Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Nyodling på bonderiet!

459 inlägg • Sida 30 av 31
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Mattias Petterson

22:54:31, 23-06-2020

Hur går det på nyodlingen?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.



ja-bond77

21:51:26, 24-06-2020

Hyffsat... Har sått korn för första gången nu så siktar på tröskning i höst. Detta hemmavid, trådens ursprungsprojekt. Dock verkar ph inte vara perfekt ännu så det tar sin tid att få upp frodigheten... Tyckte det var onödigt att låta det bli permanent vall så fick nu ta tag i det och odla på riktigt en gång. Nån stenplockare har jag inte fått ihopspikad ännu så det blev att pröjsa på köptjänst. Det var inget svårt beslut eftersom det nu börjat tillverkas en maskin som faktiskt fungerar att plocka sten rationellt med, utan nån större jordmängd med dessutom, trots dåliga förhållanden. Svårt att få lämplig tid att passa så det var i våtare laget efter vårregnet och kylan men kanske 85% av arealen fick vi plockad. Blev 120 kubik till i samlingen...


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

21 personer gillar det här inlägget.

PeterR

22:17:49, 24-06-2020

När bygger Du en kross till all sten?

bert

22:18:50, 24-06-2020

Såg nån bild från Öland där dom körde med stenplockarmaskin där dom tog upp 150t/ha och det var ingen nyodling

Jac

22:19:21, 24-06-2020

Vad är statusen på din egen stenplockare?

bm1113

01:56:32, 08-07-2020

Kul att se att de går Framåt Bond Och lite kul att det var en sån Stenplockare hos dig med :) hade ju dina i projekt i Huvudet när jag såg en sån på en Mässa ifjol :) inte så mycket sten där nu men på länken hittar ni film
BMs Jordbruks filmer ;)
Men Måste vara skönt att kunna se ljuset i tunneln på detta projekt och kunna snart ta ut skörd ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

Mattias Petterson

19:24:10, 24-04-2021

Hur blev skörden?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

ja-bond77

20:08:54, 24-04-2021

Det kom nog skörd... Trots att det såg ut att gå åt pipsvängen ett tag i sommartorkan... Räddade det med några körningar med N-lösning 390. Syntes tydlig skillnad och det blev t o m lite halm som såldes.

Har inte tagit tag i stenplockarprojektet nått... :( Får nog bli entreprenör ånyo nu i vår... Nyodlingssjukan har inte lagts sig ännu...

Skulle vilja förklara de nya ändringarna på stomfastigheten men det är invecklat minst sagt... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

8 personer gillar det här inlägget.

V8Druid

00:29:03, 17-06-2021

ja-bond77 skrev:Hyffsat... Har sått korn för första gången nu så siktar på tröskning i höst. Detta hemmavid, trådens ursprungsprojekt. Dock verkar ph inte vara perfekt ännu så det tar sin tid att få upp frodigheten... Tyckte det var onödigt att låta det bli permanent vall så fick nu ta tag i det och odla på riktigt en gång. Nån stenplockare har jag inte fått ihopspikad ännu så det blev att pröjsa på köptjänst. Det var inget svårt beslut eftersom det nu börjat tillverkas en maskin som faktiskt fungerar att plocka sten rationellt med, utan nån större jordmängd med dessutom, trots dåliga förhållanden. Svårt att få lämplig tid att passa så det var i våtare laget efter vårregnet och kylan men kanske 85% av arealen fick vi plockad. Blev 120 kubik till i samlingen...


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

still collecting and adding to your stone pile i see JA ..... when do you start building your crusher :vissla: :grin: :grin:
that's quite stone picker you have there ...... or is it a stone burier? - guessing collector though :thumme:
Fair play, you have put some work into creating that field :cool: :cool:
If it's got tracks, wheels, t*ts, or an engine, at some point it's gonna give you trouble!! :uupps:

ja-bond77

19:37:45, 02-11-2021

Bild
Originalets URL: https://media.giphy.com/media/q9AZt66KczsrJp1t0T/giphy.gif
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

16 personer gillar det här inlägget.

Hymas 89

20:53:55, 02-11-2021

Du lurades där.
Trodde du fick sten krossad, innan jag såg att det är grot som krossas.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

3 personer gillar det här inlägget.

V8Druid

02:25:34, 03-11-2021

ja-bond77 skrev:Bild
Originalets URL: https://media.giphy.com/media/q9AZt66KczsrJp1t0T/giphy.gif

is that a tub chipper ?
If it's got tracks, wheels, t*ts, or an engine, at some point it's gonna give you trouble!! :uupps:

ja-bond77

08:46:07, 03-11-2021

Yep, that sounds like a suitable word for the machine.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

V8Druid

22:24:14, 03-04-2022

ja-bond77 skrev:Yep, that sounds like a suitable word for the machine.


fierce beasts .... and take some feeding :skratta3:
If it's got tracks, wheels, t*ts, or an engine, at some point it's gonna give you trouble!! :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.

Mattias Petterson

13:35:41, 25-12-2022

Inga nyheter?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...