Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Välanvänd kättingröjare, Optimal M160H

102 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera grävredskap och -fästen här

Ivar Risslén

21:02:36, 02-08-2022

Det är alltid bra att ha tillgång till lite större nycklar för man vet aldrig när man kan komma att ha behov av dom.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.



BM 4 ever

21:09:48, 02-08-2022

Ja, och sen har det ett egetvärde att ha mycket verktyg också. :mrgreen:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.

magloman

21:12:18, 21-09-2022

Har använt nycklarna nu, funka fint. Ligger bra i handen liksom, ungefär som tians...

Har satt dit backventilen(SCM 040-064 S2/V2) med. Vet inte om den hamna åt rätt håll. Kanske inte spelar någon roll?
/EDIT: Den sitter rätt enligt manualen :thumme:
Den vänstra/hitre porten på motorn är tryck iaf enligt manualen.

Sunfab’s Anti-kavitationsventil används för att minimera risken för kavitationsskador i samband med otillräckligt inloppstryck.

Detta kan bl.a uppstå i applikationer med relativt stor roterande massa med lång utrullningstid (t.ex fläktdrift). Vid användning av Sunfab’s Anti-kavitationsventil måste hydraulmotorn ha en definierad rotationsriktning. Ventilen kan anpassas till både vänster- respektive högerrotation.

Funktion: Om inloppstrycket till motorn blir för lågt öppnas en backventil mellan tryck- och returport för att säkerställa ett oljeflöde till motorn. Det är därför viktigt med ett visst mottryck i returledningen, vilket vid behov kan skapas t.ex. med hjälp av en mottrycksventil.


https://www.sunfab.com/se/products/acce ... onsventil/
https://www.sunfab.com/media/1354/3306s ... -valve.pdf
https://www.sunfab.com/media/1436/7021i ... _valve.pdf

Bild

Bild

Står att det ska vara olja ISO VG 220 med GL4/GL5:

Bild

Vad är ISO 220? Viskociteten?
Funkar "vanlig" 75W-80/90 ?

Nivån var bra och oljan såg ny ut iaf så ingen panik att byta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

Martin.Eriksson

07:48:06, 22-09-2022

Om ventilen hamna åt fel håll så spolar den väl bara trycket till retur direkt? Men då är de väl bara byta plats på slangarna. Snurrar åt andra hållet dock.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.

magloman

08:22:41, 22-09-2022

Jag får vända på blocket isf.

Så här ser det ut på en nyare modell som oxå har trycket på samma sida:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220922/c6826c56519b808aa5ec8d321b541f58.png
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Jac

11:37:06, 22-09-2022

magloman skrev:Bild

Snyggt!


magloman skrev:Bild


Hur ligger det till med flöde och dimension på slangar och kopplingar? Det blir fort ett antal kW värme i oljan om man snålar på dimension.
Enklaste sättet att kolla är två T-kopplingar, en nära motorn och en nära ventilen i maskinen och sätta en manometer i varje. T eller mellanstycke med mätuttag: https://stauff.com/en/blog/products/smart-combination

Alternativt köra borrmaskinen i det nya blocket och gänga upp men det svider kanske lite... Edit: jag ser nu att du har ju extra pluggar på sidan av blocket, en sån kan man ju köra borrmaskinen i utan att det gör nåt.

magloman

13:38:56, 22-09-2022

Tack Jac :buga:

Anslutningarna på pumpen är 3/4" båda.

Flödet ska jag se om jag kan få 90 minutliter för tror inte motorn vill ha mer. Maskinen ska kunna leverera upp till 175. Motorn är på 64cc och vi har tidigare avhandlat att periferihastigheten bör ligga runt 100-120m/s


Det är 3/4" slang för tryck och 1" på retur och 1/2" på läckolja. De båda grova kör jag med 1" snabbkopplingar.
Den lille kör med 1/2" koppling.
Slangarna är 8m långa.


Har bytt kopplingar på maskinen:

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.

