Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av cnc-styrt plasmaskärbord

83 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

J.Asplund

17:16:42, 19-02-2024

Det tar sig så sakteliga. Gillar som sagt inte detta med el, men försöker hitta nån layout så även jag själv ska begripa vad som går till vad. Har kopplat I/O-kortet till ett reläkort och till stegmotordrivare.

Har lite funderingar kring koppling, hoppas att någon kan svara på mina frågor.
1. På mitt I/O-kort så har jag 4 plintar till höger. +5V, GND, GND, VDD. +5V fattar jag, men vad kopplar jag på GND, GND, VCC?
2. På I/O-kortet finns även ett antal utgångar. Längst till vänster om dessa finns GND. Ska denna kopplas till Common på mina stegmotordrivare? (Gul linje i bilden)?
3. Om jag vill koppla in givare(mikrobrytare) på ingångarna(till vänster), kopplar jag bara från GND och till resp ingång över t.ex. en brytare(som ritat i bilden).
4. Har även ett reläkort. Detta har 4 plintar som jag kopplat till I/O-kortet. Hur ska jag koppla GND från I/O-kortet till reläkortet?
5. Behöver jag koppla något på Current set på geckodrivesen? Ser att en del sätter motstånd där?

Tacksam för svar.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.



Rasmus R

20:34:33, 11-04-2024

Snyggt bygge, kul att det äntligen ska bli färdigt.
Jag har beställt styrsystem och kort från Myplasm.
Ett system som sägs vara väldigt lättarbetat och har dessutom inbyggt THC.
Mjukvaran finns gratis för nedladdning och innehåller även ett enklare ritverktyg.
Nu har jag inte börjat än och har heller aldrig provat något annat så ska bli kul att se om man reder ut det.

https://myplasmcnc.com.pl/

1 person gillar det här inlägget.

JengaPRO

08:20:49, 12-04-2024

Plasmaskäraren du tänkt använda är den en sådan som är "anpassad" (lågfrekvent om jag förstått det rätt) för att funka med steppermotorer?

J.Asplund

08:30:54, 12-04-2024

Rasmus,

Tack! Jag ska kolla in. Tanken var väl att försöka köra nåt styrsystem som tillåter att jag även kan borra/fräsa om andan skulle falla på.

JengaPRO,
Har en Hypertherm PMX65 ny i kartong som jag även köpte maskinhuvud till, dvs helt rakt som är lättare att montera samt att dom säger att det ska skära något rakare snitt?


Vidare, har faktiskt kopplat allt utom 2 lägesgivare och datorn, ska ordna lite bilder. Men tror jag ska köpa en ny dator som får vara dedikerad till detta. Såg att man kunde få restaurerade i5-maskiner, typ HP Elitebook för kring 2000. Borde ju funka.

magloman

08:43:26, 12-04-2024

Skulle rekommendera en stationär dator, gärna en med stor låda för bra tillförlitlighet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

torbjorn_forsman

22:09:39, 12-04-2024

Instämmer i att en stationär dator är lämplig. Men välj en "märkes" -dator hellre än något lokalt hopplock, och se till att fläktarna (åtminstone den i nätdelen) alltid går för fullt och inte regleras ner onödigt mycket av någon fläkttermostat.

J.Asplund

22:11:56, 27-04-2024

Tack för input. Jag hade ju en stationär dator som jag skrotade då den hade några år på nacken. Kanske får tänka om igen.

Tanken om en bärbar, dedikerad dator lockar. Med inget annat än operativ och styrprogram på.

Är det verkligen så krävande att köra mach4? Systemkraven på hemsidan är ju rätt blygsamma?

magloman

22:41:36, 27-04-2024

Vet inget om prestandakraven. Jag tänker på tillgängligheten baserad på erfarenhet bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((