Dags att återuppliva den här tråden lite. Efter att med forumets hjälp konstaterat att startsvårigheterna var relaterade till tändspolen läste jag på lite. Kom fram till att tändspolen på 2CV är ett känt problembarn och om man skall byta ut den skall man ha tag i en
tändspole äldre än 80-tal, självklart i oöppnad kartong. Den redan bristfälliga kvaliteten rasar tydligen på de nyare. Sedan kom jag på att man kanske skulle kolla upp kablaget också. Sagt och gjort så upptäckte jag att kontaktpinnarna på spolen var rejält ärgade, putsade dem med
smärgelduk och bilen startade plötsligt ganska tillförlitligt när den var kall. Varmstart kräver fortfarande lite teknik, men så är detta också den mest franska av bilar. I alla fall var farsan nöjd så och att han nästan gått med på att konvertera till elektronisk tändning glömde han bort.
Sedan upptäckte farsan en ny anledning att inte köra bilen nu när den startade någorlunda tillförlitligt, den slet ju
däck något fruktansvärt på höger fram samt att den knakade oroväckande i minsta gupp. Vid de senaste besiktningstillfällena har besiktningsmannen anmärkt på glapp i spindeltappen/kingpinen på just höger fram. Självklart tänkte jag att det hade ett samband med knakandet och däckslitaget och lyckades till sist få tillstånd att riva bilen under vintern (när man tror att man inte har så mycket annat att göra) för att göra något åt spindeltappen.
I vilket fall, för er som inte skruvat 2CV så kan jag bara säga att ta tillfället om ni får det! Det är tur att bilens konstruktion är enkel, för den liknar inte något annat! Verktyg som är bra att ha är en 11mm-nyckel och en 17mm-nyckel. En
slägga är också användbar, här talar vi grovsmide! Ett
dorn visade sig också vara användbart.
När halva framvagnen var riven började bitarna falla på plats. Knaket visade sig bero på att höger
stötdämpare var slut (2CV har gemensamma dämpare för fram och backaxel, en per sida). Glappet i hjulupphängningen fanns inte i spindeltappen, när den väl slagits ut var både den och dess bussningar riktigt fina. I stället var det hjullagret som glappade något kopiöst. Att både jag och besiktningen missat detta skyller jag på att det inte är så lätt att skilja på glapp i spindeltappen/hjullagret i den här konstruktionen samt att lagret var knäpptyst och rullade väldigt fint. Det var helt enkelt bara väldigt glappt axiellt.
Jag kunde konstatera att lagret någon gång är bytt, det var nämligen kapslat, vilket originalet inte är. Lagret skall, typ, pressas i men då det här är en bil med stora toleranser så finns även en
mutter som skall hålla lagret på plats. Den här skruven skall låsas med rejäla körnslag (Loctite finns inte på franska bondgårdar, däremot slägga, se ovan) fast några körnslag hittade jag icke. Jag misstänkte att muttern gängat ut och att lagrets ytterbanor vandrat isär lite för mycket.
Så var i alla fall inte fallet. Problemet var att muttern inte var dragen tillräckligt långt. Även om gängan inte var fin någonstans finns (som syns på bilden) ett fult rostangrepp där hålen till styrledskruvarna går igenom godset. Jag misstänker att den här skadan fanns redan vid förra bytet, alternativt att skruvarna till styrleden är för långa och går igenom godset och att det av någon anledning tog stopp där när lagermuttern skulle dras åt.
Problemet är nu hur man bäst skall rädda gängan? Tycker den ser fullt räddningsbar ut med
gängtapp. Dimensionen är dock M74x1,5 och en sådan tapp kostar i sig en stor del av vad bilen är värd. Någon här som har någon annan idé?