Sparrow

20:07:13, 22-09-2022

För så där 30 år sen på vägverkstiden, hade vi Slagkrafts utrustning på en L70 C. Vi hade de vanliga Temakopplingarna monterade, men fick byta ut kopplingen på tryckslangen till Bruning som de hette då, är väl Parker idag. Hanen på temakopplingens trycksida hamrades ut i det där läget låskulorna hamnar. Förmodar att det var tryckstötar som orsakade fenomenet, Bruningkopplingen hade vi inga problem att dela när slaghacken skulle ställas av.

1 person gillar det här inlägget.

magloman

20:43:06, 22-09-2022

Ja, jag antar det är finns en anledning till att EN halv sån koppling kostar 3500:-

Men funkar inte detta blir det Faster. Det är inte gratis det heller i dessa storlekar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Simon_91

12:20:18, 23-09-2022

@jac Vad skulle du säga är rimlig tryckskillnaden i ditt mät-förslag? Absolut 0 i skillnad eller finns det lite att vingla på?

Jac

13:48:59, 23-09-2022

Simon_91 skrev:@jac Vad skulle du säga är rimlig tryckskillnaden i ditt mät-förslag? Absolut 0 i skillnad eller finns det lite att vingla på?


Du får inga korta svar av mig men du kan få ett långt...

Finns två saker man ser på, strömmningshastighet i slangen och tryckfall.
Strömmningshastighet är enkelt att räkna ut om du vet slangens tvärsnittsarea och flöde. Exakt vad som avgör övre gräns vet jag inte men jag tror tillverkarna menar att det går ut över slangens livstid om man kör på för hårt.
Rekommenderad max strömmningshastighet varierar mellan olika slangleverantörer men säger man mellan 3 och 7 m/s så är dom flesta eniga. Med långa slangar som går över hela grävarmen så brukar man få ligga lågt i strömningshastighet för att inte tryckfallet ska bli för högt.



Det andra är tryckfall. Har man 200 bar ut från traktorn men bara 180 bar vid motorn så har man tappat 10% tryck och antaget att flödet är detsamma så har man också tappat 10% effekt. Den effekten förstärks av pumpens verkninggrad och effekt som man faktiskt måste betala diesel för blir ännu högre. Diesel som bara värmer olja, värme som det sen måste finnas kapacitet att kyla bort så att oljan inte blir för varm.

Att tappa 20 bar på den sträckan känns onödigt, 10 bar är mer rimligt.
Det finns dock inga rekommendationer för tryckfall, gränsen beror egentligen på två saker:
1) Hur mycket diesel vill du elda för kråkorna? Räknar man på det över tid blir det faktiskt pengar.
2) Hur stor kylkapacitet har du? Med ökad oljetemperatur minskar livstiden för oljan och viskositeten sjunker farligt lågt. Minsta värde för viskositeten brukar anges i datablad för pumpar och motorer. Att köra slut på pump och motor för att man snålar med slangdimension är lite surt...



Det finns online calculator för att räkna tryckfall i slangar.
I maglos fall fick jag det till ca 6 bar antaget 7 meter 3/4" slang.
Formeln för hydraulisk effekt (dvs värmegenerering i det här fallet) är P[kW]=flöde[lpm] x tryck[bar] / 600.
I maglos fall ca 1kW. Det låter kanske inte så mycket men det tillkommer en del i 90 graders kopplingar samt ännu lite mer i snabbkopplingarna, totalt kanske 1,5kW.

Värme kommer dock från många källor. Motorn en mekanisk verkningsgrad (intern mekanisk friktion) och en volumetrisk verkninggrad (internt läckage). Dessa tillför kanske 1,5kW vardera. Sen är det tryckfall i returslangen (som dock blir mycket lägre eftersom den är större, ett hack upp i diameter gör STOOR skillnad).
Tryckfallet över ventilen är kanske 15-20 bar så där kan vara 2,5-3kW, nåt sånt.
Pumpen har sin verkningsgrad, mekanisk kanske 1,5kW förlust, hydraulisk, kanske 1,5kW förlust.

Summerar man alla dessa förluster så får man hur många kW kylaren måste klara av att kyla bort.
Målet är att hålla oljan mellan 40 och 60 grader men det är nog inte ovanligt att folk kör med 80grader. Hade det varit min maskin hade jag hållt mig under 60 grader.



