Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Sparsam körning med tungt släp

17 inlägg • Sida 1 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

nimrod_pro

23:36:50, 09-09-2023

Fyllde i onsdags på körkortet med behörigheten BE.
Körde upp privat utan att blanda in körskolan. Trevlig förarprövare och det mesta snurrade på utan konstigheter

Det ända han anmärkte på var momentet sparsam körning där jag hade förbättringspotential. Körde upp med min ena Saab, en 9-5 aero automat, ganska törstig från början och har inte kört detta ekipaget tidigare då jag inte varit behörig så kan ha varit en bidragande orsak.

Så, hur kör man mest sparsamt när man drar tungt? Nån som gått ecodriving kurs på sistone?
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.



Robert T

23:58:29, 09-09-2023

Det spelar väl ingen roll vad för fordon du kör, principen är den samma.

torbjorn_forsman

06:47:09, 10-09-2023

Kör man med automatlåda så är det absolut viktigaste att köra på sådant sätt att automatlådan går i lock-up så stor del av tiden som möjligt, och man alltså slipper att en stor del av energin som motorn levererar bara blir värme i momentomvandlaren. Har bilen möjlighet att manuellt avaktivera högsta växeln i växellådan kan det vara en fördel att göra detta för att slippa att lådan går ur lock-up när man drar tungt. Det kan också löna sig att ha en lysdiod inkopplad som skvallrar om vad magnetventilen för lock-up har för sig.

Rör det sig om en bensinmotor så gäller det att undvika att gasa så mycket att motorstyrsystemet börjar fullgasanrika alternativt ställer tändningen sent för att förebygga spikning. Under vilka förhållanden motorstyrsystemet gör detta kan variera mycket mellan olika motortyper och generationer motorstyrsystem, även inom samma bilmärke.
FFV-bilar brukar bara fullgasanrika och ställa tändningen sent när de går på bensin, inte när de körs på E85. På en del bensinbilar griper inte fullgasanrikningen in förrän över ett visst varvtal, på dem kan det löna sig att segdra för att hålla sig under det varvtal där anrikningen startar. Däremot finns det andra som är oekonomiska vid segdragning pga att de ständigt går med sent tändläge under en viss varvtalsgräns.
Under alla förhållanden bör man undvika att motorn får anledning att accelerationsanrika, det gäller alltså att undvika snabba rörelser på gaspedalen. Om den stänger av bränslet helt vid motorbromsning med släppt gaspedal, så ska detta utnyttjas så mycket det går.

1 person gillar det här inlägget.

Robert T

13:58:06, 10-09-2023

Nu är det snart tio år sedan jag gick kurs i eco drive senast men jag kan säga att det torbjorn_forsman skriver absolut inte är något som lärs ut. Så avancerat går man absolut inte in i ämnet utan det handlar om att man ska planera sin körning, släppa på gasen och rulla och så vidare. När vi gjorde de praktiska momenten i kursen hade vi en mätare som straffade oss varje sekund vi använde bromsen. Vi hade även en stående vattenflaska som om den välte blev icke godkänt.

nimrod_pro

15:18:28, 10-09-2023

När jag syftade på ekipaget med automatlåda är att motorbromsen är betydligt mindre mellan automat och manuell just på dessa två bilar.

Körde i läge 4 på lådan som skulle enligt manual skulle ge motorbroms och var rekomenderat när man drog tungt. Inte mycket till motorbroms där inte.
Man behöver därför släppa av rejält mycket längre innan cirkulationsplats eller korsning när det ligger två ton och trycker på bak vilket jag upptäckte på uppkörningen och fick kompensera on the go så att säga.

Det jag fått lära mig från när jag tog C-kortet 2005 var i korthet

*Håll alltid ekipaget rullande, planera körningen.
*Undvik broms
*Hoppa växlar på manuell, undvik nedväxling på automat.
*Inte över 3000 rpm (eller grönt fält lastbil)
*Accelerera med max halv gas upp till hastighet.
*Håll jämn fart

Som du skriver Torbjörn så vill man ju gärna låsa momentomvandlaren på äldre lådor för att slippa pumpförlusten däri dock brukar lockupen gå i först i landsvägsfart. Drar man tungt och ger gas i uppförsbacke kan även lockupen gå ur om man ger mer än ett visst procent gas eller motorbelastning.

