Farsan har en Citroën 2CV som han har mest bara för att ha. I alla fall, när han för någon vecka sedan skulle hämta den från vinterförvaring vägrade den starta. Efter lite telefonsupport där han vägrade följa råden gav han upp och åkte hem. I går följde jag med honom för att se om jag möjligen kunde få i gång den. Efter att farsan bytt tändstift (mest på pin tji tror jag, såg inget uppenbart fel på de gamla) försökte vi starta den utan resultat. Jag tog ut ett tändstift och kollade om bensin kom fram till cylindern, och jo, tändstiftet var åtminstone fuktigt och gav också gnista när jag lade det mot blocket. Vi försökte med startgas, också det utan resultat. Efter att ha svurit en stund fick jag vid nästa startförsök motorn att tända till en eller två gånger för att sedan dö.
Till sist prövade vi att dra i gång bilen, det gick utmärkt! Farsan körde sedan hem den utan att stänga av. I morse när han skulle provstarta bilen hemma så var den tvärdöd, inte en antydan till att tända. Så var börjar man felsöka? Spontant misstänker jag förgasaren (den har krånglat förr) men även om jag förstår förgasarmotorers princip har jag noll koll på praktiken, alla förslag mottages tacksamt!
Läget är alltså så här:
* Motorn tänder inte på startgas
* Startmotorn snurrar på bra
* Gnista finns i alla fall med löst stift mot blocket
* Motorn går att bogsera i gång
Vad jag på rak arm vet om bilen/motorn:
* Inga udda lösningar, till skillnad från resten av bilen
* Solex dubbelportsförgasare
* Tvåcylindrig med “wasted spark”, alltså enbart en tändspole
Så, någon som har någon idé?