Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1404, vill dö vid vissa moment

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lind1977

00:18:36, 23-05-2021

Hej alla!
Söker lite tips till denna gamla grävare :). Tycker den är stark och fungerar bra, men det finns något som strular och ibland hjälper det att man stannar upp o låter maskinen återhämta sig. Annars dör motorn.. bytte bränslefilter, finns en del mög i botten på tanken men inte i änden där röret suger.

Bytte bränslefilter, fick inte igång maskinen efter det men visade sig att bränslepump en gett upp så den är ny. Bad farsan filma. När stickan ska tömma skopan så dör maskinen, jag brukar sluta med att röra spakarna så återhämtar sig varvtalet men det är ju egentligen fel sätt att lösa problemet.

Om ni ser denna filmsnutt kanske ett vant öra kan höra :).

Ex kör jag rotatorn kan den sucka rejält. Samtidigt som en stor sten kan lastas utan problem..

https://youtu.be/wY9TiVCF48I

En film före byte av filter o pump, skyfflar ihop lite lös jord inte direkt tungt men om jag inte höjer stickan skulle den dö..

Vid 33 sek i 52 sek blir den orkeslös.
https://youtu.be/7VS-uk39gZ4

(Kvaliteten verkar strypt av Youtube men tror det framgår ändå)

Skickat från min LE2123 via Tapatalk



Michael Meier

09:47:22, 23-05-2021

Säkerställ att du har flöde i matarkretsen till insprutningspumpen, lägg ner lite sula på det, typ lågtrycksmanometer efter matarpumpen.

Luftflöde in i motorn, har du kollat undertrycket efter insugsfilter ?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Jac

11:38:40, 23-05-2021

Enig. Kolla att motorn får både luft och bränsle.
Det kan sitta skit i banjokopplingar och vinklar på bränsleledningen.

Lind1977

14:20:26, 23-05-2021

Tack så mycket för tipsen! Ska kolla mera :)

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

Lind1977

22:10:24, 19-11-2023

Får nog uppdatera denna tråden då jag i helgen tampades med att byta bränslepump (lågtryck före bränslefilter).
Jag har kämpat med att få upp en stor stubbe efter en gammal lönn.
Maskinen började bli lite varm och hade en fundering på om värmen kunde bero på brist på bränsle. (maskinen har varit lättstartad och kompression är ok på alla cylindrar som vi fick hjälp med att kolla upp för några år sedan).

Nu dog maskinen med tjälkroken i högsta hugg, har försökt få upp stubben, men den orkade inte så mycket. Försökte lufta bränsleslangar byta filter, rengöra bränslepumpen mata fram med övertryck i tanken etc.. Ibland lyckades jag få lite bränsle uppe vid spridarna men det var hopplöst.
Och självklar svårt att komma åt. (mörkt som det blir tidigt på eftermiddagen numera).
Bytte pumpen även fast fingrarna pekar åt alla håll i denna råa kyla x)..
Jämförde den nya pumpen som låter som en sådan där man blåser i vid jakt av fågel.

Den gamla var rengjord o membran såg fräscht ut ändå var den inget vidare!

Och efter bara några få pumpningar med handtaget så kom det rikligt med diesel!

Startade och kors, vilka krafter maskinen hade!
Så många timmar som lagts ner och regulator blev bytt o nu denna pump.
Upp kom roten! Utan att protestera nämnvärt ;)..
Så fantastiskt skönt!
Bild

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.

Lind1977

21:56:51, 06-04-2024

Har tydligen inte lyckats hitta vad som får den att tappa effekten och samtidigt går temperaturen upp mot 120 grader.
Stark som när jag bytte bränslepumpen i inlägget ovan. Inte lika tydligt som tidigare men ändå.. Undrar om kylfläkten vid hydrauloljan som jag aldrig sett snurra kan spela in.

