Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1302E bränskeproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

mathias86

19:49:59, 24-01-2024

Hej.
Har min kära atlas som används ibland och har stora planer och massor ligger hemma åt henne redan men....
Startar överlag direkt och går en stund innan hon börjar dö om jag inte springer och luftar på bränslefiltret så kommer det massor med luft och hon börjar gå bra igen för en stund.
Tvättat och fått bort vatten ur tanken, nya filter flera gånger, ny förpump..
Men felet kvarstår...
Misstänker om det kan va så dom originala stålomspunna bränsleslangarna som drar luft, syns inget ytligt läckage men dom kan va dåliga ändå?
Eller har ni andra tips?



BM425

20:03:07, 24-01-2024

Du är inne på rätt spår :thumme:

Byt alla slangarna.
Jag hade liknande problem med min Atlas för ett antal år sedan. Den gick bra men i korta perioder så gick den sämre. Kopplade en plastslang från sista returen till tanken så jag såg om det kom luft. Syntes tydligt när det kom luft så gick den dåligt.
Jag kunde knappt se de små sprickorna i sugslangen men de fanns där, tillräckligt stora för att släppa genom lite luft.

Sen kan det sätt igen med skräp i banjokopplingar så gör rent där också.
Samt glödga kopparpackningarna till banjoskruvarna. eller köp nya.

Tillägg
Vid sista punkten från retur till tanken ska det sitta en liten ventil som skapar ett litet övertryck i retursystemet. En liten kägla med fjäder kan hoppa ut om du öppnar där. Menar sista slang som är returen mellan motor o tank, där den är ansluten på motorn.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

10:08:59, 25-01-2024

Om man tar loss en sådan stålomspunnen slang, håller för ena änden och blåser i andra änden så ser man ofta att det skummar av bränsle överallt längs slangen, ett bra bevis på hur dåligt och söndervittrat gummit är innanför omspinningen.
Om man tar i en slang (med ren hand) och det sedan luktar diesel om handen, så är det också ett tydligt tecken på att slangen är dålig.

mathias86

15:16:07, 25-01-2024

Får väl nog lov att bli nya bränsleslangar till allt för att eleminera den delen då IAF och hoppas det löser mina bekymmer med pärlan.

mathias86

10:25:25, 27-01-2024

En fundering bara att går det att återvända banjo anslutningarna om man kapar upp där slangen är pressad original och sen sätta dit slang med vanliga slangklämmor?
Inte undersökt närmare ännu då d e så kallt ute för tillfället

BM425

11:33:50, 27-01-2024

Ja det funkar, vanlig slanganslutning med fläns när du tar bort den gamla slangen.

Köp bästa kvalitetsslangen du hittar, dieselfirma eller hydraulfirma.

Biltemas håller ett år.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

12:32:40, 27-01-2024

Man får se hur nipplarna på banjokopplingarna ser ut, en del kan vara för korta för att det ska fungera bra med vanlig slangklämma. Och var försiktig så du inte skadar nipplarna när du tar bort de gamla presshylsorna.

Oavsett var du köper slangen, så se till att den är avsedd som bränsleslang och tillverkad av någon välkänd slang/gummitillverkare (Trelleborg, Gates, Semperit etc). Undvik tygomspunna slangar som inte har ett gummilager utanpå tyget, sådana är nästan alltid dåliga.

Biltillbehörsfirmor som t ex Biltema eller Mekonomen är opålitliga, ibland är deras slangar bra, ibland inte alls. Man måste kolla vad det är för fabrikat de säljer för dagen. Ibland har Mekonomen sålt utmärkta Trelleborgslangar, ibland har de haft ILO som är sönderspruckna efter ett par månader i ett motorrum.

Industriförnödenhetsfirmor typ Momentum eller Rubber co kan också vara bra slangleverantörer.

OLA56

16:21:27, 27-01-2024

Hej.
Körde dumper (860T) för 40 år sedan. Där var det stålomspunna bränsleledningar med pressade kopplingar. Även det stålomspunna var i presshylsan.
Såg att det blev fuktigt under bränsleledningen - läckage.
Pratade med en på en verkstad.
Stålomspunna är falsk. Ser bra på ytan men på insidan kan små ståltrådar gå in genom gummit - läckage.
Såga isär slangarna. Såga försiktigt så du kan öppna pressningen (fläka isär). Ersätt med slang och slangklämma - det är inget tryck i ledningen så den behöver inte vara pressad.
Gjorde som han sa - fungerade perfekt-

OLA56