Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

vattentempadapter till kylarslang

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

pecee05

11:06:31, 23-02-2022

Hej på er, maskinister!

kollar forumet för kunskap kring leverantörer av adapter till vattentempgivare på kylarslang modell större. Hittar bara små dimensioner när jag nätspanar. Behöver dimension kring 50-60 mm på adaptern, någon som kan dela med sig av bra leverantörer, webshop för ändamålet?

//Peter



dc_lindberg

13:21:40, 23-02-2022

Fanns förr på Biltema (av alla butiker).
Det var en "hylsa" som man monterade på slangen. Bör finnas hos Autoland/Autoexperten i Upplands-Väsby (f.d. infra-City).
Hansen Racing hade förr också.



:klia: -å var har -de- tagit vägen?!...
sökt lite på nätet o får samma resultat som du tydligen fått: "finns inte".
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... egUIARCQAQ

https://www.walmart.com/ip/Farfi-Water- ... /653511356


https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... egUIARCpAQ

50mm
https://www.americanvolt.com/products/r ... switch-kit



https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... HQAAAAAQBA

https://www.summitracing.com/parts/atm-2283?rrec=true

https://www.summitracing.com/parts/bci-72065?rrec=true


:klia: :klia: :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

dc_lindberg

13:45:44, 23-02-2022

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

pecee05

18:11:41, 23-02-2022

Härlig spaning, Lindeberg.

dc_lindberg

19:22:34, 23-02-2022

50mm går ju att få tag i... i USA... vi bor på andra sidan pölen och på andra sidan "Järnridån" (EU-gillar inte konkurrenter straff tullarne)...
Blir väl fullständigt ohållbart dyrt å "importera"?
60mm gick jag tvär bet på :-(

Fördelen med Maskinisten... är att detta är inget reelt problem ;-)
Mången maskinist i sin verkstad har en "horisontal snurrare" - dvs en svarv :-)
Dessutom har mången även en ilsken kisse - dvs en fräs :-)
=> går säkert att ordna fram genom kontaktnätet HjärnTrusten Maskinisten!

Finge jag välja skulle jag välja rostfritt, men några sådan hittade jag inte alls (oavsett dimensioner).
De flesta var eloxerad aluminium - vilket är rätt lätt att jobba med.
Vill du ha rf kan jag varmt rekommendera:
https://kmvtech.se/
Han har bl.a. tillverkat styrkrona till HD i rf - ett så fint jobb att det hör hemma på Tekniska Museet o inte på en jänke-moped!
Kvalitets nivå: Underleverantör till världens största och i särklass dyraste "jordfräs".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Michael Meier

20:59:53, 23-02-2022

Behöver du en eller flera ? kan skicka en om du vill (ska kolla diameter)

Jag blir av med en hyllvärmare, DET är positivt : )

Är det till Ivecomotorn ? fortfarande ingen vattentempgivare hittad?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

pecee05

09:39:18, 24-02-2022

Na, gut. Die Lösung ist nur der Ende des Weges, Es ist der Weg, der Kenntnis erweitert :grin:

2 personer gillar det här inlägget.

pecee05

09:46:06, 24-02-2022

Michael, haha, sant, men jag har kommit en bit på väg, hittat en sprängskiss på originalmaskinen, har även hittat andra spår, märkningar på motorn, är en Iveco aifo, 8141. original skall det finnas en vattentempgivare, mätaren är kvar, men jag följer nu eltrådarna och just vattentempgivarkabeln är avklippt. jag blev lite uppgiven och tänker att det är bäst att installera adapter på kylarslang. vad gäller oljemätningen finns det original både oljetryck och oljetempmätning, men oljetrycksmätaren finns inte längre. Har kollat oljetempmätaren och den fungerar, finns även ström i kabel fram till givaren, troligen kass givare, kontrollpanel är ett getingbo, garnnystan av guds nåde, verkar vara min livsuppgift att reda ut kabelhärvor, var samma när jag köpte min kära Boxer 350

