Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vevaxel skuren 218 1113

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Carman1100

18:13:00, 26-11-2023

Okej ja jag nätade den som var lättast och slipade de andra efter den . Men så du Tror det kan bli problem
Med att de ska gå av typ eller mvh



BM425

19:18:08, 26-11-2023

Kunde du lätta den 150g?

ANDREPERSSON @ Vibrationer efter motorrenovering LM 641

LeifAndersson @ Vibrationer efter motorrenovering LM 641 Skrivet av Leif Andersson en väldigt kunnig mekaniker på BM motorer.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Carman1100

19:29:57, 26-11-2023

Jo gick fint allt var ju tjockare

Carman1100

19:35:28, 26-11-2023

Den väger ju 3100 gram så %var ju typ 5 bort

Carman1100

23:53:00, 27-11-2023

Bild
Bild
Kolvarna monterade och mina fina stakar .
Toppen monterad och allt ser och känns bra . Har snöat bra idag så hoppas man kan lyfta i den i helgen och se om de jag gjort blev bra ! :)

5 personer gillar det här inlägget.

Carman1100

17:00:32, 03-12-2023

Bild
Nu är motorn i och provkörning ! 3bar oljetryck på lite högre tomgång .
Går fint .
Kallstarten knappen strular lite någon som har tipps?
Motorn blev bra balans i

12 personer gillar det här inlägget.

krenr09

18:37:00, 04-12-2023

Grymt jobbat!
Det är säkert viktigt att allt är 100% perfekt om en motor ska gå 12000timmar till men ska man köra några 10tals timmar varje år lär det funka att plocka ihop det mesta oavsett om man ligger i rätt viktklass osv.. Kolla bara alla reparationer på youtube i arabländer och i Afrika där man svetsar ihop avbrutna vevaxlar och svetsar stora hål i motorblock och gör all bearbetning med närmast manuella maskiner. Borde ju inte funka men gör det uppenbarligen för annars borde det inte vara lönt? Jag tror det bästa man kan göra med en gammal maskin är att lappa o laga sålänge det bara går!
/Kim

5 personer gillar det här inlägget.

Carman1100

00:13:45, 06-12-2023

Bra sagt Kim !
Jag har ägt några Baklastare med 1113 och kan säga att denna motorn är grymt fin nu inga vibrationer eller nått :)
Tänkte se om man kan bricka fjädern till oljetrycket känns som han skickar till tank lite tidigt så kanske fjädern är lite slapp .
Ska uppdatera med lite bilder synd man inte kan lägga till en liten film hur motor går mvh Jesper

Ivar Risslén

08:24:46, 06-12-2023

Du kan lägga in en film på Youtube och sedan länka den hit.
Errare humanum est

Carman1100

20:37:44, 25-02-2024

Nu har jag kört traktorn gissar på 40timmar och allt går toppen !
Motorn går snyggt och allt.
Bytte fjädern till en ny och oljetrycket blev bra !

Någon som vet hur man
Justerar styrsnäckan
Den glappat ganska mycket
I den mvh

3 personer gillar det här inlägget.

Scania bonden

21:00:48, 25-02-2024

Finns en "gängad tapp" med en Contramutter och ett spå till en skruvmejsel i på sidan av styrsnäckan, rätt stor mutter, tror det är typ 11/16 eller 3/4" på nyckelfattningen, lossa muttern och vrid skruvmejseln medsols. Kontrollera även spelen i länklagren i styrningen, dessa är justerbara med ett stort spår till skruvmejsel i änden igenom och en Saxpinne till låsning, dessa är justerbara och i regel går det att vända kulan ett kvarts varv.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.

Carman1100

23:36:59, 25-02-2024

Tack för svaret ! :shake_hands: Den skruven var långt ut men när jag skruvar in den försvinner glappet men styrningen går trögt . Kanske man måste byta lager .

BM425

23:55:32, 25-02-2024

Hissa upp styrhjulen när du justerar.
Skruva in till det går trögt o släpp lite sen.
Beskrivning på förfarandet bör stå i alla äldre BM verkstadshandböcker.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

torbjorn_forsman

00:21:27, 26-02-2024

Ofta är styrsnäckan mest sliten i läget rakt fram, så om man justerar spelet där kommer det att gå tungt i andra lägen. Det är därför man ska ha hjulen upphissade (eller styrstagen lossade) när man justerar, för att kunna kolla hela vägen mellan ändlägena att det inte går tungt någonstans.

Jag rekommenderar varmt att läsa på i VHB om styrsnäckan, både om dess konstruktion och om hur justeringen ska gå till innan man börjar skruva. Förutom ställskruven för kuggingreppet kan en del snäckor också ha justeringar för ansättning av lagren för ingående och/eller utgående axel.

Kolla också att det finns olja i styrsnäckan och att den ser fräsch ut. Tveka inte att byta olja om något verkar tvivelaktigt. Det brukar inte finnas någon avtappningsplugg, så man får suga upp oljan på lämpligt sätt genom påfyllningshålet. Kan vara bra att värma styrsnäckan först om oljan är mycket trögflytande.

Carman1100

19:43:41, 26-02-2024

Ni har helt rätt . Oljan var slut läkte ur lagerjusteringen locket under . Silicona lite där
Och flydde
Olja och sedan justerade . Blev toppen
Efter det går lätt
Och minimalt glapp :) tack grabbar

3 personer gillar det här inlägget.