Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Renovera Örn sk 2 svarv?

99 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Mattias Petterson

15:47:31, 05-04-2019

Iso Shs 68 kör jag med i min örn, funkar åt mig, provade först med shs 32 men den läckte vid alla axlar
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...



Jens N

19:43:53, 05-04-2019

Angående nit. Kolla med Regale i Partille, de har mycket plock på hyllorna, allt är ine med på hemsidan så bäst att ringa.
Tel 031-44 70 80
Sajo VF54, Storebro GK195, Örn SK1000, Arboga pelarborr och pelarslip, Franz Kuhlmann pantogrph, EWM svetsar, mm.

ply36

18:09:59, 30-06-2019

Hur går det med rem bytte är du klar och fått till problemet med nitarna?

Turbo

09:47:16, 02-07-2019

ply36 skrev:Hur går det med rem bytte är du klar och fått till problemet med nitarna?
Hej! Bra att du påminner mig. Rembytet är klart. Jag hade tänkt provköra innan jag skickade tillbaka brickorna men jag behöver en ny kil pga av att jag klantat till det och det verkar inte vara standard direkt. Nu har det kommit takbyte och sollcellsinstallation emellan. Lägger brickorna på posten i veckan. Stor tack för lånet!

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

ply36

19:02:05, 03-07-2019

Det hörs bra åker nog på att byta remmar på min egen ÖRN ganska snart.

dgyldmark

00:51:05, 16-12-2019

nyfiken, hur har det gått?

Liljansnäsarn

07:58:43, 28-03-2023

Hej. Vilken bra tråd :thummar: . Den här kunskapen kommer väl till pass när jag skall gå igenom min ny införskaffade gamla Örn modell S.
Mvh. Liljansnäsarn

Liljansnäsarn

08:23:29, 28-03-2023

Turbo skrev:Det var inga c3 lager jag köpt. En äldre order som jag mindes. Nu sitter spindeln på plats igen. Nu är det bara växellådan kvar. Där saknas det två försänkta 4mm nitar som minst ska vara 24 mm och det verkar väldigt svårt att få tag på om man inte vill köpa ett par hundra stycken.
Sen är det där här med olja. Vad kör folk med? Rätt olja finns vad jag förstår bara på 20l dunk och jag har svårt att tro att alla örn ägare sitter på 2x19l olja extra.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190405/424a781f8a94483527ec5bc1c37d69da.jpg


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Oj oj oj. Vilken vacker bild :buga:
Mvh. Liljansnäsarn

2 personer gillar det här inlägget.

Turbo

15:43:38, 27-04-2024

Av olika anledningar så har detta projekt blivit ståendes men jag tar ny fart nu men fastnar när jag ska montera tillbaka växellådan. Remmarna känns korta och växellådan går inte att hissa upp tillräckligt för att montera fast den i hyllan. Kan någon bekräfta att B62 remmar funkar för det känns som att det saknar några centimeter

calleb47 skrev:Kilrem finns billiga från Indien och Kina ca 150kr st + frakt Rembutiken.se eller Rubbernstoff.com. Svenska kilremar finns två olika till Örn SK B62 eller B64 kostar ca 400kr/st, kilremarr motor-växelåda A40 Eller A42 ca 70-100kr/st

SKF lager kulager ligger mellan 300-500kr/st och Rullagret ligger på 4500-5000kr/st. Alkternativ till SKF lager hittar du hos https://www.kugellager-express.de/hochg ... 0x95x26-mm där rullagret kostar Ca 1200kr + frakt. Rullager skall vara NN3012 KTN/SP.

Paxboxar är av BA typ (plåt) i spideldockan och 12-13mm tjocka i växellådan är det vanliga p-boxar 10mm Tjocka (Stenholmstätningar är det tidigare namnet på Stefatätningar)

Mvh Calle Bergsén
Bild