Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick SnackTissel Tassel

Körkort duger inte längre som leg...

81 inlägg • Sida 1 av 6
Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!

Murre o2

09:50:09, 22-07-2023

Ser att för att skaffa ny E-legg krävs nationellt ID kort eller pass :uupps: Körkort duger inte! Så nu är de på väg att tvinga oss att skaffa mer saker att hålla reda på. Mitt pass har ju gått ut sedan jag blev pensionär och inte reser i tjänsten längre och med frugan för krasslig för att resa utomlands numera hade jag inte tänkt skaffa något nytt. Men nu ser det ut som om myndigheterna tänker tvinga mig till den utgiften och besväret ändå...Bara en tidsfråga innan körkortet inte duger som legg någonstans som utvecklingen ser ut, löjligt :sad:

1 person gillar det här inlägget.



Bygert

09:59:29, 22-07-2023

Saken är väl den att för att göra en legitimation i bankid så måste man scanna en legitimation som har ett chip. Det har inte körkortet så det är därför det inte fungerar. Man kan ju också fundera på hur ofta man kan ha nytta av den elektroniska legitimationen, den man visar den för ska ju ha möjlighet att scanna en qr-kod och få ut nåt av den. Körkortet fungerar fortfarande utmärkt som legitimation nästan överallt. Den elektroniska kan väl ha en poäng om man glömt körkortet eller slarvat bort det.

1 person gillar det här inlägget.

överlass

10:17:24, 22-07-2023

Man kan fixa nytt bank-id genom att åka till banken och legitimera sig med körkort, jag gjorde det för några veckor sen själv.

1 person gillar det här inlägget.

Bygert

11:14:51, 22-07-2023

Ett bankid får man med körkort men man kan inte göra en legitimation i bankid med körkortet.

överlass

11:33:41, 22-07-2023

Nej man kan inte scanna körkortet för att slutföra installationen av mobilt bankid men man kan legitimera sig med körkortet på banken så behöver man inte scanna nåt.
Finns det andra tillfällen man behöver scanna ett id med chip i mobilt bank-id? Isåfall har jag missat det.

Bygert

12:08:58, 22-07-2023

Bankid kan man använda för att legitimera sig på nätet, t ex för att betala räkningar eller hitta uppgifter hos skatteverket. Körkortet kan man använda för att legitimera sig när man står framför nån fysiskt, t ex om de undrar hur gammal man är på systemet eller för att hämta ut ett paket. Så har det ju fungerat eller hur?

Nu har det kommit nåt nytt, man kan använda bankid för att legitimera sig även när man inte är på nätet utan när man har en person framför sig som undrar vem man är. Man slår då in sin kod i bankid och får fram en legitimation som man kan visa upp i telefonen, med bild och en qr-kod som den som undrar vem man är kan läsa av och då få fram namn och personnummer. Det blir då en giltig legitimation som man kan använda i stället för körkortet på systemet och för att hämta paket. När de ställena är redo för den funktionen alltså.

För att få det tillägget i bankid, alltså när man redan har bankid och vill lägga till den funktionen, måste man ha en annan legitimation som man kan scanna. Till det duger inte körkort utan man måste ha ett giltigt pass eller nationellt idkort. Tycker man att man klarar sig utan det så fungerar det utmärkt att använda bankid på nätet och körkortet annars precis som tidigare.

1 person gillar det här inlägget.

Bygert

12:26:03, 22-07-2023

Bild

1 person gillar det här inlägget.

Murre o2

16:22:42, 22-07-2023

Fungerar ju än så länge men frågan är hur lång tid det tar innan det digitala legget tar över helt... Vi är ju bara i början, nya körkort borde uppgraderas så man slipper skaffa fler ID handlingar!

Bygert

22:35:03, 22-07-2023

Visst, allt mer blir digitalt och det innebär svårigheter för äldre, invandrare, de med funktionsproblem osv. Många kan hamna lite vid sidan av. Men just det här är ju idag en möjlighet som man skaffar om man tycker man har nån nytta av det. Jag har skaffat, dels kanske för att jag var lite nyfiken på hur det där fungerade. Men också för att det kan vara praktiskt i vissa situationer. En sån är när det där paketet som man väntat på äntligen kommer och så slänger man sig iväg utan plånbok och leg (men sånt gör väl aldrig ni andra). En annan om man tappar bort körkortet, har man då ingen annan giltig legitimation kan det bli rätt krångligt att få ut det nya. Redundans kan man kalla det om man vill.

1 person gillar det här inlägget.

BM 4 ever

23:59:54, 22-07-2023

Ja så besvärligt det känns med alla nymodigheter och alla dessa förb..qr-koder som dyker upp överallt. Jag börjar känna mej gammal. :???:
Senast redigerad av BM 4 ever 00:06:37, 23-07-2023, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !

Ivar Risslén

00:00:36, 23-07-2023

1984
Errare humanum est

6 personer gillar det här inlägget.

e_pettersson

09:02:39, 23-07-2023

Cash i King. Kräver inga elektroniska chips eller bank id appar.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

8 personer gillar det här inlägget.

magloman

10:01:19, 23-07-2023

Snart går det inte betala med cash för då tror folk att man är kriminell
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.

e_pettersson

17:00:22, 23-07-2023

Nejdå. Cash upplever jag ha ökat.
Dom kriminella pengarna går på swish och internetbanken osv. Något som iallafall för mig är relativt nytt är affärer som får bankkonton låsta några dagar när en lite större överföring görs, varpå handlare krävs bevisa att privatpersonen som köpt har beskattat pengarna på korrekt vis.
Tydligen ganska ovanligt att köp om 100 000 och upp görs med direktöverföring av privatpersoner så varningslampan tänds tydligen lättare då. Tolkar det som att det ses som kriminellt att inte vara fattig och skuldsatt upp över öronen.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.

Bygert

18:50:30, 23-07-2023

Det finns absolut argument för att det vore mindre lyckat om kontakterna försvann. Samtidigt är det inte så kul med kontanter när man säljer. Jag tar emot men det är inte vad jag helst önskar. Antingen har man ingen växel alls eller så kommer nån med en stor bunt tjugor som de sålt ägg för och dumpar det problemet på mig. Med swish har jag pengar på kontot omdelbart. Med kort inom nån dag. Med kontanter måste jag åka iväg för att få in pengarna. Nu finns det åtminstone en insättningsautomat som inte ställer en massa frågor ett par mil bort men man ska ändå åka dit och övertyga den om att svälja även sedlar med nåt hundöra. Det är opraktiskt, det är en risk att ha en massa kontanter och jag har ingen nytta av dem förrän de är på kontot och tiden för att åka och sätta in dem kunde jag lägga på nåt bättre. Så, jag tar emot kontanter men begär inte att jag ska gilla det.