Jag har börjat titta på hjulinställningarna och cambern mäter jag först då jag har en digitalt vattenpass som är ganska pålitligt (Wixey).
Jag nollade vinkelmätaren på svarvens prisma som bör var det mest pålitliga jag har för den har jag justerat förut med maskinvattenpass.
Jag rullade bilen på plats i garaget och gungade den som manualen påstår man ska innan jag började mäta.
Camber verkar inte bra. Enligt manualen ska camber vara cirka 0 - 0,5 grader positiv, dvs däcket ska lutat utåt.
Vänster hjul mäter upp 0,4 grader ganska konsistent, ibland får jag 0,5 grader ibland 0,3, mäter mellan fälgens kanter. Jag är nöjd med de resultaten.
På högersidan jag jobbat så är det cirka 0,3 grader också, men åt andra hållet, hjulet lutar inåt m.a.o. Har nu mätt många gånger per hjul med liknande resultat.
Tog bort de främre shimsen och räknade dom, det var mera än fyra, vissa var mindre och de hade rostat ihop så det såg ut som en. Men i själva verket var det 7 brickor, några som var 0,5mm. Jag räknade ihop totalt 8,5mm med shims. Planen var att plocka bort en 2mm och montera ihop, men jag gick på bet då jag inte slipper åt de bakre skruvarna, speciellt den nedre bakre skruven.
Sagt och gjort jag köpte en mindre 16mm och spärrskaft och drog av bultskallen istället
Jaha... vad nu då, svetsa på en mutter antar jag, pinnsvets med böjd elektrod borde slippa åt där. Har dock fått rådet att bultarna bör glödgas för att det ska släppa. Så jag tror det blir verkstad för jag har ingen gassvets eller möjlighet att glödga bulten, med gasol hinner värma sprida ut sig såpass att det skadar bussningarna istället..