Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Ny familjemedlem, Benford 3000 DSR

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dumprar här

QV_

21:50:49, 09-10-2022

Körde 11 lass hästskit till potatislandet i dag (11 x 1,2m3) typ.
Potatislandet fick sig en liten höjning på marknivån. Vi får se hur det ser ut i vår.

Vid tvätten efteråt så upptäckte jag att höger bak började bli platt. Så när jag fyllde på luft så pös de om man vidrörde ventilen.
Så reservhjulet åkte på, Var lite orolig för lossmomentet men alla bultar släppte fint. Dock så skall jag till Biltema för att inhandla 27mm 3/4 krafthylsa ifall det strular någon annan gång.
Samtidigt så får det bli en 32mm 3/4 till Yanmar

Nu får vi se om grannens däcksmaskin kan öppna tillräckligt för att få in däcket.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.



QV_

14:29:47, 18-03-2023

Eftersom jag köpt en flishugg så behöver dessa 250kg släpas runt på gården.
Detta eftersom min vision med flishuggen var att inte behöva släpa runt ris till en eldhög.
Eftersom Fransyskan är ett av två fordon som har dragkrok (den andra är Amazonen) så känns det inte lämpligt att använda just detta fordon på blöta marken.
Så då måste min "skottkärra" få agera dragfordon

Bild
Sparade ju på den löstagbara kroken från V40in.
Så här blir det återbruk.

Bild
Dock så är 60cm lite högt så här är krokens topp på 40cm.
Förhoppningsvis är det praktiskt inte för lågt.

Denna gång så svetsade jag hela tiden med det fjärrstyrning på svetsströmmen.
Jag utövade en praktisk kurs att lägga igen springor på 10mm
Även om jag verkligen gillar plasmaskäraren så blir mina snitt inte så stabila (ännu)

Fotona är tagna på avstånd av en anledning.
Allt är inte 100% i lod & linje men praktiskt blir det bra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

7 personer gillar det här inlägget.

johan.eriksson

19:58:52, 18-03-2023

Det ser nära ut på bra håll.

QV_

16:54:20, 05-06-2023

Ett problem har uppstått.

Den vill inte starta!

Bild

För några veckor sedan så började den gå orent.
Jag observerade att det var rätt tomt i tanken så jag gick och hämtade en 5l dunk diesel.
Efter lite "varmkörning" så gick den bra igen (jag stod på åkern så den var varm innan)
Dagen efter var den trilsk igen men gick bra efter en stund.

Har gått "som vanligt" i några veckor men i går ville den inte. Bludrade i 10 sek och dog.
Har fyllt på 5l till (knappt ½ tank) och försökt att lufta.

Motorn har 3 pumpar med tillhörande spridare.
Öppnar jag nere vid pumpen (lättast) så kommer det bara diesel ur 1:ans rör. 2 och 3 är torra.
Öppnar jag 1:ans uppe vid spridaren så kommer det inget.

Måste hitta någon bruks på hur man luftar motorn.
Den har elektrisk stopp. Så för att stanna så vrider man av tändningen.

Kör man länge så tänder den till ibland och hjälper startmotorn att dra runt. Men inte så den går själv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

BM425

17:44:46, 05-06-2023

Kanske du hittar något här https://truckmanualshub.com/deutz-engin ... r-manuals/

Eller sök på Deutz i "downloads"
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

QV_

22:38:48, 05-06-2023

Har sökt runt lite och nu vet jag vad en lös spak som jag såg på motorn är till för.
Manuellt stopp.

Den bara "hänger" där.
Får ställa den i körläge i morgon så får vi se hur det blir.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.

QV_

12:01:16, 06-06-2023

Felsökningen går framåt!

Eftersom "inget" hjälper hittills så får man börja från grunden.

Bränsle finns fram till matarpumpen.
Skruvar man sedan bort bränslefiltret som då sitter efter matarpumpen så kommer inget fram.
Tryckluften kommer fram
förfiltret i matarpumpen var 10% smutsigt.

Nuvarande troliga felorsak: Defekt matarpump.
Metod att laga felet: Montera en elektrisk matarpump innan denna mekaniska.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.

