Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Oljerening med centrifug?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här
magnusk750 skrev:Vad heter motorn ?


Haha, om jag det visste. Den sägs vara en Moskovitj (stavn?)



magnusk750

17:36:51, 17-04-2024

Ingen typskylt?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

magnusk750 skrev:Ingen typskylt?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


På insprutningspumpen sitter en skylt med en logga och nåt som kan vara typbeteckning och serienummer. Samma logga finns på vevhuset, se bilder.

Någon?
/Martin


Bild
Bild
Bild

Här kommer mer bilder på oljerenaren.

Bild 1 och 2: Om man lyfter ur rotorn (eller vad man ska kalla den) ser man att den renade oljan rinner direkt ner i sumpen (eller hur?) Och det som jag först kallade filterkoppen står inte i förbindelse med renaren, utan jag antar, som redan förslagits av TD, att detta är påfyllningsstället för olja. Kanske det har funnits en sil för att förhindra att orenheter följer med ner i tråget.
Bild 3, 4 och 5: visar själva rotorn. Oljan sprutar ut tangentiellt i underkant medan grumset/lorten fastnar på rotorns insida (antar jag).

Vi försökte dela på rotorn för att komma åt insidan, men det lyckades inte. Provade med lite värme (kanske bara ca 60°) utan resultat. Det ser ju ut att vara aluminium mot stål, så det borde ju släppa med värme.

Törs man brassa på ordentlilgt med en gasolbrännare tro? Och knacka på det gängade röret som sticker fram uppåt (sista bilden).

Alla synpunkter och förslag mottages som vanligt tacksamt och med största ödmjukhet.

/M

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

BMC

18:56:08, 21-04-2024

Troligen är centrifugen full med skit som håller emot samt att den varit för hårt dragen.
Om du vänder den uppochner och håller i byttan och slår den gängade rörstumpen mot något halvmjukt tex en brädbit bör bottendelen med munstyckena lossna.

1 person gillar det här inlägget.

AN

20:34:43, 21-04-2024

Kolla i manualerna förr tex scania DS8, så ser du hur den är uppbyggd. din bör ju vara snarlik. Håll i alu-delen med ena handen, rappa till på det gängade centrumet med en plastklubba.
Det stämmer nog att oljan går rakt ned i sumpen. Oljan används ju för att snurra centrifugen, och sedan är ju energin slut, oljan trycklös, så sumpen är väl enda stället för den. På tex scania passerar oljan först en cyklon, då har ju oljan fortfarande energi, så den rena oljan går in i oljegalleriet på motorn, medans den smutsiga går till centrifugen. Därefter är den ju "energilös" och hamnar i tråget.

1 person gillar det här inlägget.

Tack BMC och AN.

Jag tänker prova att skruva bort de där munstyckena. Kanske det är de som håller ihop möjängen. Och sen knacka lite hårdare. Mot nåt halvhårt som inte skadar gängorna. Wish me luck!

BMC

11:59:38, 24-04-2024

Nej munstycket sitter bara gängat i plattan
Det är bara att knacka eller pressa loss kåpan

1 person gillar det här inlägget.

BMC

12:07:56, 24-04-2024

https://images.app.goo.gl/n7xwwfEd1Zbr5fmp8
Här är lite bilder jag hittade
Annars kan du ladda ner scanias vhb på download där finns det beskrivet hu deras ser ut

1 person gillar det här inlägget.

MN

17:59:22, 24-04-2024

Inte ta bort munstyckena!!!

Du har ett jättefint nyckelgrepp utanför centrumbussningen. Håll/sätt fast där och sätt en oljefilteravdragare av bandmodell runt "burken" så lossar det säkert. Är det inte rengjort på länge kan det vara centimetertjopckt med en gummiliknande massa på insidan.
MN

BMC skrev:https://images.app.goo.gl/n7xwwfEd1Zbr5fmp8
Här är lite bilder jag hittade
Annars kan du ladda ner scanias vhb på download där finns det beskrivet hu deras ser ut


Now we're talking. Tack BMC!

MN skrev:Inte ta bort munstyckena!!!

Du har ett jättefint nyckelgrepp utanför centrumbussningen. Håll/sätt fast där och sätt en oljefilteravdragare av bandmodell runt "burken" så lossar det säkert. Är det inte rengjort på länge kan det vara centimetertjopckt med en gummiliknande massa på insidan.
MN

Tack MN. Har redan lossat munstyckena, men de hade inte med problemet att göra, precis som du säger.

Good Evening Gentlemen (and ladies?)

Nu har det löst sig. Ett snärtigt och välriktad slag med min egentillverkade träklubba (av äppelträ) gjorde susen. Det gummiliknande lagret på insidan var inte centimetertjockt, men väl ca 4 mm. Fantastiskt att det, som jag annars antar hamnar i ett oljefilter, kan materialiseras i denna gummiliknande form. Se bilderna. Och tack alla mångkunniga maskinister på detta allvetande forum.

PS. Mannen på bild föreställer ägaren till denna makalösa maskin. Själv är jag bara hans självutnämnda motormekanikus.

Glad helg etc önskas av
Martin
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.

BGullb

09:30:56, 27-04-2024

Rengjort många renare jag har när jag jobbade på SCANIA-verkstad.
På SCANIA satt det förr cyklonrenare och ett oljefilter till turbon. Vet inte hur det är nu.
En cyklonrenare är en bra skvallerkälla på motorns kondition.

Ett fast (som i ditt fall) till ett bakelit liknande innehåll är bra.

Däremot om det går mer åt en fettliknade konsistens så bör man vara vaksam.
Kan betyda att det går vatten eller diesel i oljan, kan också vara att den är sliten i cylindrarna.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

3 personer gillar det här inlägget.

BGullb skrev:Rengjort många renare jag har när jag jobbade på SCANIA-verkstad.
På SCANIA satt det förr cyklonrenare och ett oljefilter till turbon. Vet inte hur det är nu.
En cyklonrenare är en bra skvallerkälla på motorns kondition.

Ett fast (som i ditt fall) till ett bakelit liknande innehåll är bra.

Däremot om det går mer åt en fettliknade konsistens så bör man vara vaksam.
Kan betyda att det går vatten eller diesel i oljan, kan också vara att den är sliten i cylindrarna.


Tack Gullberg. Den har bara ca 200 timmar på nacken, så den är ju nästan bara inkörd.