stefansmark skrev:Jag vet inte om det är något jag stör mig på att det är ett visst
spel i sidled när jag har aggregatet fullt utsträckt. Så är det väll ändå på de flesta maskiner så det är bara att vänja sig.
Sedan är det säkerligen så att detta "glapp" finns där av en anledning, det är våldsamma krafter och en hel del
kugghjul som kraften skall igenom innan det faktiskt svänger. Om alla dessa kugghjul i svängmotor, svängväxel och svängkrans skulle vara så exakta att glappet längst ut blev obefintligt fanns inte en köpare med ekonomi att handla maskinen...
Tyvärr är det precis detta resonemang som förhindrar att maskinerna blir bättre. Vad skulle det finnas för anledning att medvetet ha ett glapp i en konstruktion? Annat än att spara pengar i tillverkningen?
Det skulle inte vara speciellt svårt att få bort alla onödiga, irriterande glapp men eftersom de flesta maskinägare resonerar så där blir det ingen förändring.
Krister Andersson skrev:MagnusJohansson skrev:Den EW 160 modellen må ha den tröttaste svängmotor som någon har satt i bruk.
Är det så?
Men är det ändå inte lite omodernt med den lite "klena" konstruktion som maskinerna har. Man kan ju tycka att den
iaf skulle vara mycket starkare,och vara tillåtet att använda till annat än bara svänga överdel utan belastning.
Tänker på just körning med rototilt.Inte är väl svängkonstruktionen anpassad för den? Med mycket arbete i sidled,som den inbjuder till.
En maskin som var riktigt stark i
sväng och så pass rejäl att man kunde utnyttja den. Borde väl alla som kör med rototilt vilja ha. Men prislappen kanske drar iväg för mycket?
Inte vet jag, bara en fundering.
/Krister
Maskinerna är inte byggda för att användas med rototilt, det är en svensk/nordisk anpassning för våran marknad.
Att svängen är klen är beror troligtvis på att det minskar risken för att chauffören ska bryta sönder grävaggregatet med sidledsrörelser?
Då kan de bygga maskinen lite klenare och därmed billigare?
Den som vet får gärna meddela hur det egentligen ligger till.
/ Mvh Niklas.