Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Svårstartad 2CV

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

hartagga (trådstartaren)

#1 » 17:47:03, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan har en Citroën 2CV som han har mest bara för att ha. I alla fall, när han för någon vecka sedan skulle hämta den från vinterförvaring vägrade den starta. Efter lite telefonsupport där han vägrade följa råden gav han upp och åkte hem. I går följde jag med honom för att se om jag möjligen kunde få i gång den. Efter att farsan bytt tändstift (mest på pin tji tror jag, såg inget uppenbart fel på de gamla) försökte vi starta den utan resultat. Jag tog ut ett tändstift och kollade om bensin kom fram till cylindern, och jo, tändstiftet var åtminstone fuktigt och gav också gnista när jag lade det mot blocket. Vi försökte med startgas, också det utan resultat. Efter att ha svurit en stund fick jag vid nästa startförsök motorn att tända till en eller två gånger för att sedan dö.

Till sist prövade vi att dra i gång bilen, det gick utmärkt! Farsan körde sedan hem den utan att stänga av. I morse när han skulle provstarta bilen hemma så var den tvärdöd, inte en antydan till att tända. Så var börjar man felsöka? Spontant misstänker jag förgasaren (den har krånglat förr) men även om jag förstår förgasarmotorers princip har jag noll koll på praktiken, alla förslag mottages tacksamt!

Läget är alltså så här:

* Motorn tänder inte på startgas
* Startmotorn snurrar på bra
* Gnista finns i alla fall med löst stift mot blocket
* Motorn går att bogsera i gång

Vad jag på rak arm vet om bilen/motorn:

* Inga udda lösningar, till skillnad från resten av bilen
* Solex dubbelportsförgasare
* Tvåcylindrig med “wasted spark”, alltså enbart en tändspole

Så, någon som har någon idé?
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor



osla

#2 » 18:01:00, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den borde tända på etern, eller den ska tända om gnistan kommer på rätt ställe, och den har lite komp. Och att en bensinare får så dålig komp att den inte tänder bara så där känns inte logiskt. Så jag gissar något med tändningen ändå
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

magnusk750

#3 » 18:11:05, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla komp + gnistlängd. Om den har halvdåligt komp kan den tända när den blir så bra snurr som när man bogserar, men inte på startmotor. Samma fenomen om det är lite halvdålig gnista. Bänd bort sidoelektroden på tändstift och kör mot jord. Får man gnista så har man ca 5 mm gnistgap vilket inte är idealiskt men någorlunda ok. Finns bättre sätt att kolla på men funkar som haschmek.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#4 » 18:16:11, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal hederlig brytartändning som inte fått någon service sedan 90-talet? Lätt att missa idag när man är van vid underhållsfri elektronik.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

hartagga (trådstartaren)

#5 » 18:27:35, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Gammal hederlig brytartändning som inte fått någon service sedan 90-talet? Lätt att missa idag när man är van vid underhållsfri elektronik.


Så är det nog, farsan är mer intresserad av puts än underhåll, själv är jag tyvärr tvärt om, mer underhåll/ingen puts. Enda service han utfört på bilen senaste tio åren är nog att byta olja i motor och växellåda. Jag gjorde efter bästa förmåga rent förgasaren åt honom för några år sedan, på så sätt lärde jag mig i alla fall lite om hur *den* skall fungera, gör dock helst inte om det. Får som sagt börja med att titta lite på tändsystemet, *så* svårt kan det ju inte vara att förstå på den här bilen och alltid bra att lära sig något nytt!

1 person gillar det här inlägget.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#6 » 19:21:22, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att tappa ur den gamla bensinen ur tanken och så mycket som det går ur resten av bränslesystemet. Fyll sedan på färsk ny 98 oktan bensin.
Startar den inte då så kolla hur det är med kompen. Den bör helst vara över 6 bar, har man mindre så brukar det inte tända.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias_E

#7 » 19:58:24, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Börja med att tappa ur den gamla bensinen ur tanken och så mycket som det går ur resten av bränslesystemet. Fyll sedan på färsk ny 98 oktan bensin.
Startar den inte då så kolla hur det är med kompen. Den bör helst vara över 6 bar, har man mindre så brukar det inte tända.


