Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Volvo 616/646/6300/EL70 tillverkningsår o serienr

42 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

LeifAndersson

12:23:50, 23-08-2014

Delad från: När lilla-BM blev Stora-BM.


Det där med årsmodeller på 616/646 är lite skumt. När Hymas i Hudiksvall var inblandade så blev det lite tveksamt med tidsåtergivningen. De är inte alls lika väl dokumenterade som baklastarna som föddes i Skellefteå.
En viss tidsuppfattning får man av basmaskinens transmissionsnummer men det strular där också. En väl använd reservdelsbok till 616/646 blev med tiden fullklottrad med noteringar om vad man kunde tänka sig hitta i respektive maskin. Prylar som ersatts i produktionen kunde dyka upp igen på några maskiner för att sedan försvinna och produktionen kunde fortgå med de "nya" prylarna igen. Hudiksvall måste ha haft ett enormt stort lager där hela basmaskiner kunde försvinna för att sedan "hittas" och kastas in i produktionen. D/TD 45 motorn introducerades minst 3 ggr om man skulle följa tillverkningsnumren!
Minns att det stod i vår reservdelslista noterat för hand att n:r xxxx hade TD 42 motor 2 ggr i början av serien när 45 motorerna var lanserade.
Men en del påstår att alla maskiner med svarta aggregat är tillverkade samma år, vilket minns jag inte när jag egentligen inte sysslat med Volvos grävare mer än mycket sporadiskt. Men de måste ha tillverkats efter 1981 i vart fall. :klia:
Och 646:an som stod här var ägaren säker på att det var en 84:a. Men det kan ju också varit året den levererades som ny, den hade i vart fall svarta aggregat och och lite plastigt "lull-lull på sig.
Men det är underligt att ingen kommit över en lista med tillverkningsnummer och tillverkningsår på dessa maskiner. Det borde ju finnas en i vart fall ungefärlig lista någonstans.
Senast redigerad av LeifAndersson 14:01:51, 24-08-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!



LeifAndersson

12:44:32, 23-08-2014

En del påstår på fullt allvar att de har en som är tillverkad 1987!


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

magloman

13:47:09, 23-08-2014

Jag har en lista som jag sammanställt utifrån olika källor

/EDIT:
Har nån mera uppgifter som platsar i denna lista är jag tacksam för den infon

Bild

Tex, den maskinen som var tillverkad -87. vad har den för nummer? Vore himla intressant :eat:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

OLA56

19:42:46, 23-08-2014

Enligt VolvoBM:s Lista tillverkades den
sista 616B 1984 - nr. 6136.
Sista 646

LeifAndersson

20:18:26, 23-08-2014

Volvo ger själva helt motstridiga uppgifter i officiella uppgifter så vad man ska lita på där är inte lätt. Kan Hymas ha något i arkiven sedan tillverkningen tro? Har uppfattningen att Volvo som företag har tappat tråden där, svaret kan ligga hos enskilda medarbetare som jobbat med produkten vid den tiden. Några bergfasta uppgifter från företaget går inte att få, svaret beror på vem du frågat eller var du söker uppgifterna, så det är inte lätt att veta vad man ska lita på!
Undrar om det inte varit lika med baklastarna om inte Lundbergs hållit ordning på detta. De baklastare som inte monterats i Skellefteå har betydligt sämre historisk uppföljning. Tar man 840/841 som Volvo monterade själva så har de betydligt sämre dokumentation än Skellefteåmaskinerna. De övriga som monterades hos underleverantörer har mycket blandad dokumentation.
I dag har Volvomaskiner 100% dokumentation men så var inte riktigt fallet med de första ramstyrda maskinerna de tillverkade helt i egen regi. :sad: Men det har blivit allt bättre med åren, tydligen så sket det sig när det skulle dokumenteras manuellt men med datateknik föll bitarna på plats på allvar!
Eller har manuell dokumentation gått förlorad vid strukturrationaliseringarna i företaget?
När det gäller gamla Volvo och kartan och verkligheten inte överensstämt så har tyvärr kartan blivit den officiella verkligheten, och då ofta i helt olika tolkningar beroende på vart du söker! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

