Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger skotare David Brown 995

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

offe

13:59:53, 05-01-2024

Hej!

Efter att gått runt och funderat på en skotarlösning i många år så har jag påbörjat projektet.
Med stor inspiration från olika trådar, forum och bla Dejvi’s fina DB 885 Skotare känns det som att man har tillräckligt kött på benen för att dra igång. Vår gård är egentligen inte tillräckligt stor för en skotare, mest Gudrunskog dessutom, men det är ju kul att bygga!

Några förutsättningar innan mina frågor!

1. Budget: tanken är att komma undan så billigt som möjligt, jag har letat delar från den lokala skroten, hittat vissa bitar på gården och en del är tillskuret av smed med laser.

2. Enkla lösningar: jag har ingen mekaniker, har bara tillgång till svets å pelarborr, så lösningarna blir hyfsat enkla, rita i cad eller liknande kan jag inte, ritningarna finns i huvudet å på garagegolvet.

3. Jag bygger i två steg: nu i vinter ska midja byggas å passas ihop med vagnen. En Mohedavagn med Källefall kran.
Nästa steg blir dubbelkommando, eget hydraulsystem till kranen med pump på kraftuttaget. Drivning finns med på listan men är långt fram i så fall. Vagnen har styrning med dubbla cylindrar så min förhoppning är att svängvinkel räcker, annars kommer det till på listan.

Nu till mina frågor:

1. Jag har tänkt att fästa draget i dragarmarna. Tanken var att bulta fast men hålen är koniska och det är inte lätt att borra upp, att lossa dragarmarna villa jag helst slippa. Så jag tänkte svetsa fast öronen direkt i lyftarmarna.
Går det att göra? Eller är det risk att lyftarmarna är i gjutjärn? Och går det då att svetsa i och få tillräckligt med hållfasthet?
Draget kommer ”hänga” i lyftarmarna men det kommer även ”ligga” på draget till hitchkroken.

2.Kan man ändra utväxlingen på orbitrolen? Vill helst bara behöva ett halvt rattutslag för att svänga fullt åt endera håll.

3. Jag vill bygga midjelås med bromsskiva och bromsok. Går det att koppla till hydraulsystemet efter att man reducerar trycket? Eller behöver man bygga ett eget system med bromscylinder?

Bilder kommer framöver.

Tacksam för inspel, tankar och idéer!

8 personer gillar det här inlägget.



atlashjul

20:56:09, 05-01-2024

Styrning,, Antingen väldigt stor orbitrol/pump . eller stor pump och spak till styrning. Om du ska få till snabb styrning.Det ska ju orka styra med belastning med.Samt inte gå så fort att det blir okörbart i över 0 kmh.

Midjan du förklarar låter ju så där kanske..

Jac

21:23:37, 05-01-2024

offe skrev:2.Kan man ändra utväxlingen på orbitrolen? Vill helst bara behöva ett halvt rattutslag för att svänga fullt åt endera håll.


Nej.

Jac

21:28:08, 05-01-2024

Titta på hjullastare i samma viktklass så får du ett hyfsat riktmärke för storleken på styrkomponenterna.

Antal rattvarv får du genom att dela cylindervolymen på orbitrolstorleken.
Styrpumpen ska klara 2 rattvarv i sekunden.

1 person gillar det här inlägget.

björken

01:20:21, 06-01-2024

Är det inte ett alternativ med bara en hydraulspak till styrningen om det bara blir skogskörning? Sparar ju lite utrymme också jämfört med en ratt

1 person gillar det här inlägget.

offe

12:12:59, 06-01-2024

Tack för återkopplingen!

Letat data på pumpen som sitter till orbitrolen men det enda jag kan hitta är trycket.
Blir till att koppla ihop, testa och anpassa.


Här kommer även lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.

Jac

14:54:15, 06-01-2024

Det går att mäta och räkna ut deplacementet på en kugghjulspump.
https://youtu.be/4A5nObh-LlE?si=GjUlzq5pfKVeKSlv

offe

22:10:58, 16-01-2024

Fått några timmar i garaget. Har svetsat klart draget, monterat navet. Överdelen med infästningen för tryckstången var för hög för kommande golv, så den blev ersatt med en platta, fick hjälp att plana av den för att det skulle bli tätt.
Slutväxlarna är framflyttade, centrum på navet hamnade ca 37 cm längre fram. Skärmarna på hytten kommer behöva modifieras för att passa. Har haft lite funderingar när det gäller hitchen, om jag skulle ta bort den helt eller inte. Men den får bli kvar som skydd för oljefiltret men även som stöd för draget. Svetsat dit ett öra men axel som låser mot draget. Nytt luft hål fick det också bli. Har lite förhoppningar om provkörning innan våren!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.

atlashjul

22:49:46, 16-01-2024

Bild

:!: :!: Detta är ingen klagan,, bara ett inlägg,,, alla gör som de vill med sitt :!: :!: :!:


Nu blev det ju som de blev i painten :huh: Men kan du inte sätta järn till dessa plattorna Istället för de punkterna du gjort som övre stag. Plattorna ser ut att va svetsbart gods.

