Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Begrava häst

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som har med djuren att göra här

gute84

16:20:50, 12-02-2023

man skulle ju kunna sänka skatten för alla sen låta alla betala för sig varje gång man behöver nåt från komunen

2 personer gillar det här inlägget.



atlashjul

18:05:29, 12-02-2023

man skulle ju kunna sänka skatten för alla sen låta alla betala för sig varje gång man behöver nåt från kommunen


:off_topic: Ja men 200kr hade varit mer skäligt iafa,, ockerpriser hör ju inte till god sed. Vilket jag menar detta pris var.. :huh: om inte hade Jag nog informerat dem om detta :back_to:

gute84

19:40:53, 12-02-2023

atlashjul skrev:
man skulle ju kunna sänka skatten för alla sen låta alla betala för sig varje gång man behöver nåt från kommunen


:off_topic: Ja men 200kr hade varit mer skäligt iafa,, ockerpriser hör ju inte till god sed. Vilket jag menar detta pris var.. :huh: om inte hade Jag nog informerat dem om detta :back_to:



ockerpriser är ju nåt som sverige har på allt

1 person gillar det här inlägget.

Göran Ekman

20:42:10, 12-02-2023

Får mig att tänka på lantmäteriet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.

Alrik

00:52:42, 13-02-2023

Mangan skrev:Varför måste man ta av skorna om Lantbrukstjänst kommer och hämtar? Är det för att det mals ner direkt?


Ja, de mals för att sedan eldas upp.

Våra samt även Görans grisar gick till Karlskoga för förbränning.

ac tc

12:15:37, 16-02-2023

Tror att man gör biodiesel av kadavren, skorna ska av för att inte skada utrustningen som mal ner kadavret.

1 person gillar det här inlägget.

gute84

19:55:43, 16-02-2023

ac tc skrev:Tror att man gör biodiesel av kadavren, skorna ska av för att inte skada utrustningen som mal ner kadavret.


lim av hovarna var det för tror jag

Alrik

21:24:02, 16-02-2023

ac tc skrev:Tror att man gör biodiesel av kadavren, skorna ska av för att inte skada utrustningen som mal ner kadavret.


"Det vanligaste sättet att omhänderta döda hästar kallas ofta för destruktion. Det är mer korrekt att benämna processen energiåtervinning, eftersom hästkroppen slutligen omvandlas till en produkt som vid förbränning genererar energi.

Energiåtervinning sker av företaget Konvex som processar kroppar av döda hästar och produktionsdjur vidare till slutprodukten Biomal. Processen innebär att djurkropparna krossas och mals till en homogen massa, därefter tillsätts myrsyra för att sänka pH-värdet. Ett lågt pH-värde motverkar jäsning under lagring och transport och kan även avdöda vissa smittoämnen. Slutprodukten Biomal kan sedan användas som förbränningsmaterial på energianläggningar och har då ett energiinnehåll motsvarande skogsflis. Att ta fram Biomal är en relativt ny process, tidigare var det vanligast att kroppar från döda djur maldes och steriliserades med värme för att därefter kunna separera kött-, benmjöl och fett. Processen innebar att materialet måste värmas vid flera tillfällen vilket medförde skarp luktutveckling. Vid framställningen av Biomal krävs inte värme vilket är positivt för närmiljön."

Konvex äger Svensk Lantbrukstjänst som sköter insamlingen av döda samt avlivade djur i större delar av landet.

Närmare förbränning än biodiesel.

Volvot24

22:07:03, 16-02-2023

.
Denna häst klarade sig dock.

https://youtu.be/C23msz-BFWs
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 22:13:03, 16-02-2023.
Anledning: .