Det är stor skillnad på olika funktioner. Några exempel:

- Redskapslås. Här spelar det nästan ingen roll vilken slang man använder, det används så kort tid och så sällan så att du kan sätta 1/4" slangar oavsett vad du har för pump.

- Lastare. Den används betydligt oftare och längre tid men det är ändå inte kontinuerlig användning. Slangar till och från ventilpaketet går det dock olja i kontinuerligt så här är det dumt att snåla. Slangar till lastar och tiltcylindrar går det bara olja i när man drar i spaken, inte fullt så kritiskt.

-Slagröjare, kantslåtter etc. Här är det kontinuerlig körning på hög effekt, då är det mer kritiskt med slangdimensionering. I tillägg körs det gärna i varmt väder samt att det blir mycket skit i luften som sätter igen kylaren. Som sagt, se upp med kopplingar och snabbkopplingar också, en typisk "man tager vad man haver" -lösning där man bygger höga staplar med adaptrar och kopplingar för att komma från en dimension till en annan kan bli ett rejält tryckfall. Återigen, tänk på att en dimension upp eller ner gör STOR skillnad.

Totalt sett så blir det nästan alltid mer tryckfall än vad man tror att det ska bli. Tryckfalls calculator för slangar förutsätter en rak slang utan insnävningar för kopplingar etc.


ja-bond har en tråd där han gick på jakt efter tryckfall på en grävlastarmonterad buskröjare, han mätte tryckfall och fixade. Finner inte tråden just nu men kanske nån annan gör det?

5 personer gillar det här inlägget.

magloman

18:55:38, 23-09-2022

Monterat slangarna lite provisoriskt tills man kört lite.

Bild


Bild


Bild



Körde lite gräs först sen grov sly blandat med tunt. Funkade bra. Videon på slyn kommer kanske imorgon. :photograph:

En superkort videosnutt på gräs här:

https://youtu.be/7iMwgHokEyY

Körde det mesta på delflöde(90l/min), men provade lite fullt blås med. Den avverkar bra i båda lägena. :thumme:

Svårkört nu i början. Mycket grejer att hålla ordning på, men det går nog bättre med övning. :driver:

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

6 personer gillar det här inlägget.

Simon_91

10:59:28, 24-09-2022

Bra förklarat jac!

Man räknar på hur det borde dimensioneras, bygger efter verkligheten och mäter sig fram till vart det blev tokigt! :lmao:

1 person gillar det här inlägget.

magloman

18:40:34, 24-09-2022

Idag har jag kört mycket. Det funkar väldigt bra iaf. Men mycket att hålla koll på så man blir trött i huvudet.

Kände på hydraulslangarna som går till röjaren. Dom är lite varmare än kroppstemp kanske. Då har jag kört kanske två timmar sammanhållet.

Det märks att det sitter ett redskap på som tar olja, alla andra funktioner blir segare. Märks mest på stickan. Kom fram till att det är effektivast att inte ändra den så mycket utan bättre svepa vä-hö sen åka dit man vill. Håller man röjaren ganska nära maskinen med så tippar den inte lika lätt. Blir lite ostabil med längre utligg, speciellt om man står vriden. Har dock bara pallgafflarna på nu, skulle nog funka bättre med skopa fram med lite grus i. Men man får lära sig psalmerna allt eftersom.

Är grymt nöjd iaf. Har kört av hela området framför huset mellan alla träd. Skrapade i mycket stammar, så kanske blir mycket ved där sen :lmao:

Har filmat lite så jag ska försöka klippa ihop nån film men det tar nog nån dag.

Här film från igår när jag testade första gången. Mamma filmade om nån undrar varför videon är stående.
https://youtu.be/lP4OTjc1Uhw



Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

7 personer gillar det här inlägget.

texas5020

20:23:28, 24-09-2022

Du skulle hänga upp aggregatet i ett "paralellogram", 4 st länkar så det rör sig oberoende av stickan i en rak linje. Körningen blir mjukare och du spar på både maskin och aggregat. Det höjer sig också med automatik när det tar emot och du spar kedjor. Ett fint bygge ! :thumme: Vad kör du på för varv ?

1 person gillar det här inlägget.