Det som är på bildarna ser ut som en variant av fastsvetsade "ledpunkter" som jag iafa inte riktigt förstår tanken med.

Navtappen du använt verkar klen ut. brodern å farsan påbörjade med en 6 tonsaxel ford custom men den verka klen, blev istället en bakaxeltapp från scania buss med 10bultat nav har jag för mig, (på en ford 3000)

Och vart ska svängen va? brukar sitta på traktordelen..

2 personer gillar det här inlägget.

offe

13:36:51, 17-01-2024

Det hade ju funkat bra, mätt lite och plåt rakt ner som du ritade in hade passat ner mot öronen. Får nog bli det tillsammans med infästningen på lyftarmarna.
Är ju så lätt att man stirrar sig blind när man står själv i verkstaden!

Navet ska ta runt 8-9 ton. Enligt instruktionsboken till vagnen är den vertikala lasten på dragöglan 3 ton vid normalt last och max 3,4 m mellan grinden och centrum på boggien, nu kortar jag i och för sig draget på vagnen så det kanske ändrar lasten på navet. Som sagt rita och beräkna är inte min starka sida. Styrningen har jag redan på vagnen, min tanke och förhoppning är att det ska funka.
Bild

fretchi

14:58:31, 17-01-2024

Tänk på att du får ett böjmoment över pendelleden som du inte får på draget. Jag tycker också det ser lite klent ut.

1 person gillar det här inlägget.

atlashjul

22:15:36, 17-01-2024

Ja stillastående och till viss körning håller det helt säkert. Men hävstångseffekten blir högre ju närmare axeln lagringen sitter, om ja inte tänker fel. Samt "knyckbelastning" Svårt att beräkna kan man väl säga . Och alltid svårt att få grovt nog utan att det blir klumpigt. Tex om du lyfter en tung stock rakt bak, utan stödben och råkar tappa denna då får du ganska bra svaj i leden. Då kan det ju va bra om det tål det.
Ju närmare mitten på maskinlängden du har ledtappen ju mindre belastning bör det bli.

Referens lite tagit ur luften då jag inte minns, Men bakaxel är nog över 100mm innerlager ID.

Säger härmed inte med säkerhet att den tapp du har går av, för det vet jag faktiskt inte!, Men är slitsamt å få ut 2 delar ur skogen tänker jag..

1 person gillar det här inlägget.

Scania bonden

22:39:14, 17-01-2024

Är möjligen trådstartaren ingengör ?
Helt klart ett intressant och kul projekt. Dock lite taskigt att slakta en DB på detta. du kunde väl tagit en John Deere, Volvo BM eller nån annan av dom som höll Belarusklass
Axel W

1 person gillar det här inlägget.

JengaPRO

16:10:38, 18-01-2024

Jag förstår inte heller anledningen till att du svetsar öron på öronen på lyftarmarna. Har du tänkt kunna tilta framänden eller vad är tanken?
Armarna är gjutna. Sen om det är gjutjärn eller gjutstål kan man väl fråga sig men gjutjärn är väl troligt.
Jag hade inte svetsat till dom. Det kommer bli väldigt höga belastningar på de svetsarna.
Bild

1 person gillar det här inlägget.

offe

19:33:30, 19-01-2024

Tanken med att behålla armarna var att slippa montera ner hydrauliken vilket man måste för att få bort armarna , hålen i lyftarmarna är koniska därav ev svetsning. men det blir att jag borrar upp hålet, bulta öronen och förstärka enligt förslag längre upp i tråden.
Jag mätte axeltappen, den är ca 95 mm längst in, sedan ner till 75 mm längst ut 40mm och är ca 130 mm lång.
En lagring längst in och en längre ut.

Vad säger ni? Är de flesta överens att den för för klen? Man vill ju som sagt inte försöka få ihop två delar i skogen!


Återigen tack för tankar å idéer!
Bild

3 personer gillar det här inlägget.


cron