Bromsarna böt jag första gången på den manuella i sommras efter 12 000 mil med övervägande stadstrafikmil. Så inbillat mig att jag inte använder så mycket broms.

Hur ser bromsvanorna ut hos er andra, hur många mil mellan bromsbyten?

Alltid kul att lära nytt så därav min fråga om det finns ytterligare saker att ta hänsyn till kopplat till körteknik?
Christoffer

QV_

16:42:18, 10-09-2023

ECO drive för sonen var max 2000 RPM. Men aldrig trafikfarligt.
Typ halv gas max, folk bakom får lugna sig.
Max 30 in till rondell och 22-23 i rondellen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

torbjorn_forsman

20:23:53, 10-09-2023

[quote="nimrod_pro"

Bromsarna böt jag första gången på den manuella i sommras efter 12 000 mil med övervägande stadstrafikmil. Så inbillat mig att jag inte använder så mycket broms.

Hur ser bromsvanorna ut hos er andra, hur många mil mellan bromsbyten?

Alltid kul att lära nytt så därav min fråga om det finns ytterligare saker att ta hänsyn till kopplat till körteknik?[/quote]

Jag har en känsla av att jag bara byter bromsbelägg och skivor en gång på varje bil jag har.
På Ford Focusen jag hade förut, byttes belägg och skivor fram vid 16000 mil och när jag gjorde mig av med bilen vid 34000 så var de "nya" delarna fortfarande långt från slut.
Bromsbackar bak byttes vid drygt 20000, inte för att de var utslitna utan för att ena hjulcylindern hade läckt och sölat ner dem med bromsvätska. När ändå hjulcylinder, handbromsvajrar och en missbildad självjustering behövde bytas, var det lika bra att byta backarna också.

Audi A3 som jag har nu, har gått 19000 mil (har inte kört bilen själv så långt utan har ärvt den). Bromsbelägg bak är bytta en gång, men fram tror jag original sitter kvar fortfarande. Ena bakre bromsoket byttes härom året sedan handbromsmekanismen hade lagt av.

Jag vande mig av vid att använda fotbroms för många år sedan då jag körde en Citroën GS med läcka på båda bromsrören bak (spiralrör istället för bromsslangar, som det kunde fastna grus i som nötte sönder dem. I och med hydraulservot på den bilen så fungerade bromsarna utmärkt trots läckan (jag var t o m till bilprovningen och fick den godkänd trots läckande bromsrör), men det gick ju åt en deciliter hydraulolja för varje bromsning, så fotbromsen användes endast som nödbroms. För vardagsbromsning var det motorbroms och handbroms som gällde.

2 personer gillar det här inlägget.

BigBengt

20:35:28, 20-09-2023

Min pickup får gå tungt ibland. Men med lite planering vid körning så byttes första belägget vid ca 23000 mil. Det var i våras. En D-Max från 2016.

Riktigt snål är den även med kärra.

Mats i Myrhult

17:41:39, 03-05-2024

Här kommer en annan syn på saken, i princip kör så det ryker!
Enligt artikeln, som jag fann en Nya Zeeländsk truck tidning är det fri fart som gäller på motorväg i vissa amerikanska stater om man har last av icke uppbundna slaktnöt.

Bild
Bild
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.

Joe

20:57:27, 03-05-2024

När jag tog C kort hade "ECO" driving precis kommit, då gällde det att bara ta varann växel samt att accelerera och bromsa ordentligt.
Var det 50 sträcka med rondeller och man såg nästa rondell så spelade det ingen roll, man skulle upp i 50 med fullastad bil och sedan bromsa hårt in i rondellen. (I själva rondellen gick det naturligtvis lugnt)

Tyckte det var märkligt förfarande, men det var väl en skrivbordsprodukt då. Har kanske förfinats sedan dess?

2 personer gillar det här inlägget.