QV_

14:43:09, 06-06-2023

En sådan hära.
https://persaker.se/bransle/branslepump ... i-12-volt/

Men frågan jag funderar över är vilket tryck den skall lämna.
Hittar inget i det jag har vilket tryck den befintliga pumpen lämnar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

torbjorn_forsman

20:49:59, 06-06-2023

Ofta finns det en förtrycksventil/överströmningsventil någonstans i bränslesystemet, t ex vid insprutningspumpens returanslutning, som bestämmer matartrycket. Om en sådan ventil finns så behöver matarpumpen inte ansvara för någon tryckreglering, då räcker det med att den kan leverera ett högre tryck än det där överströmningsventilen öppnar. Och dess öppningstryck borde stå någonstans i VHB eller kanske t o m märkt i klartext på ventilen.

Vanligtvis brukar matartrycket vara några tiondels bar (eller om man så vill några tiotal kPa), något högre än bränsletrycket på en gammal bensinbil med förgasarmotor men ändå i samma härad.

QV_

22:56:30, 06-06-2023

Om det finns en förtrycksventil så sitter den lite dolt till.
Kollar man i VHB så får man ingen info om den finns.

Bild
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

torbjorn_forsman

23:14:39, 06-06-2023

Det verkar inte finnas någon förtrycksventil i det bränslesystemet, så då är det matarpumpen som ensam bestämmer matartrycket.

Kanske läge att börja med att plocka isär den befintliga matarpumpen och se om den går att reparera, åtminstone provisoriskt (och med pumpen i någorlunda fungerande skick, kan man ju passa på att mäta matartrycket). Det är ju inte helt lyckat att lämna en misstänkt trasig mekanisk matarpump av den där sorten kvar på motorn, med tanke på risken att delar lossnar ur mekanismen i pumpen och tar sig in i vevhuset.

Skulle det inte gå att reparera matarpumpen, så kanske man kan mäta membranfjäderns kraft och membranets diameter och den vägen räkna ut vilket tryck den ska lämna.

QV_

23:38:14, 07-06-2023

Bild
Bild
Bild

Då var det testat att plocka isär pumpen.
Nu är fjädern i pumpen djävligt hård (den som drar tillbaka membranet) så man får ta i för att pressa ner (in) pinnen i pumphuset för att få ut membranet.
Ibland kommer membranet upp och ibland kommer det inte upp... Enligt mig, trasigt.
Det är något som inte är konsekvent under membranet och jag anser för att komma vidare så måste man slipa bort en nitning i centrum av membranet. Intresset för det är i det närmaste noll.

Membranet har en aktiv diameter på 42mm och höjningen i mitten är typ 5mm om man mäter på pinnens slitmärken.

Följde slangarna lite mera noggrant i dag och returledningen från insprutningspumparna kommer upp mellan 1:ans och 2:ans spridar-returledning för att passera 1:ans spridare vidare till tanken.
Nu såg jag inte hela returledningen från 1:ans spridare mot tanken men jag kände inget och finns det något tryckreglerande där så kommer det ju även påverka returen från spridarna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

QV_

21:50:56, 08-06-2023

Det vart en sådan hära.
https://persaker.se/bransle/branslepump ... i-12-volt/
OM man sedan drar åt muttrarna runt spridarrören så går motorn riktigt bra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.

QV_

22:21:23, 25-11-2023

Nu la startknappen av.
Det är ju rätt lättfixat, fast jag har ingen IP54 knapp så få se hur länge det håller.
Skall parkeras under tak för vintern men 2 fel har kommit som behöver åtgärdas innan den tas i drift igen.
1: Startmotorns solenoid drar med motorn går inte runt.
Man får "starta" 10ggr för att aktivera normal funktion.

2: Den läcker hydraulolja, eller mera korrekt sprutar hydraulolja över startmotorn och hela den sidan på motorn.
Dock så gör den inte det när jag tittar och försöker provocera fram felet....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

QV_

22:26:58, 11-03-2024

Sprutet av hydralolja anser jag avklarat. Bytte en packning, kommer inte ihåg namnet men stålbricka med gummitätning på insidan.

Startmotorn är bortplockad. Kan vara kolen. För den startar på första försöket när den fått så en natt.

Läckaget är en söndernött slang som sitter s*t*n i orbitrolen.
27 U-nyckel glider över muttern är man daskar på med blysläggan.
Får såga av slangen och trä på en hylsa.
Läcker från ventilpaketet men "fuktar mycket över tid" är inte ett stort nog läckage, så det får vara.
Måste ut med dumper och tillhörande timmersåg så att de sista stockarna ur vedhögen blir till bräder.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.