Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

koppla generator paris rohne

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Hargeman

20:30:12, 14-12-2015

Tänkte koppla in en generator på min lilla grävmaskin då laddspolen på kohler motorn sedan länge laddat klart.
frågan är bara hur jag ska koppla.
Har laddlampa och de är 12 volt.
Bild



BGullb

21:36:24, 14-12-2015

Om jag inte minns fel, koppla enl följande.

+ skruven till batteri/startmotor
W skruven till varvräknare
+ flatstift till tändning/startnyckel
L flatstift till laddningslampan

Rätta mig gärna om jag har fel. Det hände en gång hösten 1912 :mrgreen:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

Michael Meier

21:46:30, 14-12-2015

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Lars-Peter D

23:00:48, 14-12-2015

Regulator har märkningar L och +. Sedan får man vända bilden 180 grader så blir märkningar från vänster räknat: +, (+A, tom),(R, tom), L och M (inte W). M torde vara jord.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

InläggDetta inlägg har raderats av Lars-Peter D den 23:34:30, 14-12-2015.

Michael Meier

01:05:31, 15-12-2015

Bosch, Valio, Delco Remy har terminal 270 där L (6,3x0,8) betyder 3W laddlampa och + (5,0x0,8) är batterisensor.
/Michael M

Hargeman

23:50:39, 17-12-2015

Tusen tack för svar.fick igång det nu var förmodligen fel på laddrelä.
skumt så generatorn såg i princip oanvänd ut.

RLMAS

15:23:02, 13-01-2024

Har liknande problem men vars ska varvräknare kabeln in min är inte helt lika som på bilden. Bifogar en bild på min.
Har hittat bilder på nätet där w är där jag har tummen och d+bredvid
Bild

Michael Meier

15:32:48, 13-01-2024

W=där du håller tummen och 61 till höger.

Du får rita själv, plocka isär och byta skruvarna till någon gängstång istället, svårt att ansluta när gängan är bortbruten.
/Michael M

torbjorn_forsman

15:38:56, 13-01-2024

Visst kommer den från en Volvo 340?
Plocka isär generatorn och ohmmät mellan en av de tre fasledningarna mellan stator och likriktarbrygga, och den misstänkta polskruven för att se om den är W. Annars får du koppla in varvräknaren till en av de ledningarna inne i generatorn.

I övrigt så är den grova polskruven till höger B+ (till batteriets pluspol).
Polskruven till vänster, M, är förmodligen jord (ohmmät och kolla om den är hopkopplad med generatorns stomme).
Flatstiftet + ska anslutas till + efter tändningslåset (gärna via mellanrelä för att undvika spänningsfall).
Flatstiftet L ska anslutas via laddningslampan (max 1,2 W) till plus efter tändningslåset.
Flatstiften får INTE förväxlas, och man får inte använda en starkare laddningslampa, i så fall går laddningsregulatorn sönder.

Eftersom den här generatorn är avsedd för s k batteriavkännande system och saknar magnetiseringsdioder, så finns det ingen motsvarighet till anslutning D+ eller 61.

RLMAS

16:51:41, 13-01-2024

M

RLMAS

17:05:08, 13-01-2024

Nu gick det för fort.
Torbjörn du verkar ha full koll på denna modell.
Vart lite panikmek här då generatorn lade av å snö på gång imorron. Letade i hyllorna och hittade denna stämmer nog att det är till en 340 skrotade en sådan för länge sedan.
Passade helt otroligt nog på traktorn fick fila lite i godset och flytta över remskivan. Men sedan körde det ihop sig med kunskaperna vilket kanske kan vara tur, så inget förstörs..
Går inte denna att använda då till en traktor är en case cx90 utan man måste ha typ laddrelä?
Ingen aning vad stark lampan är på en sådan traktor. Har vart problem med laddningen tidigare och nu är laddningslampan helt slocken och lyst lite svagt till och från kan det vara så att felet är i instrumenteringen. Har vart problem tidigare med kontakter mellan hytt och motorrummet och att det då inte är generatorn som är slut då den inte får matning från lampan?

torbjorn_forsman

19:27:08, 13-01-2024

Nja, om originalgeneratorn var en med magnetiseringsdioder så är det nog enklare att försöka få tag på t ex en tysk 80-90-talsgenerator att sätta dit istället.
Laddningsregulatorn är som sagt inbyggd i generatorn, men det kan vara bra att mata magnetiseringen via ett relä om man inte har någon pålitlig och spänningsfallsfri + via tändningslåset att ta till. Det kanske redan finns ett avlastningsrelä för tändningslåset så det finns en pålitlig matning att använda, det syns i så fall i elschemat för traktorn.

Prova att jorda ledningen mellan laddningslampa och gamla generatorn och se om lampan lyser med full styrka då. Du skulle kunna mäta strömmen med en multimeter, om lampan drar högst ca 0,1 A så är det ingen fara att använda den.

RLMAS

09:22:04, 14-01-2024

Får nog beställa en ny generator känns som enklare.

Tack än en gång.

1 person gillar det här inlägget.