Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

MAXBRO Tiltrotor

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera grävredskap och -fästen här

Sebastian

21:14:55, 07-06-2010

RolfsRolls skrev:
Sebastian skrev:När nu hydraul motorerna påverkar kuggkransen med rakdrev så borde de väl gå att få den till å snurra med en jäkla hastighet
Indexator anger på RT40 att ett varv ska ta sju sekunder vid 50L/min, har nu någon data att jämföra med på nån utav dina rotortiltar i samma storlek?
Hur många liter i minuten tål rotormotorerna på Maxbro?


Begränsningen är vad svängkransen tål att rotera. Vi har kört en tiltrotor med 2 motorer i 28 varv / min, den glufsar då i sig 140 liter/min.
Jag har en tiltrotor med koniska rullager den har vi kört i 43 varv/min men den kan gå fortare.

Ojdå :uupps: de va bra fart, klarar den av att gå så kontinuerligt eller va de bara ett test?
På en Huddig har man tillgång till 170L/min :mrgreen:
inte för att man har någon nytta av den hastigheten vid vanligt grävarbete men till å rasera luftlinje hade de ju vart smidigt att kunna sätta på en skrottrumma å bara linda in med rotortilten istället för att ha en extra motor(som är svindyr) med sig
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"



RolfsRolls

22:39:37, 07-06-2010

Sebastian skrev:
RolfsRolls skrev:
Sebastian skrev:När nu hydraul motorerna påverkar kuggkransen med rakdrev så borde de väl gå att få den till å snurra med en jäkla hastighet
Indexator anger på RT40 att ett varv ska ta sju sekunder vid 50L/min, har nu någon data att jämföra med på nån utav dina rotortiltar i samma storlek?
Hur många liter i minuten tål rotormotorerna på Maxbro?


Begränsningen är vad svängkransen tål att rotera. Vi har kört en tiltrotor med 2 motorer i 28 varv / min, den glufsar då i sig 140 liter/min.
Jag har en tiltrotor med koniska rullager den har vi kört i 43 varv/min men den kan gå fortare.

Ojdå :uupps: de va bra fart, klarar den av att gå så kontinuerligt eller va de bara ett test?
På en Huddig har man tillgång till 170L/min :mrgreen:
inte för att man har någon nytta av den hastigheten vid vanligt grävarbete men till å rasera luftlinje hade de ju vart smidigt att kunna sätta på en skrottrumma å bara linda in med rotortilten istället för att ha en extra motor(som är svindyr) med sig

Jo då den kan snurra med den farten hur länge som helst och med stor kraft ca 1,4 tonm. Har används till kabelvinschning, en fälg med grind så är det klart. finns 1 st S45 för leverans. det är inte många byggda. den som finns till leverans har använts till test med 4 st bromsskor men fungerar även tillfredsställande utan friktionsbroms med sk hydrostatisk broms i motorn.
Bild
Senast redigerad av RolfsRolls 22:40:57, 07-06-2010, redigerad totalt 1 gång.

torlin

13:22:01, 23-09-2010

RolfsRolls skrev:Övrig slangdragning kan bli bättre, men det blir ett antal ledningar för att få två motorer att snurra samtidgt.


Borde inte dessa ersättas med rör (mindre som kan gå sönder)?

/Torbjörn
Drygt 100 ton och 1500 hk

RolfsRolls

13:50:41, 23-09-2010

Jo det är sant, det blir betydligt smidigare med rör men de är känsligare än slangar för yttre åverkan och vibrationer. Det bästa är nog borrade kanaler i block med integrerade ventiler men det blir väldigt dyrt. Tekniken med högmomentmotorer kräver även slangar med större dimension för att klara flöde för hög rotationshastighet.

Volvomannen

23:46:34, 02-01-2011

Vad har du för tiltvinkel på en sån med "invändiga" tiltkolvar??
Det går inte alltid som man tänkt sej. Tur då att man inte tänker så ofta!!

RolfsRolls

11:52:11, 18-01-2011

Hej,
Tiltvinkel Powertilt/rotor för maskiner inom redskapsfäste S45 tiltar 180 grader. Rotorn har ett vrid/bromsmoment på 7000 Nm och en rotationshastighet på 20 v/min.
För maskiner med S60 - S1 redskapsfäste blir det två lamellbromsade motorer av samma typ som tidigare beskrivits i den här tråden.
Bägge varianterna är nu i produktion. Bifogade bilder från tillverkningen.
Till vänster i bild dubbla lamellbromsade motorer och powertilt 09 som tiltar 140 grader. Förfrågningar välkomnas 0702002229.
Bild
.

sttido

21:19:44, 09-05-2011

Vad ligger de i för prisklass?

RolfsRolls

22:29:38, 09-05-2011

Sebastian skrev:De e roligt att de experimenteras med andra metoder inom detta område
Men hur funkar den där friktionsbromsen, slår den till när motorerna inte får flöde?
Vad är fördelen med att använda denna konstruktionen jämfört med en snäckväxel?
Hur mycke tiltmoment får man med en sån tiltkolv? du skulle inte kunna lägga upp en bild bakifrån så man ser hur den är monterad?


