Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka redskap kan jag använda till Trima Euro

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

terzy

09:44:26, 11-10-2023

Hejsan
Tänkte se om man kan använda några mer Trima redskap till mitt Trima Euro än de som just heter Trima Euro.



bert

09:51:06, 11-10-2023

Ja har du kombifästet med Trima och Euro så är det just dessa två fäste du kan ha på dina redskap

krokodilen

13:22:15, 11-10-2023

Vi kanske ska förtydliga att Trima och Euro är 2 helt olika fästen men om man har kombifäste på lastaren som TS uppenbarligen har så funkar båda två precis som bert skriver, även om den nu krokar i lastaren på olika ställen.

Trima och SMS är exakt samma fäste för övrigt. Kan ju vara lite förvirrande efter som Trima även är ett fabrikat.

Om TS lägger upp en bild på lastarfästet så ser vi direkt vad som passar.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.

Göran Ekman

16:01:58, 11-10-2023

Jag vill påstå att Trima och SMS är olika fästen.
Trima reskapsfäste anser jag att det ser ut så här.
Bild

Bild
Det sitter gavlar på kroken. Då var över röret på lastarens redskaps grinden på lastaren ganska kort
Tror att dom redskaps krokarna försvann på -80 talet någon gång.
Det här fästet kalllar jag för SMS, då kan över röret vara längre.

Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.

krokodilen

17:59:31, 11-10-2023

Ja röret är ju också längre på kombifästet. Du har kanske rätt men måtten är exakt lika det som skiljer är just sidoplåtarna. Tror inte ens det går att beställa enbart Trima idag från Ålö iaf.

Trodde nog att det var ett sätt att stärka upp krokarna förr innan Euro dök upp i kombination.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

busholle

07:13:41, 12-10-2023

Håller med Göran, Trima med gavlar är en bit äldre än SMS som fick samma mått. Ålös kombifäste för SMS/Euro/Ålö typ 3 var troligen det sista fästet på en nysåld lastare som det gick att ha Trima med gavlar på.

Nu är det SMS/Euro som gäller från tillverkarna eller bara Euro som jag inte fattar att någon kan sälja när skillnaden i byggkostnad på ramen bör röra sig om hundralappar. Vi hade en del äldre trimagrejer stående när vi köpte ny traktor för 20 år sedan så här har det kapats gavlar och även rätats ut krokar som måste förstärkas när gavlarna försvinner.

uppland2

07:56:12, 12-10-2023

busholle skrev:Nu är det SMS/Euro som gäller från tillverkarna


Jag har fått för mig att det blivit vanligare med BM-fäste, åtminstone på lite större traktorer?

krokodilen

08:12:20, 12-10-2023

busholle skrev:Håller med Göran, Trima med gavlar är en bit äldre än SMS som fick samma mått. Ålös kombifäste för SMS/Euro/Ålö typ 3 var troligen det sista fästet på en nysåld lastare som det gick att ha Trima med gavlar på.

Nu är det SMS/Euro som gäller från tillverkarna eller bara Euro som jag inte fattar att någon kan sälja när skillnaden i byggkostnad på ramen bör röra sig om hundralappar. Vi hade en del äldre trimagrejer stående när vi köpte ny traktor för 20 år sedan så här har det kapats gavlar och även rätats ut krokar som måste förstärkas när gavlarna försvinner.


Menar du att det finns ett kombifäste som sväljer alla tre och dessutom det äldre Trima med plåtar, det vill jag se bild på för det har jag totalt missat. :klia:

uppland2 skrev:
busholle skrev:Nu är det SMS/Euro som gäller från tillverkarna


Jag har fått för mig att det blivit vanligare med BM-fäste, åtminstone på lite större traktorer?


Om det är Stora Bm du tänker på så är det kanske var tredje lastare som säljs ny med detta fäste, variationen över geografin är dock stor har jag märkt. Dock är det + ca 20 000:- för ett BM fäste för att inte tala om redskapspriserna. Dubbelt upp nära på.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

bert

08:54:29, 12-10-2023

Eurokombifäste kallades väl det som hade alla tre.
Men jag har inte sett det sen Q-serien kom i mitten på 2000talet

uppland2

10:07:58, 12-10-2023

krokodilen skrev:Om det är Stora Bm du tänker på så är det kanske var tredje lastare som säljs ny med detta fäste,


Var tredje är ju en respektabel andel, så då var jag ganska rätt ute för en gångs skull.

busholle

10:14:11, 12-10-2023

krokodilen skrev:
busholle skrev:Håller med Göran, Trima med gavlar är en bit äldre än SMS som fick samma mått. Ålös kombifäste för SMS/Euro/Ålö typ 3 var troligen det sista fästet på en nysåld lastare som det gick att ha Trima med gavlar på.

Nu är det SMS/Euro som gäller från tillverkarna eller bara Euro som jag inte fattar att någon kan sälja när skillnaden i byggkostnad på ramen bör röra sig om hundralappar. Vi hade en del äldre trimagrejer stående när vi köpte ny traktor för 20 år sedan så här har det kapats gavlar och även rätats ut krokar som måste förstärkas när gavlarna försvinner.


Menar du att det finns ett kombifäste som sväljer alla tre och dessutom det äldre Trima med plåtar, det vill jag se bild på för det har jag totalt missat. :klia:

/C


Kolla här på sidan 5.
https://www.solhem9.se/broschyrbank_lantbruk/ALO_Quicke_serie_Q_600_400_300.pdf

Är borta sedan slutet på 90-talet.

Molnia

10:40:43, 12-10-2023

Trima sms , euro och ålö typ 3 fäste, trippelfäste:
Diverse fästen med mått

krokodilen

11:34:48, 12-10-2023

Se där ja.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

Michael Meier

13:08:20, 12-10-2023

(Så slipper man ladda hem pdf)


Bild
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.