Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ford 5000 oljefilter läckage.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

GC59

09:58:45, 05-04-2024

Hej tänkte kolla om nån annan med Fordtraktor har svårt att få det tätt vid oljefilterbyte med
originalfiltret som det medföljer en flat tätning till. Det vill gärna trycka ut tätningen vid pilarna
och sen läcker det. Har kollat filterbehållaren men kan inte se nåt , ibland har man undrat om det ska
sitta nåt litet stöd för packningen på behållaren som hjälper till att hålla packningen på plats i urtaget
på blocket ? Har försökt googla på detta men inte hittat nåt.

Har löst detta nu genom att göra en egen packning men tycker hela konstruktionen verkar suspekt , vet det
finns adepters till spin-on filter men vore ju fint att använda de större filtren av originalmodell.

https://www.sagro.se/sv/artiklar/oljefi ... 37145.html

Bild



Stefan1972

10:04:22, 05-04-2024

Fast sagros filter är väl inget originalfilter? Jag skulle börja med att lokalisera reservdelsnummer på en originalprodukt och se hur de ser ut. Det är inte ovanligt att medföljande packningar många ggr är av tveksam kvalitet och funktion. Ibland händer det att en del motorer har olika men det som följer med på eftermarknaden är packningen till enbart senaste utförandet. Eller att filterelelementet hör till nåt helt annat och att medföljande packningar inte passar alls. Rent generellt alltså. Inte just detta filtret.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

22:16:29, 05-04-2024

Plantätningen hör inte till insatsfiltret utan till "skålen" som omsluter.

DDPN6731A är ett nummer som går att söka på.

Att hänvisa till liten filteryta vid ombyggnad till spinonfilter? Det finns ett längre spinonfilter (mer filteryta) som man kan kompensera det fenomenet, ombyggnadsadaptern kostar cirka 300 pengar exklusive frakt.
Adaptern håller tätningen på plats.
Bild
Bild
Bild
/Michael M

torbjorn_forsman

22:29:24, 05-04-2024

Det är inte så att nåt är felbearbetat från fabrik på just det där motorblocket? Eller ser det likadant ut på alla exemplar? Det känns inte bra att försänkningen för insexpluggen inkräktar på tätningsytan.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

22:38:26, 05-04-2024

Skålen till insatsfiltret är en enorm historia av veckad plåt med en centrum skruv, dom flesta "normala" höljen (som vi är vana vid att se hos både bränsle och motorolja är stabila formar, den här är inte i optimal storlek.

Adaptern är i gjutgods, den orkar hålla press på plantätningen.
/Michael M

GC59

06:57:52, 06-04-2024

torbjorn_forsman skrev:Det är inte så att nåt är felbearbetat från fabrik på just det där motorblocket? Eller ser det likadant ut på alla exemplar? Det känns inte bra att försänkningen för insexpluggen inkräktar på tätningsytan.


Ja det vore intressant att se bilder från nån annans motorblock om det ser lika ut. Har köpt filtersatserna
hos OIE . Detta är en 5000 från -70.Tycker också det är konstigt att försänkningen inkräktar på tätningsytan.

88ecr

07:13:38, 06-04-2024

Har 7810, typ då 25 år? yngre men. Lika ser det ut och just där klottade de. Så ny har en annan adapter så att turbo och sexornas filter går på, med att byta jag minns där var en oring.

1 person gillar det här inlägget.

GC59

07:15:36, 06-04-2024

Michael Meier skrev:Plantätningen hör inte till insatsfiltret utan till "skålen" som omsluter.

DDPN6731A är ett nummer som går att söka på.

Att hänvisa till liten filteryta vid ombyggnad till spinonfilter? Det finns ett längre spinonfilter (mer filteryta) som man kan kompensera det fenomenet, ombyggnadsadaptern kostar cirka 300 pengar exklusive frakt.
Adaptern håller tätningen på plats.
Bild
Bild
Bild


Ska kolla lite på DDPN6731A :thumme: , om det ser nåt annorlunda ut än filtersatsen från OIE .
Jodå , förstår att plantätningen hör till skålen som omsluter filtret :blinkis: :blinkis: :blinkis:
Man skriver nog lite rörigt ibland :vissla:

Har velat behålla så att det ser ut som original men annars får man kolla över spin-on varianten.

GC59

16:51:01, 06-04-2024

88ecr skrev:Har 7810, typ då 25 år? yngre men. Lika ser det ut och just där klottade de. Så ny har en annan adapter så att turbo och sexornas filter går på, med att byta jag minns där var en oring.


Å fasen , har denna konstruktion funnits så länge :huh: :huh: . En o-ring i ett fräst spår känns
ju lite säkrare.

bonnen513

17:02:44, 06-04-2024

Frågan är dock om det är av misstag dom fräst bort lite för mycket just på din motor eller om alla är såna

Hidsmekolek

20:28:36, 06-04-2024

Finns en 5000 här i trakten med samma fenomen..
Likadan urfräsning såvitt jag förstår.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

22:58:57, 06-04-2024

Den äkta FHK3502 finns med o-ring sedan finns det "oäkta" som hänvisar till samma nummer som inte har o-ring.


Bild

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

GC59

08:33:35, 07-04-2024

En sån modell med o-ring har jag inte sett tidigare Michael , tack för bilder :thumme:

Det verkar alltså sett ut så på blocken i många år.

Michael Meier

08:55:27, 07-04-2024

Från början på sextiotalet på den motorn du har, hålet nedanför som ställer till gissar jag kommer från tändfördelaren, enda funktionen för dieselvariant är väl för vinkelväxeln till varvtalsvisarens vajer..

Uppgradering med o-ring tyder på att flera har haft tätningsproblem med enbart plantätning, på den där enorma diametern är det svårt att få press på alla millimetrar av cirkeln med en D-nippel i centrum, säkert en eller två som har vridit av den i desperat försök att täta.

Hur ser det ut på din DD-kupa? Det lär väl finnas nå form av stop för överdragning, går det att pressa tillbaka (utåt) centrumet med skruvskallen utan att ha sönder något?
/Michael M

88ecr

09:55:51, 07-04-2024

Jo, relik som höls med ända tills powerstar tog över.

https://www.messicks.com/nh/192622

Där i linken, välj första alternativet i engine diagram, så ser ni del 51 finns som två olika, gasket eller som o ring. Så man kan, om så vill? Ha patron som dom i början, lilla filltert som på "vanliga" fyror, eller stora filtret som på turbo och sexorna, bara att byta platta,

stirra ej på prisen, men ni får orginal nr, kanske tmo måtten därifrån som ni kan gå till er lokala tätring och be en oring eller pakning.