Ta in ett prov i rumstemperatur och lukta på det, låt gärna flera personer med erfarenhet av petroleumprodukter lukta på det för att se om det går att avgöra på så sätt vad det är.
Kolla hur den ser ut till utseendet - är den helt glasklar eller gulaktig? Grumlig?
Prova att lägga ner en absolut renputsad bit koppar i den (t ex en bit ledare ur en nyskalad
kabel), låt den ligga några dagar och se om det blir någon beläggning eller oxid på den, i så fall har provet nog rätt hög svavelhalt.
Har du någon uppfattning om hur gamla faten kan tänkas vara? Vilken typ av fat är det (målade 200 l oljefat, lite mindre galvade bensinfat, eller kanske någon helt annan modell)?
Mest troligt är det väl eldningsolja eller diesel. Motorfotogen försvann ju från marknaden för över 60 år sedan, och jag skulle tro att har den stått så länge, vore den förmodligen redan oanvändbar som
bränsle pga polymerisering mm (den blir brunaktig, får bottensats och luktar gammal blåslampa). Lysfotogen har jag svårt att tänka mig att man skulle ha hanterat i så stora mängder i historisk tid (alltså efter elektrifieringen).
Tänk på att skillnaderna mellan t ex diesel, eldningsolja 1, flygfotogen och lysfotogen är ganska små. Det är
ungefär samma fraktion från raffineringen men det ställs lite olika detaljkrav på de olika sorterna.