Behövs nödvändigtvis inte tappa ur tanken utan man kan testa med en liten bensindunk som placeras före bensinpumpen i motorrummet. Gör det ingen skillnad på färsk bensin så behöver man inte tömma tanken då felet inte ligger där.

Eftersom den inte verkar gå på startgas/bromsrengöring så ligger nog felet på tändningen. Kolla så att brytaren verkar öppna ok och att där inte är någon skit på kontaktytorna. Brytaren sitter under rotorn i fördelarlocket. Öppnar brytaren som den ska, sitter en liten bit som ska se till att den öppnar som kan slitas ner eller lossna helt, ska normalt sett smörjas med lite specialfett för fördelare för att förhindra förtida förslitning. Ser rotor och lock bra ut? Dålig gnista kan även tillskrivas kondensatorn som sitter utanpå fördelaren med sladd in till brytaren.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

BM425

#8 » 20:23:49, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns hur enstånka MC fyrtaktare (Crossbåge) beter sig då ventilerna/kompet börjar bli dåligt.
Då går de inte att kicka igång men att rulla igång gick bra.

Eftersom den startar vid bogsering så är nog kompet dåligt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

G-son

#9 » 20:37:00, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Brytaren sitter under rotorn i fördelarlocket. Öppnar brytaren som den ska, sitter en liten bit som ska se till att den öppnar som kan slitas ner eller lossna helt, ska normalt sett smörjas med lite specialfett för fördelare för att förhindra förtida förslitning. Ser rotor och lock bra ut? Dålig gnista kan även tillskrivas kondensatorn som sitter utanpå fördelaren med sladd in till brytaren.

Tvåcylindrigt & waste spark bör betyda att det inte finns någon fördelare av klassisk typ.

Bild
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

P806

#10 » 21:19:31, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt ovanligt med spänningsfall över ett slitet tändningslås så att tändspolen får för låg spänning..
Kan åtgärdas med ett relä nära spolen och låt strömmen från tändlås till spolen bli styrström till reläet.
Kanske förklarar gnista som räcker när batteriet inte belastas av startmotor.

6 personer gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

Murre o2

#11 » 21:40:43, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående, går det att bogsera/rulla igång motorn så får nog tändspolen för lite ström när startmotorn suger startström. Nu kan jag inte tändsystemet på de där väldigt franska motorerna så närmare råd kan jag inte ge :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#12 » 22:47:20, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som redan sagt vanlig brytartändning men med en dubbeltändspole och ingen fördelare. Ungefär som man skulle kunna vänta sig på en japansk mc från 70-talet.
Jag vet inte om det någonsin kom brytarlöst tändsystem på 2CV, men det finns brytarlöst med elektronisk tändförställning på i grunden samma 2-cylindriga motor när den sitter i Citroën Visa eller LN (ingen av dem såldes dock i Sverige med den motorn).

Kolla i första hand spänningsfall i tändningslåset (eller någon annanstans på väg från batteriet till tändspolen), i andra hand får man väl ta en titt på brytarverket som sitter i främre kamaxeländen. Jag tror man måste plocka bort kylfläkt och diverse fläktkåpor för att komma åt. Jag har för mig att jag har hört något om att de sista årsmodellerna hade en del kvalitetsproblem, antingen kunde brytarnocken vara dåligt härdad och slitas ner i förtid eller också kunde det förekomma att tappen i kamaxeländen (rakt under tändspolen pos 10 på G-sons bild) inte var riktigt rak så att det blev olika tändläge för respektive cylinder.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hartagga (trådstartaren)

#13 » 11:42:27, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:
Ivar Risslén skrev:Börja med att tappa ur den gamla bensinen ur tanken och så mycket som det går ur resten av bränslesystemet. Fyll sedan på färsk ny 98 oktan bensin.
Startar den inte då så kolla hur det är med kompen. Den bör helst vara över 6 bar, har man mindre så brukar det inte tända.


