Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Motorproblem på IH BTD 6

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

Øyvind 1975

02:14:48, 01-06-2017

Trondos skrev:Her er litt lesestoff: http://www.classicmachinery.net/forum/v ... php?t=7769

Jeg har en IH/McCormick D-432, tyskbygd med forkammermotor. Denne er også håpløst tungstartet, må ha gløding uansett om det er 20 grader ute.
På denne sitter det glødeplugger med M18x1,5 gjenger, og det går an å få tak i glødeplugger som går på 12V i stedet for de orginale, som er avhengig av motstanden som er koblet i serie. Da får du all strømmen til å gå gjennom glødepluggene, i stedet for å lage varme i motstanden. :mrgreen:

Jeg kan bruke glødeplgger fra Mercedes 240 diesel, og bytte ut til en nyere type. Her er en beskrivelse av den prosedyren: http://dieselgiant.com/mercedesdiesello ... repair.htm

Håper at det finnes noe lignende til din motor også! :thumme:


Hei. Ja den traktortypen du skriver om er nok like avhengig av god gløding som en BTD6. Kjenner til visse engelske IH-traktorer med forkammermotor, der bør glødingen være i orden skal den starte greit når den er kald.

Glødingen må ordnes på vår IH også, men det blir for lite kompresjon til at den klarer å starte nå, så her er en annen feil også. Brukte både motorvarmer og varmluftpistol i innsuget, så den var meget varm.

Takk for tips angående ombygging av gløding :thumme: Dette er noe som må granskes etter hvert.
Mvh Øyvind



Øyvind 1975

02:31:25, 01-06-2017

Bengt Erik Eriksson skrev:Kan du kanske lyfta ventikåpan och knacka på ventiltopparna för att få dem att "gå till sig" ? Då ser man ju om de kärvar också..

Från Histoparts har jag fått delarna innom en vecka de gånger jag beställt. Men det är ju hit till oskarshamn det..


Hei. Det går an å gjøre et forsøk på dette når jeg tar av ventilkåpan. Det kan i og for seg være treghet i ventilene som forårsaker problemet, noe jeg ser med demontert ventilkåpa når jeg kjører den på startmotoren. Jeg tror likevel det er mest sannsynlig at topplokket må av for renovering av ventilene. Jeg tror dessverre at mye kan ha hendt i motoren siden den var i bruk sist, og det begynner å bli noen år siden. Men jeg har bestemt meg for å ta tak i dette problemet.

Det høres ut som Histoparts er en bra plass å bestille fra :thumme: Hurtig levering, går nok omtrent like fort hit til meg da. Men jeg får vente med bestilling til topplokket er demontert, og man ser hva man behøver nytt. Pakninger er i alle fall behøvelig. Jeg har i tillegg et annet topplokk jeg eventuelt kan ta deler fra. Ikke sikkert jeg behøver å kjøpe nye ventiler, kommer an på om de er renoverbare.

OIE og Økonomideler tror jeg ikke har deler til motoren i BTD6, etter som jeg har sett. Kan det være andre plasser som har deler?
Mvh Øyvind

Bengt Erik Eriksson

07:03:14, 01-06-2017

En grej med histoparts är det ändå. De hade inte någon "online" betallösning senast jag beställde iaf. Så om man beställer får man invänta kontorstid och att de skickar en faktura (på holländska) med e-post som man får betala via IBAN/BIC innan de skickar grejorna. Funkar men är inte det smidigaste. Men grejorna kommer snabbt ändå..
Hoppas de förbättrat detta...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

Øyvind 1975

16:16:48, 01-06-2017

Hei. Det er kanskje ikke den mest moderne betalingsløsningen hos Histoparts, men det kan ha blitt endret. Jeg vet ikke når du bestilte der sist? Men uansett, det løser seg.

Men som sagt avventer jeg å bestille til jeg vet om det behøves mer deler enn pakningssett. En teori jeg har er at stempelringene (kolvringar) sitter fast på stemplene. Tror jeg prøver å ha litt diesel i sylindrene når topplokket kommer av. Så kan det stå der og virke fram til monteringen. Smører da sylindrene med motorolje før topplokket monteres.
Mvh Øyvind