Scania bonden

21:55:29, 03-05-2024

I Onsdags va det visst Sossedag delux så jag hoppade in som förare på ett flisåkeri i grannbyn där fick jag njuta av en reservbil. Blev så glad när jag kom ut på planen å det visade sig att det va, "den bilen inte barnen kan köra "
alltså en hederlig gammal 143:a 470 m navreduktion å manuell låda samt boggielyft så att både jag å släpet kom runt.
Axel W

6 personer gillar det här inlägget.

Hobbyist

22:50:01, 07-05-2024

Tog BE i höstas, läste bokens alla sidor och skrev provet någon dag senare. Körde upp privat utan lektioner i ryggen och i en stad jag aldrig kört tidigare - Örebro.

Trevlig inspektör, inte ett ljud om ekologisk körning. Merparten var skyltad 20-30-40-50 vilket var mest nervigt att hålla reda på samt SM i korsningar med högerregel, trafiken var lugn mitt på dagen. Efter vändning i korsning var det bara att damma upp på motortrafikled en kort vända för att sedan svänga av och tillbaka längs en mer jämn skyltad sträcka.

Bilskrället har cvt-låda och jämn/steglösare blir det inte vilket kanske hjälpte till ang. eko, dock ingen motorbroms. Var mest nöjd med att lådan inte rasa lite olämpligt just då :)

Boken samt youtube var bra tycker jag ang. säkerhetskontrollen och för att svara korriktigt på frågorna om last/surrning. Förekom både teoretiskt och praktiskt.
Det kan inte gå mer än åt..

2 personer gillar det här inlägget.

David, Luleå

07:40:16, 08-05-2024

Joe skrev:När jag tog C kort hade "ECO" driving precis kommit, då gällde det att bara ta varann växel samt att accelerera och bromsa ordentligt.
Var det 50 sträcka med rondeller och man såg nästa rondell så spelade det ingen roll, man skulle upp i 50 med fullastad bil och sedan bromsa hårt in i rondellen. (I själva rondellen gick det naturligtvis lugnt)

Tyckte det var märkligt förfarande, men det var väl en skrivbordsprodukt då. Har kanske förfinats sedan dess?


Känner igen det där. Man skulle accelerera så att man fort kom upp i rätt fart. Peta i hög växel och hålla farten på låga varv. Motorbromsa mycket och Inte segbromsa under lång tid men om man ser ett hinder, typ rödljus eller rondell så var det bättre att bromsa ner hårt till låg fart och sen hålla bilen rullande tills det blev grönt och trafiken rullar på så att man aldrig skulle behöva stanna. Det jag tog med mig för min körning var att aldrig stanna, aldrig segdra och om man skulle ta ner farten tidigt istället med motorbroms.

Man skulle helt enkelt köra som med sommardäck i ishalka. Köra med framförhållning.

Har idag en bil med diesel och automatlåda. Den har ett eco-belöningssystem som straffar ut en del av mina gamla preferenser. Segdrag ger bra poäng. Bromsa ner farten hårt ger minus.

Min

1 person gillar det här inlägget.

wol

00:37:58, 09-05-2024

Det är väl ingen större skillnad oavsett vilket fordon man kör. Lite planering i körningen och trampa inte gasen i botten växla i tid mm då har man sparat en hel del bränsle sen mår även bilen bra av en lugnare körning.
Ett åkeri med ett tiotal lastbilar dom flesta var mjölkbilar och dom gick på fem skift och rullade dygnet runt 365 dagar om året och varje bil gick ungefär 100 mil per dygn. Det skiljde väldigt mycket i bränsleförbrukning mellan olika förare så chefen skickade alla förare på en eccodriving utbildning. Sedan införde han ett bonussystem som gynnade den som förbrukade lite bränsle och alla förarna fick ner förbrukningen ganska mycket men ingen kom så lågt som chefen och som en bonus så blev dessutom underhållskostnaderna lägre på lastbilarna när förarna körde lugnare.

1 person gillar det här inlägget.

BigBengt

16:06:18, 09-05-2024

Man spar på däcken om man kör lungt. Jag använder fyrhjulsdrift när jag drar tungt.