Ivar Risslén skrev:När Statoil upphörde och blev Cirkle K så började jag att få en brun beläggning i min fotogentratt som jag använde för att tanka diesel i traktorn. Det är ett mer finmaskig sil i den än i nyare trattar. Det bruna kletet gick inte att lösa upp med sprit eller Brakleen men när jag började med blankdiesel så försvann beläggningen från tratten. Beläggningen liknade torkad tjära.
SvampenT15 skrev:Tack MF 35
torbjorn_forsman skrev:Det enklaste är att du tankar HVO istället för blandningar av RME och fossil diesel.
En annan bra sak på en maskin som körs lite är att se till att den står på ett ställe med jämn temperatur hela dygnet, så att inte tanken "andas" och suger in fuktig luft varje kväll.
Man kan gärna sätta ett torkfilter (burk med silicagel) på tankventilationen, om inte bränslet kommer i kontakt med fuktig luft så kan inga alger växa i det.
Tänk också på att mycket av de problem som skylls på alger, i själva verket beror på att diesel bryts ner kemiskt om den kommer i kontakt med vissa metaller, framför allt koppar. Det är bra att se till att det inte finns några kopparrör eller andra större detaljer av t ex mässing i bränslesystemet.
Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst