Jo då. Nog tittar jag -först- på bilderna alltid.
Bilder... ljuger alltid! (en bild kan aldrig helt visa verkligheten - kan man ha som generell måttstock på bilders trovärdighet).
Bilden visar, mycket riktigt ett par öppningar.
- Glipan ovan plåten tycks vara kring 3cm.
-
ungefär halva fläkten är under plåten
=> detta -bör- räcka!, men... "Murphys Lag"... och den säger i detta fallet; förbättra kylegenskaperna -innan- ty om om vill så betyder det att motorn överhettar och kortsluter. Chansem, risken, sannolikheten för att detta skall -komma- att ske?... rätt operatör, gott sinne, god "maskinmoral", lyhörd och observant operatör... njae... "händer inte"... men så har man den där hjälpredan som intet kan och intet begriper vars hörsel, känsel och observationsförmåga har... ett och annat att önska... (=obefintligt) => då eldas motorns upp!
Som konstruktör kan man i detta läge bygga in motverkande lösningar mot "dumhöve" => bästa möjliga kylning.
Vad som -kommer- att ske, ovan oavsett, är att damm, flis, spån, o annat luftburet otyg -kommer- att börja täppa till!
Frågan är hur mycket och hur väl.
Bra filter. Bra ventilation. God underhållsservice (kräver att det är lätt att utföra!... inte som på VW transporter 5-cyl och dess
kamrem och
avgasrör... motorn måste lossas o tippas frammåt, kylaren lossas och dras fram osv...). => min erfarenhet är att -kan- man komma åt att blåsa rent med tryckluften så är man i princip "hemma" med det grova akuta underhållet gällande kylningsbehovet.
Så, 3-5cm... låter mycket, men ett par spjälkspån, lite damm, lite sågspån, ngr löv, o vips är där ingen kylning alls av motorn!...
Så, jo då, jag tittar på bilderna