Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Montera kulled torr eller inoljad?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Henrik1977

20:27:42, 10-04-2024

Brukar ni tvinga i konan på styrleder torra eller oljar/fettar ni in dom först?
En torr kanske biter fast bättre, men en inoljad kanske man kan tvinga i lite längre så att den sitter bättre?



torbjorn_forsman

20:48:06, 10-04-2024

Är det ett fordon som kommer att utsättas för vägsalt, och man tror att leden måste loss någon fler gång under fordonets livslängd, så bör konan definitivt oljas in.

Henrik1977

21:09:50, 10-04-2024

Ok, nej inget salt. Ska bara harva med den.. Men min fundering är vilket som får kulleden att sitta bäst, för det är en hel del påfrestningar på den när jag harvar plöjd mark.

Michael Meier

22:07:39, 10-04-2024

Lite besvärligt med ett skikt olja mellan två långa ytor, torka åtminstonde bort överflödig olja innan du sätter ihop
/Michael M

Henrik1977

22:38:48, 10-04-2024

Hurdå besvärligt menar du? Varför torka bort? Det som inte får plats pressas väl ut bara?

Men frågan är vilket det sitter bäst av, med eller utan olja/fett?

Michael Meier

05:32:23, 11-04-2024

Instängd olja är inte å leka med.

eventuellt anoljad och avtorkad och absolut inget fett, jämför med morsekona på borrsidan.

Kan du inte nämna att hålet är uppglappat, Henrik?
finns konborr, folie/shims.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.

Henrik1977

10:19:12, 11-04-2024

JAg har alltid på olja när jag exempelvis pressar på ett lag på en axel.. Ska man inte göra det?

Nu ska jag byta 6 kulleder på en framaxel. 4 av dom är det inget fel på. 2 var några tiondelar glapp. Att borra upp funkar inte för då blir nog hålet för stort/djupt. Funderade på att ha i några tunna plåtar, men gjorde istället så att jag la några järn bakom hålet så det blev stum och sen slog med ett grovt don runt hålet på två sidor så att jag pressade tillbaka metall. Känns som att det blev bättre och säkrare än skims.
Men det jag funderar på är om jag pressar i konan längre med samma kraft om den är inoljad eftersom den då borde glida i bättre än om den är torr, så att den då sitter bättre?

Bygert

10:35:06, 11-04-2024

Om prioriteringen är att det ska sitta fast så är rätt metod att ha på typ loctite bussningsmontering. Det smörjer kanske inte som olja men något lär det minska friktion att ha en vätska där. Sen kommer framförallt det som blir kvar att härda och fylla spalter och ojämnheter. Det var som sagt om det du prioriterar är få det att sitta. En annan sak är att om nån gång i en framtid nån behöver ha isär det där så kommer den personen inte att älska dig.

Henrik1977

10:39:18, 11-04-2024

Men hur gör ni? Monterar ni torrt, inoljat, eller loctite?
De konorna som är lite skadade tänkte jag dra åt igen när det har gått ett tag. Då är det väl sämre om det är loctite i, som då kanske har släppt om det rört sig lite?

Michael Meier

10:48:15, 11-04-2024

Är konan oval, då går det inte att dra åt, finns det den minsta förändring från perfekt kan inte kem rädda upp.

Är liksom ett jäkla nötande tryck/drag på den positionen.
/Michael M

Turbodiesel

10:53:45, 11-04-2024

Original lär det ha monterats med en lätt oljefilm, kvar från tillverkningen. Eller helt torrt.

Rätt metod om hålen är ok, men lite skadade, lätt ovala, är att dra ur de med en konisk, för ändamålet tillverkad brotsch.

Är det bara några tiondelar så bör inte konan hamna för djupt.

Undvik att svetsa, det härdar materialet, och örat brister när du minst önskar det.

Fattas det material, så tillverka en konisk hylsa som adapter.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Henrik1977

12:43:14, 11-04-2024

Kanske ska tillägga att i det här fallet är inte hålet i gjutgods, det som är lite skadat, utan vanligt stål, ett mycket grovt plattjärn. Det sitter på en Case 1370 under motorn i en annorlunda lösning case hade då, som innebär att två styrkolvar vrider en järnplatta, som det sedan sitter styrstag i. Så det blir alltså 6 leder istället för 4. De två lederna på kolvarna verkar det inte fresta på så mycket eftersom de inte påverkas av den kraft dom förs över från det ena till det andra hjulet.
Glappet tyckte jag var för litet för att borra upp nya hål och sätta i konor. Dessutom skulle det bli väldigt svårt att komma åt att borra där.. Jag hamrade tillbaka en del material så nu ska nog leden gå så trögt i att den sitter.

Men det jag funderade på var nu egentligen bara om det kunde vara bra att olja in den för att då kunna tvinga i den mer när man drar åt den, eller om den sitter bättre torr.

johan.eriksson

07:41:28, 12-04-2024

Har aldrig oljat en enda led under de 24år jag jobbat som mekaniker, fått lära mig att koniska förband ska vara rena och torra. Hittills har jag aldrig hört att någon av lederna jag monterat har lossnat.
Detsamma gäller även för svänghjul på koniska axlar, då har de tyngsta vägt över 100kg.

4 personer gillar det här inlägget.

Stefan1972

09:45:08, 12-04-2024

nä man ska inte anolja normala konor och man ska heller inte dra mer för att få de att krypa in mer. Då drar man snarare av tappen om konan är frisk.

2 personer gillar det här inlägget.

Henrik1977

11:00:48, 20-04-2024

Vad är lämpligt åtdragningsmoment på konor? De här konorna är ca 22 mm som bredast och gängan är 5/8 tum, alltså knappt 16mm,gänga NF? (NF är samma som UNF väl?). Och ska man använda brickor? Ibland ser jag att de är monterade med brickor och ibland, eller kanske oftast, utan. Det står underligt nog inget om åtdragningsmoment på konan. Däremot på dragstångens låsmutter för längdjustering.