Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Min Saab 900 Turbo

241 inlägg • Sida 16 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DennisCA

20:08:51, 01-05-2024

Jag har börjat titta på hjulinställningarna och cambern mäter jag först då jag har en digitalt vattenpass som är ganska pålitligt (Wixey).

Jag nollade vinkelmätaren på svarvens prisma som bör var det mest pålitliga jag har för den har jag justerat förut med maskinvattenpass.

Jag rullade bilen på plats i garaget och gungade den som manualen påstår man ska innan jag började mäta.

Camber verkar inte bra. Enligt manualen ska camber vara cirka 0 - 0,5 grader positiv, dvs däcket ska lutat utåt.

Vänster hjul mäter upp 0,4 grader ganska konsistent, ibland får jag 0,5 grader ibland 0,3, mäter mellan fälgens kanter. Jag är nöjd med de resultaten.

På högersidan jag jobbat så är det cirka 0,3 grader också, men åt andra hållet, hjulet lutar inåt m.a.o. Har nu mätt många gånger per hjul med liknande resultat.

Tog bort de främre shimsen och räknade dom, det var mera än fyra, vissa var mindre och de hade rostat ihop så det såg ut som en. Men i själva verket var det 7 brickor, några som var 0,5mm. Jag räknade ihop totalt 8,5mm med shims. Planen var att plocka bort en 2mm och montera ihop, men jag gick på bet då jag inte slipper åt de bakre skruvarna, speciellt den nedre bakre skruven.

Bild

Bild

Sagt och gjort jag köpte en mindre 16mm och spärrskaft och drog av bultskallen istället

Bild

Jaha... vad nu då, svetsa på en mutter antar jag, pinnsvets med böjd elektrod borde slippa åt där. Har dock fått rådet att bultarna bör glödgas för att det ska släppa. Så jag tror det blir verkstad för jag har ingen gassvets eller möjlighet att glödga bulten, med gasol hinner värma sprida ut sig såpass att det skadar bussningarna istället..

1 person gillar det här inlägget.



Stefan1972

08:16:41, 02-05-2024

har den brustit där så har den ju ärgat fast i lagerbocken. Risken med att köra till nån annan är ju att det släpper efter vägen..........Jag skulle nog bara demontera vidare och kanske offra lagerbocken och såga av den så den släpper taget. Sen kanske resten av skruven inte sitter fastrostad i svetsmuttern.

DennisCA

08:58:55, 02-05-2024

Svetsa mutter först, sen köra iväg menade jag, så borde det nu hålla till en verkstad med acetylen. Det är dock inte sagt den har ärgat fast där du säger. Det kan vara så att rost i svetsmuttern satte sig i gängorna och låste den då jag försökte skruva ut den. Sen får man väl inte in en ny lagerbock utan en större operation som jag läst.

Jag vill prova knacka ut shimsen åt sidan, då borde man kunna röra och lossa på skruven mot lagerbocken, om den sitter fast där. Då kan jag flytta på lagerbocken in och ut längst med skruven. Detta gör det lättare att svetsa på en mutter, då kan jag skruva skruven inåt, vilket borde gå lättare än vice versa, sen rengöra gängorna och backa ut.

Jag är rädd för att prova backa ut den nedre skruven ifall det händer samma, så jag vill prova ovanstående så jag kan skruva inåt istället, det blir också lättare att värma skruvarna då.

Stefan1972

10:40:05, 02-05-2024

Hade den rostat fast i gängan så borde rimligen skruven ha gått av längre in. Nu har den ju klippt precis under skallen och det tyder ju på att inget under snurrar nåt.

torbjorn_forsman

10:58:59, 02-05-2024

Är det inte enklare att låna hem en gassvets än att försöka flytta på bilen?

DennisCA

11:26:59, 02-05-2024

Jag vet inte nån som har, men om jag får lite bättre åtkomst kanske jag kan värma med tiggen.

Stefan1972 skrev:Hade den rostat fast i gängan så borde rimligen skruven ha gått av längre in. Nu har den ju klippt precis under skallen och det tyder ju på att inget under snurrar nåt.


Kan ju prova bända och hamra lite försiktigt, om det rör sig bör det ju inte vara fast längre åtminstone.

DennisCA

11:30:16, 02-05-2024

Jag har en syretub hemma, men ingen acetylen, men väl nog flera gasolflaskor. Äh har kollat på sånt förut det blir så dyrt...

Kanske lokala maskinuthyrningen hyrar ut. Värt å kolla.

Iznogoud

17:20:44, 02-05-2024

En sådan här mapgasbrännare räddar många situationer.
Ovärdelig hjälp i det iznogoudska garaget.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-218533/
Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.

dea

18:03:24, 02-05-2024

Stefan har nog rätt i att den är fastärjad i lagerbocken, ser vitt ut runt bulten på fotot. Hur ser gängorna ut vid muttern? Går att se dom utifrån i tornet. Smörj med något där innan du försöker lossa.


Det går faktiskt att byta den länkarmen utan att lyfta ur motorn :grin: gjort det själv, har för mig att man fick plocka loss bla motorfästet.