Behövs nödvändigtvis inte tappa ur tanken utan man kan testa med en liten bensindunk som placeras före bensinpumpen i motorrummet. Gör det ingen skillnad på färsk bensin så behöver man inte tömma tanken då felet inte ligger där.

Eftersom den inte verkar gå på startgas/bromsrengöring så ligger nog felet på tändningen. Kolla så att brytaren verkar öppna ok och att där inte är någon skit på kontaktytorna. Brytaren sitter under rotorn i fördelarlocket. Öppnar brytaren som den ska, sitter en liten bit som ska se till att den öppnar som kan slitas ner eller lossna helt, ska normalt sett smörjas med lite specialfett för fördelare för att förhindra förtida förslitning. Ser rotor och lock bra ut? Dålig gnista kan även tillskrivas kondensatorn som sitter utanpå fördelaren med sladd in till brytaren.


Bra tips, men redan prövat. Jag brukar irritera mig på att folk glömmer bort att säga vad de redan prövat, och så gör man det själv, typiskt!
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

hartagga (trådstartaren)

#14 » 12:01:41, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är som redan sagt vanlig brytartändning men med en dubbeltändspole och ingen fördelare. Ungefär som man skulle kunna vänta sig på en japansk mc från 70-talet.
Jag vet inte om det någonsin kom brytarlöst tändsystem på 2CV, men det finns brytarlöst med elektronisk tändförställning på i grunden samma 2-cylindriga motor när den sitter i Citroën Visa eller LN (ingen av dem såldes dock i Sverige med den motorn).

Kolla i första hand spänningsfall i tändningslåset (eller någon annanstans på väg från batteriet till tändspolen), i andra hand får man väl ta en titt på brytarverket som sitter i främre kamaxeländen. Jag tror man måste plocka bort kylfläkt och diverse fläktkåpor för att komma åt. Jag har för mig att jag har hört något om att de sista årsmodellerna hade en del kvalitetsproblem, antingen kunde brytarnocken vara dåligt härdad och slitas ner i förtid eller också kunde det förekomma att tappen i kamaxeländen (rakt under tändspolen pos 10 på G-sons bild) inte var riktigt rak så att det blev olika tändläge för respektive cylinder.


Jo, läste på under natten och alldeles riktigt, fläkten måste bort för att komma åt brytarspetsarna, inte för att det skall vara svårt. Bilen är en 86:a, den sista årsmodellen tillverkad i Frankrike, så det är en sen årsmodell, tillverkades några år till i (tror jag) Spanien.

Skall ta med lite verktyg hem till föräldrarna i dag och kolla. Det där med spänningsfall över tändlås/vid körning av startmotorn har jag läst om i andra trådar, dock inte tänkt på det i det här sammanhanget bra med pekpinnar. När jag tänker efter vet jag att den utan problem vevat igång den när den vägrat starta för många år sedan, nu för tiden vägrar han veva och jag har aldrig gjort det, kanske läge att prova?

Elsystemet på bilen, som till stor del är original inger ju inte direkt något förtroendet, typ lite lös FK som hänger och dinglar lite här och där. Det är i alla fall tacksamt vid felsökning när man inte behöver sprätta kabelstammar. Får nog bli lite översyn när man ändå håller på. En grej jag noterade vid tidigare felsökning är att en av kontakterna till lågspänningssidan av tändspolen verkar vara utbytt/omkrimpad, så någon verkar ju ha rört saker till tändningen förr.

Angående brytarlös tändning vet jag att det förekommer, dock vet jag inte om det finns som original på enstaka bilar eller om man helt enkelt plockat över det från en Visa-motor.

1 person gillar det här inlägget.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

magnusk750

#15 » 14:17:38, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det originalmonterades på 2cv ska jag låta vara osagt, men det finns brytarlösa tändsystem att köpa, t o m i Sverige. En svensk handlare är 2CVERIET.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se