Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Koppla in Apskalle Volvo Bm EL70C

38 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Bjarsjo

09:52:23, 04-02-2017

Hej Alla 6300/EL70 ägare.
Jag har en fråga angående min EL70C
Idag har jag tilt funktionen på rototilten på knappar i joystickarna (apskallarna)
Jag har sett att en del har satt ytterligare en apskalle stående för att få tilten prop styrd och inte bara on/off funktion.
Är detta nåt man bara kan bygga på eller det är via datorn och ventiler med flöde som med måste anpassas för att detta ska gå?
Tacksam för svar och idéer

Fritz



magloman

19:12:21, 04-02-2017

Du lär ju ha en till propstyrd ventil iaf

Sen behöver man ström o spänning men det finns ju

Sen är det väl hur mkt in o utgångar den där boxen har. Kommer inte ihåg vad den heter.

Den har varit uppe tidigare i diskussion iaf.

Sitter själv med bara EN apskalle, skulle vilja ha en till faktiskt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Bjarsjo

11:03:29, 05-02-2017

Ja jag har också för mig att där ska va en proppstyrd ventil.
Tänker du på vcu boxen?
Annars får man väl prata med nån av de äldre på swecon kanske.
Vet du nåt om den tråden det varit uppe i?
Ja det är ju lättare och skönare att kunna styra tilten propstyrt

fredrikolofsson

20:16:20, 14-02-2017

Du ersätter knapparna med en extra apskalle överdel tar spänningen via vcu. Men du måste ersätta riktningsventilen med en proppventil den som du använder nu är on/off . Har inte gjort det själv men tanken är att det ska göras på min med . Som så mycket annat som borde göras ;)

Bjarsjo

17:36:29, 19-02-2017

Ja precis så långt är jag också med, har alla grejerna till det men frågan är om där är fler proppstyrda ventiler över. Vet du hur många proppstyrda ventiler där är?
Får väl ta mig en djupare titt på grejerna. Ja man ska ju bli färdig till alla med

magloman

17:47:46, 19-02-2017

Sitter det proppstyrda ventiler så har du redan rätt knappar sas.
Man kan koppla om lite o flytta propfunktioner från andra saker men det vill man ju inte heller.

Skulle oxå vilja få tag i en eller två propspolar. Frågan är ju om riktventilen är samma fast med olika magnetspolar bara? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Bjarsjo

20:04:32, 19-02-2017

Får väl utforska lite med ventilerna. För prova innan idag att koppla in en apskalle istället för knapparna men som sagt det blev ju bara on/off som sagt. Ja jag vet inte ifall man bara kan byta spole eller hur? men ventiler är ju inte det lättaste att få tag i till dom. Kan kanske flytta propventilen från 3:e funktion lastaren som jag inte använder direkt. Har du med EL70?

magloman

20:16:26, 19-02-2017

Har en 6300 med bara en apskalle till lastarens 3e funktion(DVL2), inga propfunktioner "bakåt" alls.

Det går inte skifta från DVL2 till bak då det är helt andra grejer. Mycket större fram.

Skulle vilja ha proppstyrd styrning bak sen inga fel o förbereda för framtida funktioner oxå.

Har inte heller tid o möjlighet o rota i detta just nu. Hålls med annat. Klart intressant iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Bjarsjo

20:21:29, 19-02-2017

Okej Har EL70C, men det funkar ju lika dant på dom. Nä har ju kombiskopa men använder den inte mycket så kan nog klara mig med de.
Ska fråga en som som jag fått nys om av grannen som jobbar och har jobbat på Volvo i hela sitt liv som skruvat och servat dessa maskiner om tips och råd. Han har själv med en 6300
ska försöka klura lite med honom. Delar av mig information om jag får reda på hur man ska göra :)

magloman

20:27:41, 19-02-2017

Ok

Ja man kan säkert flytta ventilen annars men det innebär ju att klyva båda paketen itu

Borde väl finnas nya som passar tycker man oxå. Tycker det skulle va nån standard.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Turbodiesel

20:30:04, 19-02-2017

Hela ventilen skiljer mellan on/off & prop, ventilsliden tillsammans med magnetarmaturerna är största hemligheten, magnetspolen är betydelselös i sammanhanget.

Alla ventiler för små & extrafunktioner sitter på en egen limpa innanför höger bakhjul, i alla fall på 6300. Alltså inte i gräv & lastarpaketen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

fredrikolofsson

21:35:14, 19-02-2017

Magloman jag tror inte du behöver inte dela paketet ventilsektionen sitter med fyra insex bultar på ventilblocket. Tror det borde räcka i alla fall om jag inte är fel ute. Borde gå att hitta nya propp ventiler om man hittar art numret tror det sitter vickers ventiler.
Senast redigerad av fredrikolofsson 21:37:50, 19-02-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

21:37:19, 19-02-2017

Det måste vara motorslid på de ventilerna, annars är det vanlig NG6 standard.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

fredrikolofsson

21:44:14, 19-02-2017

Så om jag förstår dig rätt så räker det ej med att byta magnetblocket Eller den sk ng6 ventilen ?

Turbodiesel

21:49:47, 19-02-2017

Är inte säker på hur du menar, men ventilerna går att flytta runt på blocket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..