Får nog klura vidare på detta, men utan problem så kunde jag gräva för att kunna dra nu elkabel till ladugården. :)

Men nu till huvudbry som retar ännu mera!
Förra helgen hände det en gång vid start och nu likadant. Tryckluften fyller för fort, verkar vara för lite flöde. (manometer brukar stanna till en stund vid 5, 1 bar för att låta hela systemet fyllas, detta sker inte när det krånglar. Trycker jag ner brons pedalen för att försöka sänka trycket så hoppar manometer mer än vad det brukar).
Tänkte först att tryckluftstanken inte fick något tryck, men det får den, testade att fylla övertrycket på hydraultank en med en slang från uttaget vid tanken..
Bromsarna släpper men får inte igång drivningen, motorn blir ansträngd men drar jag med skopan så rullar den lika lätt som utan bromsar.
Inte heller vrida på tornet fungerar men motorn blir ansträngd.
När maskinen stått stilla en längre tid så fick jag problem med denna funktionen men det liknar inte detta.

Någon här med en atlas liknande denna från 1991 som har koll på var bland allt virrvarr av slangar som vet i vilka steg efter bromsarna som släpper och kan ha gemensamt med både vrida runt sin egna axel och drivning?


Skickat från min LE2123 via Tapatalk

Lind1977

21:59:31, 06-04-2024

Bild på senaste grävning av 50m med smalskopan. Blev nog ca 1m djupt x).. Lite över 1h..Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240406/2b735195883985915e14f2a3193a568b.jpg


Skickat från min LE2123 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

06:28:25, 07-04-2024

Låsning, när du inte har tillräckligt med tryck på luften verkar vara ett problem, någon fördelningsventil i trycklufts matningen som inte gör det den ska.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Lind1977

08:53:55, 08-04-2024

Trycket går upp tills den slår ifrån på max. Sedan är då frågan vart allt går. Kunde följa slangen från tanken, och den ser ut att gå in i bromspedalen, några fuktiga slangar från hydraul och styrningen. Men filmade bakifrån och framåt för att ha något att försöka lista ut vad som är vad.

Tänker på de renoveringstrådar där allt byts ut mot nytt. Så mycket olika kopplingar som måste bli rätt x)..

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

Lind1977

09:00:59, 08-04-2024



En liten snabb vy över alla slangar från hydraulik till tryckluft under hytten. Tur man parkerade så det fanns lite plats att krypa under för att lossa skyddet x).

Till höger längst fram i bild är fotbroms.
Till vänster motsvarande svänga runt broms. En del t kors och prylar före.. Antingen lossa vid nästa ställe efter fotbromsen. Men behöver i så fall manometer med passande gänga. Någon som har koll på vad gängorna kan vara för typ?

Michael Meier

11:23:02, 08-04-2024

Vad använder vi för ventiler till tryckluftsfördelning på nittiotalet?
Har du nå reservdelsförteckning/parts list till din -91 ?
/Michael M

Lind1977

12:05:53, 08-04-2024

Tyvärr inte :/
Verkar inte finnas så mycket att hitta på Google heller. Eller så är det för att jag söker efter fel termer. Regulatorn som är först efter kompressorn dvs. Den är ganska ny, ca 2 år men gått väldigt få timmar sedan bytet.
Inte för att det tillför så mycket till detta nuvarande problem.

Tack för nollningen av lite idéer, det uppskattas :)

1 person gillar det här inlägget.


BM425

14:35:46, 08-04-2024

Lind1977 skrev:Inte heller vrida på tornet fungerar men motorn blir ansträngd.


Når du har fått upp rätt lufttryck kan du då lyfta upp skopan gå ut och snurra tornet för hand eller om du står i lutning att tornet snurrar själv utan hydraul eller grävbroms aktiverad?

Det ska inte gå att snurra eller köra utan att ha rätt lufttryck på säkerhetsfunktionerna som broms och sväng. Det ska vara negativa funktioner på din maskin, dvs belastade med fjäder och tryckluften frigör.

Som det är nu verkar det som ingen vet om det är problem med motor, hydraulik eller tryckluften?!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Michael Meier

14:42:03, 08-04-2024

Hur många tankar har du?

Om du har fler än en kan du prova att tömma och se om dom fylls på..
/Michael M