Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kina Lastare

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Pihop

13:12:28, 24-01-2024

Sitter och kikar på olika alternativ av hjullastare att ha på gården istället för gamla traktorn.
Det enda vi har dom till är att köra hö-balar och sanda/ploga/mocka med skopan.

Numera finns ju en hel uppsjö med lastare från Kina som kostar ca hälften av en Volvo eller Weidmann. Har läst lite här och där om varierande upplevelser.
Om man väljer en maskin med en motor av välkänt märke så bör väl reservdelar alltid gå att trolla fram när den väl går sönder?

Är det någon här som har köpt en kina maskin eller skruvat på /jobbat med en sån maskin som kan dela med sig av sina erfarenheter?



Jac

13:16:00, 24-01-2024

Se till att du provkör ordentligt, både drift och finmanövrering av lastare. Dålig körbarhet kan vara väl så frustrerande som dålig kvalitet.

TomasT

13:21:41, 24-01-2024

Jag har kört en Caise 915 i ca. 10 år. Startar alltid och ganska bra tillgång på reservdelar från tex. Swekip eller Polarprod.
Kör lite snörröjning så det blir inte så många timmar varje år, skulle jag köra mera skulle jag titta på något annat pga. komfort.
Det är ganska dålig värme i kupen och kontrollerna är ganska okänsliga...men det duger till det jag anänder den till.

lycka till

1 person gillar det här inlägget.

Pihop

13:50:37, 24-01-2024

Vad har du haft för problem under dom 10 åren?
Hur är framkomligheten om man ska köra på lerig åker?

krokodilen

15:30:35, 24-01-2024

Ska det vara med tät hytt? Hur mycket behöver du lyfta? Budget?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

Pihop

17:25:27, 24-01-2024

krokodilen skrev:Ska det vara med tät hytt? Hur mycket behöver du lyfta? Budget?

/C


Tät hytt ja:
Behöver lyfta minst 1000kg till ca 3m höjd.

Budget ca 240+moms

krokodilen

18:24:44, 24-01-2024

Ok ska det vara en ny maskin blir det nog en rå-kines. Finns ju kineser med lite bättre kvalitet men då blir det nog en begagnad.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

Pihop

16:46:00, 25-01-2024

Var och provkörde en multiloader L30 idag.
Blev positivt överraskad.

Super simpel motor vad jag kunde se. Enkelt att byta alla filter och vätskor. Hanterade bra och kändes stark i drivet och lyftet.

Det dåliga var finishen i hytten och på vissa detaljer i motorutrymmet.
El-installationerna såg rätt usla ut bitvis.

MEN väldigt lite elektronik som kan pajja vad jag kunde utröna.

1 person gillar det här inlägget.

RedNek

13:48:12, 10-03-2024

Tjena, går själv i samma tankar & tycker Multiloader L25 är väldigt intressant, lagom stor till ok pengar om den är lätt begagnad.

Hur går funderingarna för dig, blir det affär eller kallnar intresset för kinalastare?

smedserud

12:49:00, 12-03-2024

Gick i samma funderingar för ungefär samma behov. Jag landade däremot i en 45 år gammal cat 910 för 100K plus moms, anledningen var att ingen av de som hjälper mig att skruva när saker händer röstade nej till Kines-maskin
Fick såklart vad jag förtjänade för den pengen, men när den är fixad har den FÖRHOPPNINGSVIS inte kostat (mycket) mer än en multiloader eller liknande.

Har alltså inget facit på vad som hade varit "rätt" maskin. Men mitt råd är att tänka igenom följande
Vart köper jag resevdelar idag, nästa år och om 5 år
Vem reparerar idag nästa år och om 5 år

Har litet förtroende för garanti på nya maskiner, och ett år går hemskt fort...

Kolla även här, många som är nöjda med sina Kina maskiner
https://www.youtube.com/@GTHighFlyMedia

2 personer gillar det här inlägget.

RedNek

22:24:01, 11-04-2024

Jo det är ju viktigt detta, vilken hjälp man har tillgänglig vid rep/service/felsökning etc.
Tror nog du gjort rätt utifrån din situation. Hoppas maskinen blir tillförlitlig för dig när du fixat det sedvanliga fixet som är med en äldre maskin.

Jag har kollat de där klippen från den mannen, inte så imponerad på innehållet. Mest: "ja ha bytt ut lamporna mot LED åsså fixat glapp vid huvudbrytarn". Är lite för mycket mys istället för matnyttig granskning av hur kinesmaskinerna är att äga, så att säga. Skulle vilja veta mer hur det går när de är 5 år/1000h.

Det är ju så att alternativen är upp emot 40 år gamla maskiner som såklart inte är i nyskick direkt. 10.000 timmar eller så medför ju mycket underhåll, finns delar till allt?
Bara en vettig jordbrukare med lastare börjar ju vid 100Tkr, galet anser jag då de i bästa fall gått 5-8000 timmar, med osäkert underhåll..

Bra frågor dock, rep gör jag själv (mekaniker i branchen) reservdelstillgången är det viktigaste, känns osäkert med kineserna & hur stabila är firmorna som importerar dem, finns de kvar om 5-10 år? Vem vet...

Protrac

14:23:31, 16-04-2024

RedNek skrev:Jo det är ju viktigt detta, vilken hjälp man har tillgänglig vid rep/service/felsökning etc.
Tror nog du gjort rätt utifrån din situation. Hoppas maskinen blir tillförlitlig för dig när du fixat det sedvanliga fixet som är med en äldre maskin.

Jag har kollat de där klippen från den mannen, inte så imponerad på innehållet. Mest: "ja ha bytt ut lamporna mot LED åsså fixat glapp vid huvudbrytarn". Är lite för mycket mys istället för matnyttig granskning av hur kinesmaskinerna är att äga, så att säga. Skulle vilja veta mer hur det går när de är 5 år/1000h.

Det är ju så att alternativen är upp emot 40 år gamla maskiner som såklart inte är i nyskick direkt. 10.000 timmar eller så medför ju mycket underhåll, finns delar till allt?
Bara en vettig jordbrukare med lastare börjar ju vid 100Tkr, galet anser jag då de i bästa fall gått 5-8000 timmar, med osäkert underhåll..

Bra frågor dock, rep gör jag själv (mekaniker i branchen) reservdelstillgången är det viktigaste, känns osäkert med kineserna & hur stabila är firmorna som importerar dem, finns de kvar om 5-10 år? Vem vet...


Jag har en swekip som jag haft i 3 år. Haft problem med bromsarna, nu fixade. Man måste justera de väldigt noga, och efterjustera ca var 5:e timme. I övrigt lättmekad, startade i -28 grader (med motorvärmare, i oisolerad maskinhall) och är lättkörd.

Swekip ägs av Kellfri och har funnits i snart 15 år på svenska marknaden, så de försvinner nog inte i första taget. Vad det gäller delar går allt att få tag på, men! Det kan vara leveranstid på 3-6 månader om det måste skickas från Kina. Dock har Swekip varit snabba att hitta alternativa leverantörer och ersättningsdelar.