Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Däckbyte lantbruksmönster till industrimönster

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Marchimuss

22:06:28, 04-05-2023

Har en MF 6s som köptes med lantbruksdäck mitas 650/65 R38 bak och 540/65R28 fram. Lämnade in traktor till återförsäljare för byte till industridäck då jag kör mestadels vägkörning. Fick tillbaka traktorn med Alliance 650/65 R38 bak och.. 440/80R28 fram. Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut. Förklaringen jag fick är att det inte skulle stämma med fördrivningen med industrimönster 540/65 fram. Detta låter underligt då detta var original dimension på lantbruksdäcken. Kan detta stämma??



akkamaan

01:04:41, 05-05-2023

Marchimuss skrev:Har en MF 6s som köptes med lantbruksdäck mitas 650/65 R38 bak och 540/65R28 fram. Lämnade in traktor till återförsäljare för byte till industridäck då jag kör mestadels vägkörning. Fick tillbaka traktorn med Alliance 650/65 R38 bak och.. 440/80R28 fram. Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut. Förklaringen jag fick är att det inte skulle stämma med fördrivningen med industrimönster 540/65 fram. Detta låter underligt då detta var original dimension på lantbruksdäcken. Kan detta stämma??

Jag kan se det möjligt att det kan stämma. Däckdimension bestämmer visserligen den teoretiska rullningsdiametern men grovleken/djupet på däckmönstret påverkar till en viss del. Även ringtrycket påverkar rullningsdiametern något. Lantbruksdäck har kanske några cm större rullningsdiameter är industridäck, även om de är av samma "dimension"...Då blir det lätt "uppskruvning" mellan axlarna med mekaniska påfrestningar i transmissonen samt onödigt däckslitage som följd.
Med mellanaxel-differential så spelar det ingen roll om det är en liten skillnad i "utväxling" mellan fram och bak axeln.
Går det inte lägga ur framhjulsdriften när du kör på torrt väglag?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

Marchimuss

07:44:34, 05-05-2023

Ja fyrhjulsdriften har man ju inte i på sommaren på vägkörning och på vinter med 4wd är det ju snö och is under på tex snöröjning så då borde ju viss skillnad tillåtas på framdäcken, tänkte också på att framdäcken slits ju mer på en lastartraktor och skulle det vara så precis med fördrivningen så skulle det ju inte vara möjligt att köra med slitna framdäck? Skillnaden på rullomkrets mellan 540/65 R28 och 440/80 R28 båda med industrimönster är 25mm och klackarna är 25mm höga på däckena.

Jac

08:45:39, 05-05-2023

Marchimuss skrev:Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut.


Posta bild

Göran Ekman

09:32:42, 05-05-2023

Det är modernt i vissa kretsar att montera däck med stretch. Mindre lämpligt på en traktor/ entreprenad maskin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

krokodilen

11:43:55, 05-05-2023

Ofta så får man acceptera ett lite knepigt utseende mm om man skor om i efterhand, helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt många variationer att tillgå i detta däcksegment.

Man kan även byta fälgarna för att kanske på så sätt hamna mer rätt men det blir ju dyrare.

Beställer man traktorn från början med detta däcksalternativ, (tex så kör John Deere Nokian TRI från fabrik) ja då anpassas utväxlingen i låda/droppbox/framaxel redan från början.

Fördrivningen bör dessutom inte överskrida 2% med klackdäck.

Bytte precis framaxel på en 6120R åt PEAB som fått klackdäcken eftermonterade, sopslut och blånerad invänding, ändrad utväxling på den nya axeln.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.

Jac

13:56:09, 05-05-2023

Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?

krokodilen

14:24:16, 05-05-2023

Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?


Hur/vad menar du? :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

krokodilen

14:26:50, 05-05-2023

Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?


Citerar mig själv.

krokodilen skrev:Ofta så får man acceptera ett lite knepigt utseende mm om man skor om i efterhand, helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt många variationer att tillgå i detta däcksegment.

Man kan även byta fälgarna för att kanske på så sätt hamna mer rätt men det blir ju dyrare.

Beställer man traktorn från början med detta däcksalternativ, (tex så kör John Deere Nokian TRI från fabrik) ja då anpassas utväxlingen i låda/droppbox/framaxel redan från början.

Fördrivningen bör dessutom inte överskrida 2% med klackdäck.

Bytte precis framaxel på en 6120R åt PEAB som fått klackdäcken eftermonterade, sopslut och blånerad invänding, ändrad utväxling på den nya axeln.

/C


/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme: