Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Modul drivhjul Blomqvistsvarv

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Lata

14:12:41, 03-05-2024

Hej,

Första gången jag skriver (läser mest) så om jag startade denna på fel ställe ber jag om ursäkt i förväg.

Jag har en liten mekanisk verkstad i Västerhaninge/Stockholm där jag gör (mycket) hobbyrelaterat (egna verktyg, delar till HotRod mm) och (lite) arbetsrelaterat (fjädrar och andra låsdetaljer till äldre lås) och har en gammal Blomqvistsvarv som bara har "gått och gått..." utan problem men sist jag skulle slå en gänga (på en kortad gevärspipa) så gick drivhjulen på mellanhjärtat (dvs kopplingen ner mot kugghjulen fvb Nortonlåda) sönder. Har aldrig kollat så noga men dessa var tillverkade i nylon (så tveksamt om de var original som övriga kugghjul är). Jag har kollat på "blomqvistsvarven.se" men de verkar inte ha drivhjulen och hittar dom inte någon annan stans heller så måste tillverka eller få tillverkat nya. De gamla hjulen blev lite duktigt skadade (mest av friktionsvärme) men det bör ha vart 36K med YD (nära)48 och jag har då roat mig med att försöka lista ut modulen. Det närmsta jag kommer med ett M-resultat på kuggen blir M1,25 (36x1,25=45) men men tänker (vet egentligen inte varför) att det "borde vara" en vanligare M-variant och att dessa gått sönder då de inte var exakt som original. Är det möjligtvis så att någon råkar veta ned säkerhet vilken modul Blomqvist hade på sina originaldrivhjul?

Om någon skulle ha några liggande till försäljning är jag även intresserad av det.

Tack på förhand.

Lars



BengtP

14:36:53, 03-05-2024

Hej och välkommen
Kan du lägga upp en bild på drevet och var det sitter så underlättar det.
Jag köpte min fräs av en farbror som hade haft två blomquist svarvar och bland allt jag fick med så fanns det en hög drev som kan höra till dessa.
Hittade en bild på några av dreven när fräsen kom hem
Bild

Lata

15:00:59, 03-05-2024

Jag tar ett par bilder i helgen och postar på Måndag. Hjulen på bilden ser ut att vara utväxlingshjul (de man skiftar för olika stigningar) och inte drivhjul. Drivhjulen sitter ju alltid på så sällsynt man hittar dom i högar av hjul då de oftast bara består av de hjulen man sätter på vid mer udda stigningar. Men som sagt, återkommer med bilder :-)

Lars

X-IL

09:26:19, 07-05-2024

Nu är ju modul 1,25 inte direkt udda alls, utan snarare ganska vanligt. Så det är inte alls osannolikt utan snarare troligt, Modul 1,25 och 36 kugg ger ju en ytterdia på 47,5. MEN, det kan också vara DP-kugg, jag vet inte hur det är med Blomqvist, men en del av de andra Southbend-kopiorna som tillverkats i Sverige hade inte metriska kugg. Dock tycker jag mig minnas att jag läst att Blomqvist är metriskt.

Lata

11:29:57, 07-05-2024

Tack för svar. Bifogar lite bilder (vändhjärta utan hjulen och vändhjärta med de trasiga hjulen). Jag har beställt 3D utskrivna hjul M1.25 att testa med för nu.

Bild
Bild

MVH
Lars

X-IL

11:47:55, 07-05-2024

Finns "hur mycket som helst" av kugg att beställa från Kina om man har tid att vänta några veckor på leverans, ett exempel: https://vi.aliexpress.com/item/4001111966955.html

Annars finns det många (inklusive jag själv) som kan tillverka kugghjulen, dock behöver man ju då ha rätt modulfräs tillgänglig, men även de är i dagsläget nästan billiga från Kina.

1 person gillar det här inlägget.