.
2.
De motorsågsförgasare jag varit i
kontakt med tidigare, de har använt vevhustryckets variationer för att driva membranet i förgasaren, som pumpar bensin.
Här var det nåt annat.
Tryckvariationer tas från förgasarens inloppsida!
Och jag, het på gröten.
Gjorde mina provkörningar utan
luftfilter!
Påverkar givetvis luftpulserna/variationerna, när kolven far upp och ned, varje gång veven gör ett varv.
Undertrycket i filterhuset (det blå) blir ju så mycket mindre i insugsfasen / insugstakten om det inte sitter nåt filter på.
Under motorns kompressionstakt blir luftflödena i förgasarhalsarna (3 st) snabbstängda och ett tillfälligt övertryck bildas i det blå filterhuset,
p g a att luftströmmen genom förgasaren plötsligt blir stoppad.
Trycker då så att säga membranet innåt och
bränsle trycks genom förgasaren.
Hur mycket bestäms av datorn.
Förloppet upprepas varje varv veven roterar.
- Har ju inte blivit ordentliga luftvariationer till membranet. Och mindre mängd bränsle pumpas.
På med filtret när jag provkör nästa gång!
.