Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

volvo ec20 slö varm

29 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

niclas93

19:00:42, 17-10-2020

Hej igen! Har lite uppdateringar.
körde maskin så den vart ordentligt varm och började dumma sig med att den "tjuvdör" när det går tungt.
provade hälla kallvatten som någon krev på pump samt lite diverse delar av motor blocken och helt plötsligt sluta den strula/tjuvstanna. tills ca 15mins körning vidare så återkommer felet.
Öppnade termostaten och prova koka den. öppnar vid 85C ca. tycker dock inte "den går varm på "kylvatten delen" kokar inte samt håller endå ca 85g på slangen/övre delen av kylaren.
Jag tycker det är dåligt med ventilations galler för luften att ta vägen nån stanns. Allt är då himmla kompakt i motorrummet. bränsletank osv..
Kan det bli mån slags "ånglås" i matarpumpen montro?
Har tidigare erfarenhet av etanol lastbilar som haft dessa problem. men aldrig på en diesel..

Har även öppnat tråget och tittar på vevlagrerna som skrevs om. kunde inte se några spån i tråget eller fel ytligt på vevlagena.
Nån som har nån ide.
Fick med en beg termostat när hag köpte grävaren tänkte prova borra ett par hål i den å se om de kanske blir bättre. men jag tvivlar på det.
nu vart det jävligt mycket text..
mvh !



torbjorn_forsman

19:04:34, 17-10-2020

Har du provat att koppla in en manometer på matartrycket?

Rent allmänt tror jag inte det är någon bra idé att släppa vatten förbi termostaten, det kommer inte att påverka motortemperaturen när motorn går belastad så att termostaten ändå öppnar, men däremot kommer uppvärmningen efter kallstart att ta längre tid och den får svårare att hålla värmen uppe på tomgång.

Finns det bra väg både in och ut för den kylluft som ska passera motorn och kylaren?

fretchi

20:44:34, 17-10-2020

Är det separat matarpump så testa byta den. Annars tror jag det är läge att skicka in pumpen på en översyn.
Det är ju väldigt små toleranser i en sådan makapär, så är den lite sliten kan värmeutvidgningen i materialet säkert göra att den läcker igenom för mycket.

bonnen513

21:39:36, 17-10-2020

Hur många timmar har den gått?

niclas93

21:50:08, 17-10-2020

Torbjorn: Har inte mätt matartrycket. antar jag ska mäta det mellan spridare /pump ?
tycker det är hyfsat dålig "ut luft,/ventilation. men måste ju ha fungerat tidigare så borde ju vara OK..

Har bytt den elektriska bränslepumpen till matarpumpen.
Hmm kanske måste in på renovering.
har gått ca 4000tim.

bonnen513

22:00:14, 17-10-2020

Det är ju inte så många timmar.

Matartrycket mäts mellan matarpumpen och insprutningspumpen

Micke_fixar

22:18:10, 17-10-2020

Vart väldigt nyfiken vilket tryck brukar en matarpump ge?

niclas93

22:20:43, 17-10-2020

Okej! Har som sagt nya ledningar samt ny matarpump.
dock har jag funderat på en sak. Trycket däremellan måste ju nästan vara 0 med tanke på att matarpumpens ledning går till insprutningspumpen som har nån sorts "dubbel"nippel av typ banjo bult. vilket gör att överflödiga bränslet sedan går vidare till returledningen som sitter med ett T-kors från spridarnas retur som sedan går till amatur/tank.
öppnar jag tanklocker ser jag hur det sprutar bränsle ner i tanken.

bonnen513

22:25:35, 17-10-2020

bör sitta nån strypning eller ventil i banjon som ger motttyck

1 person gillar det här inlägget.

niclas93

22:34:05, 17-10-2020

bonnen513 skrev:bör sitta nån strypning eller ventil i banjon som ger motttyck

Kan ju vara värt imorn att demontera banjon och titta.

torbjorn_forsman

07:42:24, 18-10-2020

kaptengrus skrev:Vart väldigt nyfiken vilket tryck brukar en matarpump ge?


Ungefär som bränslepumpen till en bensinare med förgasare, alltså några tiondels bar (eller, om man så vill, några tiotal kPa). Ofta är det inte matarpumpen utan en fjäderbelastad ventil vid returen från insprutningspumpen som bestämmer matartrycket (då allt fungerar som det ska). Det bör framgå av VHB för motorn hur högt trycket ska vara och hur det är tänkt att regleringen ska fungera.

1 person gillar det här inlägget.

niclas93

00:52:20, 27-10-2020

demonterade bajobulten idag och till min förvåning så var det bara ett hål direkt vidare till returen i tanken. finns alltså inget filter/eller strypning..
ser som sagt att det sprutar i tanken från returen men kanske är fullt normalt.

niclas93

08:29:38, 18-06-2021

Tänkte jag skulle uppdatera lite. Det var som misstänkt insprutningspumpen som var sliten. nu hår maskinen som en rolex igen. Upplands dieselservice renovera pumpen kan jag rekommendera starkt.

3 personer gillar det här inlägget.

tore.breivik

08:59:48, 17-02-2024

Hej!
Har problem med min pump också, tror jag. Den sölar i sig bränsle, ryker som själva f... och är rätt slö.
Jag har lossat spridarrören och på cylinder 3 (höger sätt bakifrån) då slutar maskinen att ryka.
Har testat bytt plats med spridare 2 och 3 men symptomen är dom samma.
Har tagit bort locket på högrtyckspumpen och det kärvar lite på det där staget som skall röra sig där
så misstänker att pumpen är slut eller iaf sliten
Vad tog dom för att renovera din pump?