Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Ny motor till sandspridarskopa

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Gilbert

20:36:55, 25-08-2023

Jag har en Jutul 500 sandspridarskopa som läcker hydraulolja runt axeln.När jag plockade isär den för att byta tätning visade det sig att axeln är så pass anfrätt att det aldrig kommer att bli tätt utan att byta tätning var tjugonde motorvarv, så det blir ett motorbyte, och då alla former av märkningar på den gamla motorn är väck skulle jag behöva hjälp med displacement och varvtal på liknande apparater, eller om nån har en jutul där märkplåten inte mumsat upp av fukt-och saltbemängd sand?

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.



bonnen513

21:01:35, 25-08-2023

mät diametern och längden på den del av motorn som är mellan hitre gaveln och och utbuktningen med anslutningarna så reder vi ut det

Gilbert

21:42:29, 25-08-2023

bonnen513 skrev:mät diametern och längden på den del av motorn som är mellan hitre gaveln och och utbuktningen med anslutningarna så reder vi ut det

Mått som det rödade, eller mellan "skarvarna" från gaveln till sektionen där anslutningarna sitter?
Bild

Gilbert

22:24:19, 25-08-2023

Diameter 84mm, gavelskarv till skarv mot anslutningsdel 27,5mm, gavelskarv till anslutningsklump 46,5mm.

Turbodiesel

01:22:23, 26-08-2023

Vilket motorfabrikat kommer din skiss ifrån?

Originalet kan vara en Samhydraulik, idag Brevini.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

bonnen513

07:15:57, 26-08-2023

måttet mellan skarvarna. alltså 27,5 mm

Burträskarn

07:23:11, 26-08-2023

Står en likadan skopa på jobbet med samma problem, så om det kommer fram mer info om de här motorerna så är det inte bara Gilbert som blir glad...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.

tracker

07:29:10, 26-08-2023

Har du kollat om du kan montera speedi sleeve på axeln så du får ny tätningsyta för packboxen?

https://www.kullagret.com/category/axel ... gIb6fD_BwE
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

Gilbert

08:41:23, 26-08-2023

Turbodiesel skrev:Vilket motorfabrikat kommer din skiss ifrån?

Originalet kan vara en Samhydraulik, idag Brevini.

Oj, jag högg en snarlik på nätet bara för att säkerställa rätt mätpunkter, har ingen aning varifrån den kommer.

Gilbert

09:06:30, 26-08-2023

Turbodiesel skrev:Vilket motorfabrikat kommer din skiss ifrån?

Originalet kan vara en Samhydraulik, idag Brevini.

Helt korrekt, i gravrosten finns antydningar till en ingjuten logga som starkt påminner om den man ser på framgooglade nya samhydraulikmotorer :buga:

1 person gillar det här inlägget.

Gilbert

09:24:26, 26-08-2023

Då borde inte en sån här vara helt vansinnigt fel, 125cm3 och 475rpm kontinuerligt ?eller blir 160cm3 och 375rpm bättre?Bild

Gilbert

09:27:29, 26-08-2023

tracker skrev:Har du kollat om du kan montera speedi sleeve på axeln så du får ny tätningsyta för packboxen?

https://www.kullagret.com/category/axel ... gIb6fD_BwE

Nej, med tanke på skicket på befintlig motor så kollar jag i första hand på nya grejer.

Jac

09:34:06, 26-08-2023

Det måttet som är 25 mm på ritningen är det som bestämmer antal kubikcentimeter. Vad är måttet på den gamla motorn?

Gilbert

09:36:12, 26-08-2023

Jac skrev:Det måttet som är 25 mm på ritningen är det som bestämmer antal kubikcentimeter. Vad är måttet på den gamla motorn?

Som det står ovan, 27,5, men med mindre diameter.

1 person gillar det här inlägget.

Turbodiesel

11:04:35, 26-08-2023

Motorn med mindre diameter har glidlagrad, eller snarare, olagrad 'orbitring' i bakre gaveln, den grövre modellen är försedd med rullar. Motorn blir fetare eftersom rullarna tar plats.


Den rullagrade är något dyrare & för lite tyngre drifter, men det behövs knappast på en sandskopa.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.