Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Verkstads ritningar för stålkonstruktioner

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera utbildning här

Trög

21:42:13, 17-08-2014

Jag har jobbat som svetsare under 20 år och jag har glömt bort grunderna i ritningsläsning för stålkonstruktioner och byggsmide, jag har nytt jobb och måste lära mig ritningsläsning igen jag har försökt att leta bra böcker eller material på nätet så man kan läsa och plugga hemma men jag hittar mest material om maskinritningar.

Det jag letar efter är ritningsläsning för stålkonstruktioner och byggsmide tex ramverk av HEA, IPE, VKR, och vinkelstål.

Jag skulle gärna ha tips på bra självstudier i böcker eller på nätet.



Mauritz Sjöqvist

22:32:29, 17-08-2014

Gör ett besök på närmsta gymnasium och försök tigga till dig Konstruktion/Produktion Maskin böcker där finns väl det som behövs.

Sök på ritningsläsning i bokhandlarnas utbud så hittar du böcker som borde passa.

Fredrik_

21:13:33, 18-08-2014

Större bibliotek brukar ha väldigt mycket 'konstigt' bland hyllorna...
Kan oftast även gå att få skickat mellan filialerna om de ligger fel till geografiskt!
Personalen på plats har som uppgift att hjälpa till med letandet.

(Att gå och bläddra bland ryggarna kan ge upptäckter man inte hade en aning om att man var intresserad av!!)

Torpöbo

22:19:26, 18-08-2014

ännu bättre är att ta hjälp av personalen på biblioteket, det brukar kunna söka fram den information man är på jakt efter och kan oftast även beställa de böcker som ej finns hemma.

Fredrik_

17:30:33, 19-08-2014

:thumme:
Tyckte nästan att jag skrev både att personalen kan hjälpa till med letandet OCH skicka (=beställa) mellan filialerna... :mrgreen:
:rock_on:

1 person gillar det här inlägget.

MekJan

18:07:53, 19-08-2014

Har lite minne om att gamla AMU hade ganska bra kurser i ritningsläsning ,prova med en köpes annons på blocket.

Trög

22:03:14, 01-03-2015

Jag söker böcker för verkstadsmatte och plåtbearbetning också vet inte vad dom heter, vill köpa hem för självstudier.
Har hittat lite böcker för ritningsläsning, men det är nästan bara maskinritningar inte vanlig plåtverkstad som jag söker.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... sl%E4sning