Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kallstartsproblem JCB 406

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

JonasTravolta

09:30:35, 06-04-2024

Maskin: JCB 406
Årsmodell: 2010
Motor: Deutz D2011 L04, 62 Hk

Problem: Startar ej vid -15°C

Redan kontrollerat: Nytt batteri monterat. Glödstiften i inloppsröret glöder vid start.

Vid varmare väder startar maskinen och fungerar bra.

Vad kan detta bero på?

Har sett trådar om andra liknande motorer där oljenivå / oljetrycksgivare varit misstänkta felkällor. Har också läst att fel ventilspel kan vara en orsak.

Någon som kan ge råd eller löst samma eller liknande problem?

Vänliga hälsningar Jonas
Kvalitet är när man gör jobben snyggt och rätt när ingen ser.
Oavsett om du tror att du kan eller inte kan får du rätt.



torbjorn_forsman

09:33:18, 06-04-2024

Är det bra fart på startmotorn även vid -15°C eller går den sakta då?

Får motorn bränsle då den inte startar (vitrök som luktar oförbränd diesel ur avgasröret)?

JonasTravolta

09:57:09, 06-04-2024

Hej, ska kolla med min kompis som äger maskinen. Ha sa att de även använt starthjälp i vintras. Återkommer när jag frågat honom.
Kvalitet är när man gör jobben snyggt och rätt när ingen ser.
Oavsett om du tror att du kan eller inte kan får du rätt.

Ivar Risslén

10:03:50, 06-04-2024

Det är många dieslar som inte vill starta vid -15 grader kallt. Är inte allt i tip topp och man har ett batteri som räcker till att ge nog med ström kan de vägra. Tänk även på att man ska ha rätt viskositet på oljorna i maskinen och inte onödigt tjock, det gäller även hydrauloljan.
Mitt råd är att skaffa en motorvärmare, gärna en elektrisk. Det spar både på maskinen och humöret.
Errare humanum est

Turbodiesel

10:15:04, 06-04-2024

Glöda ska du göra en tid innan kallstart, så att luften i insuget hinner värmas upp. Borde stå något i instruktionsboken. Motortypen behöver bara glödning vintertid.

Har batteriet bra CCA-siffror, och inte av billigaste skitmärke?

Ventilspel är en god idė att justera, bl,a lyftarna, kammen & ventilerna far illa om det är fel, och lyftarna går inte att byta med motorn på plats.

Samt det viktigaste: Motorn har kamrem, se till att få den professionellt bytt & inställd, om du inte vet när så skett.. Delarna är inte speciellt dyra. Fel timing kan ge varmgång och/eller startproblem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

JonasTravolta

17:22:47, 06-04-2024

torbjorn_forsman skrev:Är det bra fart på startmotorn även vid -15°C eller går den sakta då?

Får motorn bränsle då den inte startar (vitrök som luktar oförbränd diesel ur avgasröret)?


Hej igen,

Han kom förbi idag efter att jag skickade frågan på sms till honom.
Han har nytt original startbatteri och har det fulladdat. Startmotorn går trögt. Fast om man kopplar in ytterligare starthjälp går den runt fortare och hoppar igång till sist. Han minns inte om den ryker något och hansitter i hytten så han ar inte sett avgasröret.
Kvalitet är när man gör jobben snyggt och rätt när ingen ser.
Oavsett om du tror att du kan eller inte kan får du rätt.

torbjorn_forsman

22:47:03, 06-04-2024

Då är det nog lämpligt att börja med att mäta upp spänningsfallet mellan batteri och startmotor, och åtgärda eventuella dåligheter på den punkten (det kan ju vara t ex jordpunkter, batterifrånskiljare mm som är bovar i dramat). Det kan också vara idé att se över startmotorn (rengöring, smörjning, allmän avsyning mm).
Och, som tidigare har föreslagits i tråden, se till att det inte är onödigt trögflytande oljor i motor och hydraulik.

Vid nästa kallstarttillfälle (även om det kanske dröjer till nästa vinter) kan det ju vara bra att ha med en medhjälpare som håller koll på vad som kommer ut ur avgasröret, kan hjälpa till med spänningsmätningar under start mm.

Visst är det en vattenkyld Deutz? I så fall är det väl inte så svårt att få dit en motorvärmare och använda den vid behov.