Den fungerar som bromsarna på en lastbil med pneumatiska bromspåverkan. När hydraultrycket försvinner är det fjäderbelastning som nyper åt bromslamellerna. Den lilla S45 tiltar 180 grader med 7000Nm Den stora S60 tiltar 140 grader med 10600 Nm. En snäckväxel idiotbromsar intill sin död. Lamellen slirar om bromsmomentet överstigs.
En snäckväxel förbrukar ungefär 50 % input energi som blir till värme i växeln som kan få fettet oljan att koka. En rak kugge kan tugga hur länge som helst utan att alstra nämnvärd värme vilket gör att den kan användas vid rotationssiktning, jordborrning med stor kraft och hastighet vinscha kabel är ett annat område. Den har också visat sig långlivad.
Bild

Bild
Senast redigerad av RolfsRolls 22:33:33, 09-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.

RolfsRolls

22:22:14, 01-06-2011

En fråga från konstruktören till grävande menigheten.

Hur mycket ivägen är griparmskassetten/griparmarna bakom skopan vid grävarbetet.

Går det att gripa en 2m stolpe på mitten och rotera den oändligt med en encon eller en indexator.

Tar man oftast av skopan då man använder gripen.

Jag frågar därför att jag har en tiltrotor med en Powertilt och två högmomentmotorer. Den roterande redskapsfästedelen är monterad så att redskapet till exempel en vinsch eller jordborr roterar i vridcentrum. Nackdelen är att det blir en överskjutande del framför skopan som synes på bilden.

Skulle man kunna ha griparmarna under den utskjutande delen istället för
som alla har bakom / bort ifrån hytten sett. Kanske till och med är en fördel att man kan ta stöd emot skopskäret när man har skopan på och griper något långt. Och så slipper man ju den utskjutande delen bakåt.
Utskjutande delen mot hytten räknat kan ju minskas genom att placera skopgrinden längre in på skoptaket. S1 - B20 har ju kopplingsaxlarna framför skoptaket till synes utan nackdel, kanske är bra det också att kunna lägga en larvmatta eller något emot?? Fördelen med att ha rak kugge är som sagt ovan att det går att rotera hur länge som helst med stor kraft och hastighet utan varmgång som hos snäckväxlar.
Bild


Teknik är som en ballong puttar någonstans på den så kommer det ut på något annat ställe.
Senast redigerad av RolfsRolls 23:56:46, 01-06-2011, redigerad totalt 1 gång.

Robban_C

22:38:43, 01-06-2011

RolfsRolls skrev:... Skulle man kunna ha griparmarna under den utskjutande delen istället för
som alla har bakom / bort ifrån hytten sett. ...

Vad händer då om man tar en stor sten i skopan?
Dvs vad händer med griparmarna när stenen åker ner i skopan (på griparmarna)?
Senast redigerad av Robban_C 22:39:42, 01-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!

RolfsRolls

00:01:39, 02-06-2011

Griparmarna är i huvudsak infällda över skoptaket i den här kostruktionen. Bättre skyddade än bakom tycker jag.

Robban_C

18:57:35, 02-06-2011

Ja, är dom infällda så kanske dom klarar sig.

cekstam

21:22:39, 02-06-2011

Det jag funderar mest på är om arbetsområdet blir mindre med gripen på framsidan, man får väl ett större arbetsområde (läs arbetsområde som när gripen befinner sig i +/- 45 grader mot underlaget) med den monterad bakom? Med skopa fortfarande på snabbfästet då, tar man bort den så får man ju samma arbetsområde som bakommonterad, bara man roterar 180 grader.
Dom gånger jag har kört rotor med grip så har jag haft den mest till att flytta ris, slita rötter, lyfta paddor etc etc, med den monterad framför så blir det svårt utan att först ta bort skopan, eller tänker jag fel?

-ekstam

RolfsRolls

12:05:03, 04-06-2011

Jo du har rätt i att det blir en begränsning med skopan kopplad. Man kan ju svänga runt och få samma position men en begränsning blir det nog.
Jag kör ofta på förbi vägbyget på 45an N Gbg där det står minst en grävmaskin / 100 m. De gånger jag sett att de använt gripkassetten har skopan varit avtagen.
Då får jag tänka så här.
Vill jag tilta 170 grader utan utstickande cylindrar.
Vill jag ha en snabb rotor
vill jag att redskapsfästet skall rotera plant i rotationscentrum.
Vill jag ha en kraftfull rotor för jordborrning kabelvinschning etc.
Är det Ok att koppla av skopan när jag skall använda gripen.
Vill jag bli av med den utstickande delen bakom skopan.
Då tänker jag att fördelar överväger nackdelar. Kan jag ha rätt om jag vill uppfylla behoven ovan?
Positiva kommentarer och kritik välkomnas
Rolf

Rille

12:43:00, 04-06-2011

RolfsRolls skrev:De gånger jag sett att de använt gripkassetten har skopan varit avtagen.

Det är för att man ska se gripen. Det är svårt med skopa på.
Då får man stå nära och tilta max in då ser man den.