Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Några frågor ang EW 160

38 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MagnusJohansson

13:57:30, 10-02-2013

Problemet är väll Volvo för släppte maskinerna lite för tidigt med följd av massa barn sjukdomar. Så de undvik maskiner som är först ut i en ny modell de brukar vara problem fyllda. Så hade vi det på firman där jag jobbade innan. Hade en EC210c som var bland de första som kom till Sverige tog en stund innan Swecon hade fixat allt krångel på den oxå.



MagnusJohansson

16:56:41, 10-02-2013

Detta är mina upplevelser och erfarenheter av Volvo finns säkert de som inte haft dessa problem....

Spindelgrävarn

23:23:34, 23-02-2013

stefansmark skrev:Jag vet inte om det är något jag stör mig på att det är ett visst spel i sidled när jag har aggregatet fullt utsträckt. Så är det väll ändå på de flesta maskiner så det är bara att vänja sig.

Sedan är det säkerligen så att detta "glapp" finns där av en anledning, det är våldsamma krafter och en hel del kugghjul som kraften skall igenom innan det faktiskt svänger. Om alla dessa kugghjul i svängmotor, svängväxel och svängkrans skulle vara så exakta att glappet längst ut blev obefintligt fanns inte en köpare med ekonomi att handla maskinen...


Tyvärr är det precis detta resonemang som förhindrar att maskinerna blir bättre. Vad skulle det finnas för anledning att medvetet ha ett glapp i en konstruktion? Annat än att spara pengar i tillverkningen?

Det skulle inte vara speciellt svårt att få bort alla onödiga, irriterande glapp men eftersom de flesta maskinägare resonerar så där blir det ingen förändring.

Krister Andersson skrev:
MagnusJohansson skrev:Den EW 160 modellen må ha den tröttaste svängmotor som någon har satt i bruk.


Är det så?

Men är det ändå inte lite omodernt med den lite "klena" konstruktion som maskinerna har. Man kan ju tycka att den iaf skulle vara mycket starkare,och vara tillåtet att använda till annat än bara svänga överdel utan belastning.

Tänker på just körning med rototilt.Inte är väl svängkonstruktionen anpassad för den? Med mycket arbete i sidled,som den inbjuder till.

En maskin som var riktigt stark i sväng och så pass rejäl att man kunde utnyttja den. Borde väl alla som kör med rototilt vilja ha. Men prislappen kanske drar iväg för mycket?

Inte vet jag, bara en fundering.

/Krister


Maskinerna är inte byggda för att användas med rototilt, det är en svensk/nordisk anpassning för våran marknad.

Att svängen är klen är beror troligtvis på att det minskar risken för att chauffören ska bryta sönder grävaggregatet med sidledsrörelser?
Då kan de bygga maskinen lite klenare och därmed billigare?

Den som vet får gärna meddela hur det egentligen ligger till. :grin:
/ Mvh Niklas.

nixs

23:27:54, 23-02-2013

Är du beredd att betala 1 mille extra för maskinen?

Spindelgrävarn

23:57:28, 23-02-2013

om de skulle få den att fungera som jag vill skulle jag definitivt göra det utan att fundera. :thumme:
/ Mvh Niklas.

nixs

00:01:58, 24-02-2013

Det är du nog ganska ensam om! Risken är att den maskinen du vill ha kostar 5 mille extra...

Spindelgrävarn

00:32:09, 24-02-2013

Det är ju just det som är problemet!

Folk håller på och monterar diskoljus och donar i stället för att ställa krav på prestandan. Då får man ju ingen utveckling/förbättring på maskinerna heller.

Är den klassiska sanningen, ensam är svag.
Först om många ställde lite krav på grejorna skulle förbättringarna komma väldigt snart. Det jag kan göra är dels att välja de leverantörer som uppfyller mina krav bäst samt påtala det jag tycker är fel. Om fler blir medvetna och ställer krav kan man faktiskt få en förändring.
/ Mvh Niklas.

stefansmark

12:45:02, 24-02-2013

Jag tror att du skulle få väldiga problem på banken när du kommer in och vill låna till en maskin som är mer än dubbelt så dyr än andra...
"Men det är inget spel i svängväxeln!"

Sedan är hela grävmaskinen konstruerad för att arbeta i vinkel mot marken, inte längsefter. Svängdetaljerna är dimensionerade därefter.
Ska maskinen användas i sidled så måste bombocken, bommen, stickan göras om i sin konstruktion för att inte slitas sönder.
Men det är klart, kan du övertyga en tillverkare om det vettiga i att göra om en maskintyp som de flesta faktiskt uppskattar som den är så är det fritt fram för dig.

Jag tror dock inte på iden.

magloman

16:45:14, 24-02-2013

...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Anton

19:03:09, 24-02-2013

magloman skrev:...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.

Ja, kvalitet på maskinerna!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

stegmaster

20:20:18, 24-02-2013

magloman skrev:...finns en anledning till att de sista åkerman är rätt dyra på blocket.

Så det finns inget spel eller gläpp på dom?? :klia:
Menar ni på fullt alvor at Åkerman er överlägsen maskiner från idag??
Isåfall undrar man ju varför produksjonen tog slut??
Tror faktisk flere skulle betala ekstra for en maskin som var klart överlägsen andra, dock kanske inte dubbla priset.

Anton

20:53:13, 24-02-2013

Visst finns det spel och axial/radialglapp på en Åkerman med. Men om man i övrigt titta på konstruktionen och plåten var dom i sina tillverkningsår långt förre andra märken.Man bör tänka på att det har gått många år nu efter nedläggningen.
Att dom blev uppköpta av Volvo är en annan sak som inte har med kvaliteten att göra.
/Anton!!

nixs

21:37:45, 24-02-2013

Anton skrev:Men om man i övrigt titta på konstruktionen och plåten var dom i sina tillverkningsår långt förre andra märken.Man bör tänka på att det har gått många år nu efter nedläggningen.


Just det där finns det lika många åsikter som det finns folk som kör maskin! Pratar man med Hitachiverkstaden här i stan så skrattar de om man nämner Åkerman och kvalité. Det var vad de upplevde mot sina maskiner när det begav sig på slutat 80tal och början 90tal. Så eländiga som Hitachifolket tyckte att Åkerman var stämde ju inte helt ut men det finns poänger hos dem med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

magloman

21:49:03, 24-02-2013

Företag som bygger eller tillverkar högkvalitativa produkter har alltid svårt o hävda sig.

Den snåle svensken tittar o jämför med billigare produkter hela tiden!

Kom inte o säg att det inte är så, ta bara Ullared som exempel!
Har aldrig varit där själv och kommer inte heller fara dit.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

MagnusJohansson

22:04:20, 24-02-2013

Åk dit och kolla innan du öppnar käften. Finns knappt ingen skit kvar på Ge-Kås i Ullared. Det går inte att sälja skit till svenskar längre. Det är väll bara kolla på Swecon dyrt är det så man undra var inte man köper import istället. För man vill ha garanti på att det funkar om man köper nytt. Kanske oxå finns något bakom att man kallar de Läckman för. Vet ju inte så mycket hur andra märken var på 80 och 90 talet mer än att Åkerman var en dyr maskin att köpa in. Samt att sätta sig i en Åkerman nu är inte kul. Åter till ämnet så tycket jag att Åkermans hjulare inte var någon höjdare. Ska man då säga något om EW160 À modellen så är hydraliken väldigt go och följsam men där tröt det positiva om den.