://youtu.be/uvIy6bNRzpw



Jim_the_one

20:37:15, 06-12-2015

Det där är en 580 B

Edner

23:17:00, 06-12-2015

Ok.
Hur gammal är en sådan?
Tidigt 70-tal?

Vad väger den?

Antevante

23:32:03, 06-12-2015

Hej. Definitivt en 580B, tillverkades mellan 66-68. I 1170 exemplar för att vara exakt. Ja jag tjuvläser i Hymac boken.. Är den Körbar?

Edner

00:01:15, 07-12-2015

Den är absolut körbar.
Stark och fin i hydrauliken.
Men den behöver vad jag har sett hittills två nya överrullar och en uppspänning av banden.
Drivkedjorna från åkmotorn är också jätteslaka och täckplåtarna saknas.

Ska det vara tätt och olja där?
Hur spänner man dom kedjorna? Flytta motorn?

Den saknar även motorhuven och hyttdörren.
Kan detta gå att få tag i?

Antevante

00:33:03, 07-12-2015

De rullarna vette fan om de går få fatt i. Är de planslitna? De ska gå dela dem. Finns sprängskisser på dem i dowloads på Hymac.

Om drivkedjorna ser ut samma som på de nyare, vilket jag tror de gör. Så går det inte spänna dem. Om de är slaka är de utslitna helt enkelt. De ska vara torrt vid dem. Ska bara fettas in.

Plåtdelarna är nog knivigt. Tillverka själv ligger nog nära till hands.

1 person gillar det här inlägget.

Edner

00:46:10, 07-12-2015

Rullarna är planslitna ja.
Angående drivkedjorna så kan man kanske plocka bort en länk?
Finns det inga grävmaskinskrotar som säljer delar?

raggsockan

07:05:41, 07-12-2015

just hit it like your making love to a porcupine, very gently

Edner

09:16:36, 07-12-2015

Tack för länken.
Nu var detta en nyare c.
Tror ni överrullar,drivkedjor,motorhuv och dörr är gemensamt med min gamla maskin?

Antevante

13:55:42, 07-12-2015

Rullarna är inte samma. Motorkåpan är inte samma men med lite fantasi så kan det gå. Du har nog haft skjutdörr på din, men inte heller omöjligt att bygga till C modellens vanliga dörr. Min maskin är ombyggd till vanlig dörr.

Kedjorna kanske är samma, kanske värt att kolla nypriset oxå.

Det kryllar inte av Hymac på skrotarna, så det är tufft med grejer.

Edner

14:40:29, 07-12-2015

Är dom så bra att dom nästan aldrig hamnar på skroten :)

1 person gillar det här inlägget.

Antevante

14:45:15, 07-12-2015

Hahah ja så måste det ju va!

raggsockan

14:59:22, 07-12-2015

hur många hymac kom in i sverige totalt?
reservdelar å sånt borde väl finnas i uk? dom byggde väl 10 tusen maskiner totalt så nått borde det väl finnas kvar
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.

Edner

10:35:48, 08-12-2015

10 tusen 580 B. Eller 10 tusen 580?

raggsockan

12:19:29, 08-12-2015

Nick Drew skrev:Brief Hymac History

Production of the first Hymac excavator the 480 which only featured 270 degree slew began in 1962. Between 1962-1966 312 of these were manufactured.
The 480 was replaced by the 5/8 cu yd 580 in 1964 versions of this model were prime products of Hymac until 1987 with over 10,000 units sold.
other models were introduced later including there largest ever machine the 33ton 1290 which first appeared in the early 1970s.
Hymac and the German firm Hanomag based in Hanover were acquired by the IBH group in 1980.
In the early 80's the Hymac range of four basic models were..the crawler 580D/DS, the crawler 450E/ELC and its wheeled version W450E+W350D, the crawler 201LC and its wheeled version W201 which were introduced in 1983 these were designed jointly by Hymac & Hanomag, IBH collapsed in 1983.
In 1984 Hymac was bought by Northern Engineering Industries production of all Hymac models recommenced soon after near Wolverhampton, however in 1987 the BM group took over the company and renamed it Hymac Group Ltd the following year ownership changed again!! Gordon Brown formed Brown Engineering (Hymac) during this time badged Italian models made by FAI were introduced the 13t W121, 21t 211 and the 25t 251.
Following the collapse of the Brown group in 1991 the company was bought by Irish dealer John Kennedy but despite launching new models in 1992 the Synchron 1301 & 1501 which featured Linde's Synchron load sensing hydraulic systems, production finally ceased in 1993 the very last machine ever built by Hymac was an 18t 181B model a sad end to a great British company. :sad:


taget ifrån en tråd längre ner
han nick kanske vet vars det finns prylar , han pratar dock bara som dom gör i uk :) gammal mek på hymac har jag för mig :)

http://www.petterssonsweden.se/text1_14.html svensk översättning om utrikesspråket inte är bra :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.