magloman skrev:Men om det är 6 lager och i manualen står det 10 eller 12 skulle jag hellre sålt dom där och skaffat nåt bättre.
Finns det hårdare
däck till just den där fälgstorleken?
Kolla upp lastindex vad det blir i lager och tvärtom.
/TILLÄGG:
Har du 2wd eller 4wd?
På 2wd är det ju 9.00-16 10 lagers original och ett sånt däck klarar 1250kg enl den tabell jag hittat. De har höjden 855mm.
Dom 17,5" däck du har ska enligt Trelleborgs sida klara max 2730kg vid 10 km/h och 3.0bar. Vid 1.8bar klarar dom 1500kg i 25km/h. Så dom verkar ju helt klar vara bättre än org. Dessa har höjden 880mm.
Eller hur?
https://www.trelleborg.com/sv-se/wheels ... in-tractor
Nu har ju inte jag nån kunskap i CAD men som nämnts ovan så är det ju enkelt att mäta bultdelningen. Sen kanske det löser sig själv i CAD. Skulle tro det är tum mått för bussningar och tappar är i tum. Men det visar sig.
Just 17.5 däck med högre bärighet drar ju iväg lite i pris. Och har som sagt inte lust att lägga 12k på däck på en gammal gårdsgrävare.
Vet inte varför min inte har 16"
hjul. Den har gått på en golfbana så dom kanske ville ha bredare hjul för att göra mindre åverkan på marken.
Min är en 2WD och den går nog i max 25 km/h om man pressar ur den i nedförsbacke
Converterlådan är ingen höjdare när man ska transportera sig.
Hela pendellagringen i framaxeln är dessutom glapp så känns inte som byta fälgcentrum är så stor grej.. Inga höga hastigheter så några mm hit o dit lär inte spela in.
Fälgcentrum består ju inte av en helt plan bit. Där den är svetsad i ringen är den formad som en grund "skål". Så jag börjar nog att mäta lite och kapa loss hela denna "skål" från ringen. Så kanske man kan få upp det i en
svarv och sticka av den plana ytan.
Sedan svetsa i ett nytt centrum och till slut svetsa fast allt på ringen igen
Lånad bild nedan men ni ser hur centrum är utformat