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

10:48:41, 24-02-2022

En nackdel med att ha tempgivaren på en kylarslang är att det inte syns på mätaren att motorn blir överhettad, om det samtidigt råkar saknas kylvatten. På svenska försvarets Haubits 77 inträffade en del missöden av den anledningen, där var givaren till tempmätaren på pjäsens instrumenpanel monterad på en adapter på övre kylarslangen medan motorns tempgivarplats var upptagen av en termokontakt för en varningslampa på samkörningslådan i hytten på den lastbil som drog pjäsen. Så jag tycker absolut man bör reda ut var på själva motorn det är förberett plats för tempgivare, och sätta dit den där.

2 personer gillar det här inlägget.

pecee05

12:03:13, 04-03-2022

Hej på er, är också inne på Torbjörn linje vad gäller vattentempgivare. MEN jag skickar in nytt material gällande OLJEtrycksgivaren. jag har lyckats komma över sprängskisser på maskinen och jag bifogar en bild som visar oljetrycksgivare ( nr 21) och tryckgivare (nr 18) enligt skisserna och förklaringarna. Oljetrycksgivaren är vidare kopplad till ett relä och tryckgivare till mätaren i hytten. har som sagt en mätare som inte fungerar. fattar inte setupen här, är det vanligt med två givare för olja? varför har man kopplat till relä?
Bild

torbjorn_forsman

13:08:25, 04-03-2022

På bilden ser det ut som en oljetrycksgivare (den stora runda klumpen 18) samt en oljetryckskontakt/oljetrycksvakt (den mindre prylen 21). Då bör 18 vara kopplad till mätaren och 21 till varningslampan. Kan det tänkas att relät används för att förregla något mot oljetryckssignalen, t ex stoppa motorn eller sätta igång tutan om den tappar oljetryck? Eller är det i själva verket en elektronikenhet med någon annan funktion (t ex signalanpassning mellan givare och mätare), som råkar se ut som ett relä?

pecee05

14:31:36, 04-03-2022

Tack Torbjörn, ja, varför skall något vara enkelt...det finns ingen varningslampa kopplad vad jag kan se men kan ju vara annan audio eller motorstopp som du säger. det ser ut som relä, skall skruva loss och rengöra så då kanske jag vet bättre. sprängskissen pekar ut nr 21 som oljetrycksgivaren, men bägge beskrivs som " tryckgivare" enligt skisserna skall det original finnas både oljetemp och oljetrycksmätare, ser att lösning då var men olja i rör fram till mätaren, som det var på min gamla Boxer 350. Tryckgivaren, nr 18, kan inte ha med oljetemperatur att göra?

torbjorn_forsman

20:07:45, 04-03-2022

En sån där stor burk är en typisk oljetrycksgivare. En tempgivare är mycket mindre, som en oljetryckskontakt ungefär. Och den kan inte sitta på en lång adapter utanför motorn utan måste sitta antingen i oljetråget eller så att den sticker in i en kanal där oljan strömmar förbi.

pecee05

18:00:23, 06-03-2022

tjenare, lite nya utmaningar...visst var det ett relä, Bosch 5 stift, 30, 87a, 87, 85 och 86. ström via säkring in på 30, byglat till 86, 87a till timräknaren, 85 till oljetryckskontakten, 87 okopplad, vad får ni detta till? vad jag förstår skall det vara ström på 86 och jord på 85 för att öppna för 30 - 87 alternativt 87a. verkar vara kopplat hej vilt. Kan inte tänka mig heller att timräknaren eller tryckkontakten kräver så mycket ampere att relä krävs, eller?

torbjorn_forsman

09:47:51, 07-03-2022

Man använder alltså relät för att få inverterad funktion på oljetryckskontakten. Eftersom den bryter då det finns oljetryck, så skulle timräknaren bara gå då oljetryck saknas, om man inte hade det brytande relät emellan. Dessutom kanske någon tyckte att det såg bättre ut att styra plusmatningen till timräknaren än att styra den på jordsidan.