Göran Ekman

20:29:03, 23-08-2014

När är tillverknings året viktigt? Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

enok75

21:21:32, 23-08-2014

Göran Ekman skrev:När är tillverknings året viktigt? Göran i Björnarbo

När man skall uppvakta maskinen på bemärkesedagar typ 25 år 30 år osv. :rock_on: :off_topic:

3 personer gillar det här inlägget.

LeifAndersson

21:47:34, 23-08-2014

Göran Ekman skrev:När är tillverknings året viktigt? Göran i Björnarbo


När ägarna knappast kan hålla reda på alla ingående komponenter i sin maskin så ger tillverkningsåret mycket hjälp när det ska hanteras reservdelar. tillverkningsnumret säger inte så mycket nu när dokumentationen är som den är på dessa. Så vet maskinägaren säkert när maskinen är tillverkad så är det till stor hjälp för oss som försöker hitta rätt reservdelar. Vad som hjälper upp situationen på just 616/646 är att de hade tre olika motorer och kunden vet i regel vad han har för motor eller kan beskriva typiska detaljer på sin motor så man kan härleda motorn. De tre motorerna som totalt finns i sex varianter komplicerar i sig reservdelshanteringen en del, men de är även bra att ta till när resten av maskinen ska tidsbestämmas.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

Göran Ekman

07:03:57, 24-08-2014

Tänkte som så att om det inte finns någon dokumentation med någon ordning knuten till chassi nr måste det efter några ägar byten vara svårt att veta när maskinen är tillverkad / årsmodell . Finns det sedan många olika varianter på de ingående komponenterna axlar ,transmisoner , motorer. Kan det nog bli lite klurigt att få fram delar. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

qqq

09:20:54, 24-08-2014

Jag kan tänka mig att i länder som UK och tyskland så håller de mera reda på årsmodell av bla avgaskravsskäl och även av skatteskäl, exv om de blir skattebefriade pga veteranstatus.

OLA56

19:39:54, 24-08-2014

Håller inte med Magloman fullständigt:
616 1974 - 1976 1001 - 1661
616B 1976 - 1984 5001 - 6136
646 1977 - 1985 3001 - 5422

Vid vilka nummer som olika motorer kom kan jag inte, så där håller jag med Magloman.
Sista 616 var 1661 och tillverkades 1976. När det kom en ny modell blev det en ny nummerserie, 616B började på 5001.

OLA 56

magloman

08:18:10, 25-08-2014

Kan hålla med dig. Läste förut att Hymas avtal med Volvo gick ut i mitten av -85 så då lär de inte tillverkat nåt mer åt Volvo iaf. Sen kan ju maskiner blivit sålda senare än så men inte tillverkats iaf.

Ny tabell:

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

LeifAndersson

09:02:26, 25-08-2014

Att det ska vara så svårt att få fram en lista med tillv.nr på respektive årsmodell. Har ringt runt och kollat nu på morgonen om någon har uppgifterna, men på traktorgrävarna verkar det oerhört tunnsått med de uppgifterna! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

magloman

10:16:07, 25-08-2014

Vem byggde 410-614? Var det lundberg i skellfte?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

LeifAndersson

10:27:10, 25-08-2014

614 byggdes av Norska Hymas på chassi från BM, och 612 av Vaggeryd på T675. Men var och vem som monterade 612 är mer oklart. :klia:
Tillägg: Har reservdelskatalog från BM där GM 612 och T 675 har samlats i en gemensam utgåva, så 612 är tydligen en T675 med grävaggregat från Vaggeryd helt enkelt.
Den heter: Reservdelskatalog Volvo BM G 612 & T 675.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.