DennisCA

19:16:11, 02-05-2024

Just det, nå jag har lossat den från lagerbocken ikväll, glödgade med tiggen och det funkade.

Bild

Bild

Nån annan har rådit mig att komprimera fjädern för det är mycket kraft på den övre länkarmen och det kan vara farligt och skada bilen om nånting släpper.

5 personer gillar det här inlägget.

QV_

22:32:31, 02-05-2024

Iznogoud skrev:En sådan här mapgasbrännare räddar många situationer.
Ovärdelig hjälp i det iznogoudska garaget.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-218533/
Bild


Jag har en sån också.
Men när det gäller att värma större saker så är syre/acetylen en 4-5 (kanske 10)gånger mer i effektväg
Men i många fall är mapgasen tillräckligt bra, samt mycket enklare att plocka fram och använda.

Jag har haft min acetylen sedan 2017 (bytte då) och syrgasen strax efter så det är lite av en engångskostnad med 5 liters tuber, men ax så användbart!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.

DennisCA

11:06:27, 04-05-2024

Sådär, lyft bilen och avlastat fjädern. Jag tror den kan trycka litet ännu men jag kan röra allting upp och ner genom att lyfta själv så det kan inte va mycket kraft kvar.
Bild

Nedre bulten har lossat, jag tiggade den också. Med hjälp belysning och spegel gick det ganska bra att placera elektroden rätt, annars skulle jag inte sett vad jag gjorde.
Bild

Nu är det kaffe & smörgåspaus innan jag fortsätter plocka bort den söndriga bulten. Bultarna är gulkromaterade M10 8.8 klassade bultar, inget speciellt, mellan 45-50mm längd på gängorna.

5 personer gillar det här inlägget.

DennisCA

16:29:49, 04-05-2024

Okej bulten är ute, jag filade flata ytor på den så fick jag en nyckel på och efter mycket lirkande fram och tillbaka tillsammans med borstande och penetrerande olja så kom den snällt ut.

Bild

Och efter det jobbade jag på att skruva ut den nedre bulten på samma vis och nu är alla fyra bultar bytta mot nya M10x50. Jag har också plockat bort 2mm shims från vardera sida så jag kan testa om bilen går rakt nu, eller rakare åtminstone.

Bild

Här är de gamla bultarna:

Bild

Nu bytte jag inte bussningarna fast jag hade köpt nya. Jag märkte att det ville dra på armen fast jag hade avlastat fjädern, jag hade inte avlastat tillräckligt. Och så märkte jag att ena fjäderspännaren saknade en fjäderbricka så öh jag vet inte om det är farligt eller ej men bestämde mig att ta det säkra före det osäkra och montera ihop allt igen. Jag är lite orolig för dessa fjäderspännare och om en del saknas så blir jag lite paranoid.

5 personer gillar det här inlägget.

DennisCA

07:05:16, 08-05-2024

Nu har jag hunnit köra måndag-onsdag fram och tillbaka till jobbet på ett konsistent vis, inga extra färder eller så. Jag har inte tankat bilen full en gång detta år utan bara lagt i 20 euro i gången. Tankade senast i måndag morgon för 20€. Nu behöver jag lägga i en slurk till tror jag.

Det ser ut som jag kan köra en vecka på ca 40 euro värt med bränsle, kanske 50 euro i veckan. Förra året behövde jag tanka 70-80 euro värt med bensin varje vecka för samma mängd körande. Vilken skillnad, Yarisen kanske kräver 30-40 euro i veckan.

Jag tror ju detta är p.g.a. bromsarbetet jag gjort på alla fyra bromsar, förra året hade jag stundvis problem med att det blev väldigt varmt runt bromsarna, de låg alla förmodligen på hela tiden. Nu är frambromsoken helt servade och rena och även där bak är de fixade och handbromswiren är motionerad och korrekt inställd.

Jag kommer behöva tanka fullt nån gång och köra så jag kan se vad bilen drar nu för tiden.

3 personer gillar det här inlägget.

DennisCA

19:50:04, 13-05-2024

Idag kom en beställning från svenska saabklubben som en 89 graders termostat och nya torkarblad till strålkastarna. Jag har också provat måla om strålkastararmarna, använde bromsoksfärg. Lite av ett hafsjobb, borde blästras och plockas isär men de är nitade så det blev lite för mycket för mig att prova på. I framtiden ska jag prova igen och göra om det. Jag vill även blästra och måla om armarna till vindrutan.

Bild

Bild

Årets första fina dag hade vi nu. Börjar kännas som sommar äntligen...

Bild

Har också verifierat det kommer olja ner på framsidan av motorn där lite ovanför oljetömningsskruven. Tvättade av området med motortvätt och körde en vecka och det är tillbaka, det verkar komma ovanifrån så jag undrar om det kan vara växellådsolja. Förmodligen finns det där nån packning som börjar bli gammal. Nivån i växellådan verkar överfull då jag kollat.

5 personer gillar det här inlägget.