Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Lisjö-spelet vajerkran.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Åsa-Nisse

09:52:41, 20-05-2021

Jag försöker justera in ett gammalt vajerspel som heter Lisjö-spelet från Sävsjö.
En instruktion skulle vara bra att hitta då jag inte får till någon frikoppling på vajertrumman utan att själv stå och hålla i manöverspaken. Grejen är att jag kan inte både hålla i spaken samtidigt som jag drar ut vajern, så jag tror det fattas någon detalj för att få till frikopplingen.
Hoppas någon har lite uppgifter som kan hjälpa mig. :buga:



BM425

10:21:50, 20-05-2021

Jag köpte mig en gammal Star kran för några år sedan, hade då aldrig kört en sådan eller visste hur den fungerade.
Tog isär hela vinschen......lärde mig hur den fungerar, någon lamellplatta hade lossnat i konan som jag limmade fast med kemisk metall.

De brukar vara väldigt känsliga hur man ställer in koppling o bromsband.

Vet inte hur din ser ut så några bilder hade hjälpt.

Tror det finns en sk. kon koppling i din också.


Laddade upp filerna hit:
MF Lisjö-spelet vajerkran broschyr
MF Lisjö-spelet vajerkran broschyr nr2
/Holger
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Åsa-Nisse

11:13:24, 20-05-2021

Dessa broschyrer har jag också hittat. De säger att det ska vara enmans betjänat, men hur tusan ska man kunna hålla spaken i exakt rätt läge för att frikoppla trumman samtidigt som man ska knalla ut i hygget för att koppa trädet. Fjärrmanövererat med 20 m lina. Ska hållas exakt spänd hela tiden. Det måste fattas någon spärr eller annan typ av reglage.
Inställningen av bromsband och draglamell funkar fint. Även frikopplingen om man kan hålla spaken stilla i rätt läge.

BM425

12:43:23, 20-05-2021

På min Star finns en spärrhake som ska hoppa i rätt läge, den frikopplar bromsen o ser till att bromsen funkar när man lyft upp något. Haken ska gå i när kopplingsarmen är i sitt nedersta läge, lyfter man sedan spaken ska bromsen lossas gradvis för att till slut vara helt lossad när spaken kommer upp till läget med en hållare/spärr. Haken ska sedan lossna när man börjar dra in så att bromsen blir aktiverad igen.

För justering av bromsen räcker det med ett halvt varv fel på skruven för att det inte ska fungera bra, samma sak med justering för kopplingen.

På min finns också en skruv att justera broms så att det blir lite trögt att dra ut vajern annars trasslar det sig på trumman.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

bonnen513

19:14:02, 20-05-2021

Den ska fastna i frikopplat läge.
Nu är det 35 år sen jag körde en sån men som jag kommer ihåg det så med spaken nere så ligger bromsen i och lyfter man spaken lite så kan man försiktigt fira ner en stock.
lyfter man spaken lite till så ska den fastna i frikopplat läge och lyfter man ännu mer så börjar den dra in vajern.
Kommer dock ej ihåg hur spärren var konstruerad

Åsa-Nisse

19:29:16, 28-07-2021

bonnen513 skrev:Den ska fastna i frikopplat läge.
Nu är det 35 år sen jag körde en sån men som jag kommer ihåg det så med spaken nere så ligger bromsen i och lyfter man spaken lite så kan man försiktigt fira ner en stock.
lyfter man spaken lite till så ska den fastna i frikopplat läge och lyfter man ännu mer så börjar den dra in vajern.
Kommer dock ej ihåg hur spärren var konstruerad

Tänkte bara kolla om minnet har kommit tillbaka efter semestern. Närminnet brukar ju försvinna först och det lite längre tillbaka kan skakas fram. :klia:

bonnen513

21:07:46, 28-07-2021

nej tyvärr. Då den inte krånglade så plockade jag tyvärr inte isär den för att kolla hur den funkar(vilket man ska göra så man vet hur det funkar)