Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Hur bred dörr?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med djuren att göra här

bray65

20:10:27, 16-10-2019

Tänkte göra en till utgång för kreaturen. Men det är lite trångt där jag skall ha dörren. Det är en bärande stolpe på ena sidan och en murad vägg på andra sidan som gör att jag inte kan få till en bredare öppning än 140 cm. De andra öppningarna är bredare, men nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta, hur bra eller dåligt kan det fungera med den bredden, är det kanske för smalt?



Grottulf

21:10:00, 16-10-2019

Vad är det för djur, och ska de gå in o ut själva, eller drivas genom den nån enstaka gång?

Är nötkreatur, och de ska kunna gå in o ut som de vill, så beror det på om de har tillgång till flera utgångar, och i så fall hur långt bort den andra är. Så inte ett djur kan stå o spärra vägen för de andra.

Är det en drivgång så är det absolut inga problem, jag brukade ta in o ut mina genom en dörr som jag skulle tro är 90cm


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

bray65

22:51:34, 16-10-2019

Det är nötkreatur. Det skall vara ut och in genom den öppningen. Ströbädd på betong, foder på utsidan.Ca 20 st djur.

Grottulf

06:34:24, 17-10-2019

Och det är den enda utgången alltså?
Jag tror inte man kan säga med säkerhet att det kommer att funka eller inte, det beror nog på hur djuren är.
Men generellt så brukar det rekommenderas med minst två öppningar, om det inte är så brett så två djur kan mötas i öppningen.

Är det helt uteslutet att hacka bort en bit av den murade väggen?
Det brukar inte vara så svårt med rätt verktyg.
Jag skulle nog ha testat, och om det blir problem så hade jag hackat upp öppningen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

bray65

10:24:29, 17-10-2019

Jag provar nog med den öppningen, får väl bredda om det inte fungerar.

Bygert

12:12:43, 17-10-2019

Rätt avgörande är ju om det är lugna djur eller vilda stollar. Med galningarna kan det bli propp i hålet även om det är brett. Inte självklart att ju bredare ju bättre heller, en dörr där det får plats en ko kan ge mindre problem än en där det får plats en och en halv.

1 person gillar det här inlägget.

BM 4 ever

20:06:02, 17-10-2019

Just det. Antingen lagom för ett djur, eller två. INTE ett och ett halvt ! :thumme:
Slava Ukraini !