Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Renovera Volvo BM 6300

375 inlägg • Sida 24 av 25
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

pelleplutt

08:47:34, 06-09-2017

MN skrev:Glödga = minst rött!!!



Hmm, vågar man det på ett motorblock?? :insomnia: :insomnia:



MN

09:03:27, 06-09-2017

det är inte där jag skrev att du skulle värma...

magloman

09:49:47, 06-09-2017

Är det en Deutz motor ?

En fågel viska i mitt öra att dom där är jävliga att få ut isf. Det är grövre dimension i toppen än vad det är på pinnen också. :vissla:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

pelleplutt

10:07:11, 06-09-2017

magloman skrev:Är det en Deutz motor ?

En fågel viska i mitt öra att dom där är jävliga att få ut isf. Det är grövre dimension i toppen än vad det är på pinnen också. :vissla:


Sånt skit, bara till att borra ur dom då!

MN

10:25:24, 06-09-2017

är du duktig på att borra rakt och i centrum så kan man få så lite gods av den gamla skruven kvar i hålet att det går att bryta ur resterna och detta utan att sabba gängorna i toppen. Har du dragit av alla pinnskruvarna redan?

1 person gillar det här inlägget.

qqq

10:59:02, 06-09-2017

Väldigt viktigt att centrera rätt, och borra gärna med vänsterskärande borr. Dubbhålsborr får bra grepp, men de finns väl knappast i vänsterskärande utförande.

1 person gillar det här inlägget.

pelleplutt

22:22:35, 06-09-2017

Blev en resa till Swedolet för inköp av diverse braåha saker. Rätt nyfiken på pinnbultsurdragaren, verkar va bra skit!

Vi får se imorgon men troligen blir det urborrning iallafall.


Bild
Bild
Bild

pelleplutt

10:05:05, 07-09-2017

Pinnbultsurdragaren fungerar säkert på andra pinnbultar för den tog tag ordentligt. Tyvärr gick bultarna bara av.

Så det fick bli borra, först litet hål sedan större. Troligen är det M10 och M8 varav M10 i hålet så jag har en liten ide om att borra upp till 6,8 mm och gänga M8 i den befintliga M10 bulten, vi får se hur tankarna går i eftermiddag.


Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.

MN

16:13:33, 07-09-2017

Du har ju lite utstick kvar så borra igenom hela återstoden med typ 7.5 - 8 mm så kommer du kunnat ge "hylsan" knäpp från sidan så kan den kollapsa. Alt prova med riktig skruvutdragare (inga grispittar) men du måste genom hela skruven iaf

Jyrrki

18:08:21, 07-09-2017

Hej.
Kan vara svårt i detta fall , men det bästa (tycker jag)om man kommer åt brukar vara att borra ett hål i mitten av pinnbulten och värma där med gasen tills det glöder.
När det svalnar sedan så krymper pinnbulten pga glödgningen och brukar vara ganska lätt att få ut.
Funkar ju bäst när det är öppet bakom så att man kan värma på ordentligt utan att värma omgivande material så mycket.
Brukar gå bra att knacka i ett vanligt torx bits och skruva ut den avdragna pinnbulten med.
Mvh
Jörgen

pelleplutt

21:50:54, 07-09-2017

Jadå, nu är råda god dyra, verkar som de översta raden med pinnbultar är härdade. I den tredje verkar det till och med sitta ett borr i botten. Bjuder på film med två lyckade urdragningar med pinnbultsurdragaren samt en med skruvudragaren. Tre pinnbultar borta, fem rackare kvar.

Tips på dessa härdade snytbaggar med borr i? Myrr?

Bild








2 personer gillar det här inlägget.

magloman

23:24:24, 07-09-2017

Jag råka ut för avdragen borr eller om det var feltemas avdragare i hålet, kommer inte ihåg. Hursomhelst tog jag en pinnfräs o körde med, hade gjort en jigg så den satt stadigt. Tror jag hade sönder en eller två fräsar men ut kom den. Annars ett slipat betongborr kanske hjälper?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

Stridis2

22:27:27, 09-09-2017

Jag skulle byta bakaxel på första bilen jag körde med, en Volvo 144. Hade efter mycket om och men fått fast den nya axeln. Skulle montera nya bromssköldar. Ena bulten (av fyra) som håller lager, drivaxel och bromssköld small av i axeln. Drog i en grispitt som givetvis också small av. Härdad kärna i avdragen bult, vad göra? Jo, tog med mycket liten borr (2 mm?) och borrade runt grispitten så jag kunde slå ut centrum med grispitten. Sedan borra upp så gängorna i axeln nästan syntes. Därefter peta bort vad som gick för att avsluta med gängtapp. Mycket jobb men det blev bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.

pelleplutt

12:50:58, 12-09-2017

Nu sitter grejjorna på plats och det verkar vara tätt och fint, lite bråha prylar när man ska ta ur en jobbig pinnbult:

Dremel
Diamantslipstift
Tryckluft
Vinkelslip
Gassvets
Migsvets
Bulturdragarsats
Punnbultsurdragare
Körnare (Slå sönder härdat)
Mutterknackare
Skruvdragare
Borrmaskin
Massor av borr
Borrslip
Mycket tid
Svarv
Fräs
Hylsor
Spärrnycklar
Härdade stål för CNC fräsning
Slipat betongborr
Gängsats
Slägga
Kulhammare
FLIR
Dammsugare




Bild



Gjorde många försök att dela på turbon för att inspektera men den var hoprostad så mycket så det var alldeles för mycket jobb. Axeln är lite glapp i den så en ny turbo eller lyckas renovera denna vore nog inte fel. Någon som råkar ha en sprängskiss på denna?


Bild

5 personer gillar det här inlägget.

Henric Johansson

20:06:49, 12-09-2017

Vad menar du med FLIR, tänker på värmekamerafabrikat . Men till vad ?
Eller är det:
Fantastiskt
Lugn
Intelligent
Reparatör
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

2 personer gillar det här inlägget.