Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

ASEA GMA 16 driver ej - LÖST

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

dennishusell

21:49:22, 07-02-2024

Har fått bekymmer med min ASEA GMA 16K batteritruck.

Dom senaste 2-3 gångerna jag använt den har den inte riktigt velat driva direkt när man vridit igång den utan det har bara ryckt till när man tryckt ner gaspedalen, dock släppte det alltid efter 2-3 "ryck" så jag antog att det var handbromsen som kanske kärvat fast för att den stått ilagd för länge och kanske inte är i bäst skick, och att när trucken väl började driva så var det för att jag hade lyckats rucka loss bromsen.

Nu vill den dock inte alls. Den beter sig precis som tidigare med rycken, men det släpper inte hur mycket jag än försöker.
Jag ser dock att hjulen vrider sig ett par grader vid varje ryck och har fått dom att rotera ett kvarts varv så borde inte bero på handbromsen som jag tidigare trott?

Det spelar ingen roll om jag kör framåt eller bakåt, den beter sig precis likadant. Det rycker/smäller till ganska ordentligt i trucken när man trycker på gasen, och det går inte att smyga på gasen utan det är ungefär som att den gasar 100% direkt i en tiondels sekund för att sen lägga av. Fortsätter jag hålla gasen nedtryckt efter rycket så händer ingenting, och det känns inte som att den drar överhuvudtaget utan den drar som sagt bara max precis så fort man nuddar gasen och sen inge mer.

Kan tillägga att batteriet är fulladdat och hydrauloljan påfylld (det var dom första grejerna jag kollade).

Nån som varit med om något liknande eller förstår sig på såna här maskiner? Vart ska jag börja leta?
Senast redigerad av dennishusell 15:06:42, 20-02-2024, redigerad totalt 1 gång.



Dexxas

08:55:26, 08-02-2024

Jag skulle börja med att kolla kolen i elmotorn även om den sitter jävligt till......
Är dom slitna eller går trögt i kolhållarna så är katastrofen nära på motorn......
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

dennishusell

11:10:39, 08-02-2024

Dexxas skrev:Jag skulle börja med att kolla kolen i elmotorn även om den sitter jävligt till......
Är dom slitna eller går trögt i kolhållarna så är katastrofen nära på motorn......

Fan, kan ju inte påstå att jag är supersugen på att maka undan batteriet.
Men du har nog rätt, lika bra att kolla så man i värsta fall kan fånga upp det innan katastrofen är ett faktum.

joakim72

12:44:11, 08-02-2024

Ska spara lite jobb åt dej då, gaspedalen är garanterat sönder.

dennishusell

12:46:07, 08-02-2024

joakim72 skrev:Ska spara lite jobb åt dej då, gaspedalen är garanterat sönder.

Själva boxen som pedalen går in i antar jag att du menar då?
Hur pass avancerade är dom, går det att öppna och se "aha där har en konding smällt så den byter vi" eller är det bara skicka iväg/byta ut hela paketet rakt av?

Går det att tjyva sig förbi den på något vis för att bekräfta att det var den som var problemet?

joakim72

16:54:40, 08-02-2024

Vanlig potentiometer. Den ska va på mitten vid start. Måste mätas.

dennishusell

17:32:01, 08-02-2024

joakim72 skrev:Vanlig potentiometer. Den ska va på mitten vid start. Måste mätas.

Okej, kikade på kolen tidigare idag och dom såg bra ut (såg förvisso inte alla utan att lyfta ur motorn, men alla man såg verkade ok).

Får försöka riva ur gaspedalen och kika på den.

torbjorn_forsman

18:32:07, 08-02-2024

Eller leta på något ställe där det går att komma åt gaspedalssignalen och mäta på den, kolla att den följer pedalläget snällt utan stora hack och konstigheter. En sån där potentiometer kan ju bli "raspig" precis som volymkontrollen på en gammal radio.

1 person gillar det här inlägget.

dennishusell

15:06:19, 20-02-2024

Ifall nån läser denna tråd i framtiden så är det nu löst.

Jag fick aldrig tid att gräva mig fram till gaspedalen och det var kallt och jävligt så det slutade med att jag ringde ut lokala truckfirman så dom fick titta.

Det var dålig/ärgad kontakt på nästan varje cell i batteriet, så dom fräste rent alla kontakterna och bytte ett gäng av kopplingarna som går mellan cellerna, efter det var den som ny igen.
Ca 1.5h jobb och runt 800kr i delar, nästan irriterad att jag inte ringde ut dom tidigare för jag har ändå lagt ner ett par timmar med blöta knän, lampa i munnen och svordomar farande.

3 personer gillar det här inlägget.