Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Garage på ofri grund

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

bert

20:46:44, 12-02-2024

Heter det så?
Grannen har ett litet dubbelgarage på min mark vad kan man begära i hyra för det?



BM425

21:03:22, 12-02-2024

Beror väl på om ni har god grannsämja.
Goda vänner gör gentjänster med glädje.

Se till att han har brandförsäkring på det om det skulle behövas rensas upp en dag.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.

G-son

21:08:22, 12-02-2024

Det är rimligtvis något som bör ha avtalats innan det byggdes. Kanske betalades ett engångsbelopp då, kanske fick ägaren till din mark någon annan fördel som att få köra en genväg över grannens mark. Hur som helst, när byggnaden redan står där är det nog svårt att börja ställa krav.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

nimbus

21:51:14, 12-02-2024

Om det är hans garage så handlar det om arrende av mark den står på. Sånt bör va avtalat och kan max skrivas på 25år, efter det är det en ny avtals period. Så var det sist jag kollade
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

Mattias Petterson

21:53:16, 12-02-2024

Beroende på läge så från några hundra till någon tusenlapp om året
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

Ivar Risslén

22:21:40, 12-02-2024

Finns det något servitut och i så fall vad står det i det.
Errare humanum est

bert

22:34:15, 12-02-2024

Enligt vad jag vet så finns inget skrivet garaget har stått där så länge jag kan minnas (minst 50 år)
Dom som bodde där förr i ett par generationer betalade nåt symboliskt till farsan sen såldes det och dom tror jag aldrig betalade nåt (vet farsan nämde en gång han inte fått nåt)
Och sen en 6-7 år är ett yngre par som äger det och sen 5 år är jag ägare till gården å han har nämnt flera gånger att ja måste säga vad jag vill ha

tracker

22:35:41, 12-02-2024

nimbus skrev:Om det är hans garage så handlar det om arrende av mark den står på. Sånt bör va avtalat och kan max skrivas på 25år, efter det är det en ny avtals period. Så var det sist jag kollade


Utanför detaljplanelagt område är det 50år brukar skrivas på 49.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.

Bygert

09:57:30, 14-02-2024

Nu måste man faktiskt reda ut vad det är för arrende om man ska säga nåt om vad det gäller för regler. Som jag förstår det är det ingen näringsverksamhet i garaget utan nåt som bara används privat. Då är det ett lägenhetsarrende som regleras i 8:e kapitlet i jordabalken. Den typen av arrende är den minst reglerade, avtal måste inte vara skriftligt och det kan vara ett avtal som gäller tillsvidare utan tidsgräns. Det hindrar inte att det kan vara rätt praktiskt att skriva ett avtal för att reglera vad som gäller.

Ulf

18:00:11, 19-02-2024

Var det inte sådan här arrenden och muntliga servitut som lantmäteriet försökte göra till skriftliga?
Minns inte kan det ha varit tio år sedan månne?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

Mikkel

00:47:50, 20-02-2024

Jo, det kom en ny "förnyelselag" som innebär att uppgifter om så kallade avtalsservitut och nyttjanderätter som var inskrivna före 1 juli 1968 togs bort ur det statlifa fastighetsregistret om de inte anmäldes för förnyelse senast vid utgången av 2018. Anledningen till att de rensades ut var att många var inaktuella. Avtalsservitut skrivs mellan fastighetsägare och ska inte förväxlas med Officialservitut som är mellan fastigheter, oavsett vem som äger, dvs officialservitut följer med fastighetsförvärvet.
Ett avtalsservitut kan ju gälla fast det inte är inskrivet men skrivs det in så glöms det inte bort så lätt.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.