Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Bandsåg, bensin?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

JonnyiBullaren

21:19:05, 15-08-2017

Bandsågar med bensinmotor på runt 13 hk, som nya logosolen. Hur är era erfarenheter? Ifall man inte har tillgång till ström. Är det realistiskt eller bara en ploj med bensinmotor?

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!



EE

22:21:56, 15-08-2017

Det är en fungerande lösning som är helt dominerande i Nordamerika där det där sågverket tillverkas.
Det finns en variant med eldrift som Logosol designat för den europeiska marknaden. Den är säkert dyrare men driftsäkrare i längden. Tror inte att du behöver vara rädd för bensinmotorn om du sköter den med service. Trots allt är det en fördel att kunna använda sågverket på platser utan el, men behöver du inte den egenskapen är elnätsdrift betydligt smidigare.

JonnyiBullaren

22:33:24, 15-08-2017

Ibland är det ju så att huvudsäkringarna har fullt upp med det som går i "bakgrunden". Vore kul om någon som provat båda delar delade med sig av kunskapen.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!

Stridis2

12:06:09, 16-08-2017

Jag har aldrig arbetat med den typen av drift, men jag har arbetat vid traktordrivet cirkelsågverk samt vid eldrivet bandsågverk. Jag skulle uppskatta mycket att slippa ha en fjompig bensinmotor som vrålade en halvmeter från mina öron och sprutar avgaser i mitt ansikte. Jag tycker en av fördelarna med just bandsågverk är att de är mycket tystare än cirklsågverk. Att då förstöra detta med en bensinmotor är ju lite synd.
En variant jag har hört om är att ha ett dieselelverk stående en bit ifrån som försörjer sågen. Klart dyrare (i alla fall om man köper allt nytt), men elverket går att använda till annat också.
Ska du köpa nytt sågverk? Har du i så fall tittat på Woodmizer? Jag har inte själv läst, men vad jag har hört så anser tydligen många att de är bättre sågar än Logosols, men Logosol är trevligare och har bättre support.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

JonnyiBullaren

23:05:16, 16-08-2017

Om det blir köp av blir det nog nytt, beg går väl knappt att hitta. Logosol är bra att ha att göra med iaf. Men skall kolla in woodmizer! Blir inget köpt just nu oavsett, så det finns tid att kolla runt.

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
Resultatet av regndans har en massa att göra med timing!

Trondos

23:41:47, 16-08-2017


gixxsu

22:36:25, 13-11-2022

Hur gick det med sågköpet? Är själv på jakt efter en lämplig bandsåg.
Mvh Jonas

ghaven

04:06:02, 22-11-2022

Sjekk ut disse rimelige. Wodland mills 122 eller 126 , norwood 26 og 29 ,logosol og frontier 27. Litt dyrere, norwood 36, woodmizer lt 20 og woodmiser lt 30 , wirex og lucas mill. Flere som har importert fra kina med bra resultat i forskjellige størrelser og kvalitet. Finns en norsk facebookside som heter minisagverkets strevere, der alt om sagbruk diskuteres Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.